• Lihaga

Fråga ang påstått mordhot

Kjell2 skrev 2018-08-24 10:22:42 följande:
    Hur ser ert avtal kring skulden ut, ränta, amortering, uppsägning?
    Vi har inget avtal, inget påskrivet, jag sätter över en fast mindre summa varje månad. Det är ingen ränta eftersom jag fick låna 250K i kontanter.
    Har inte råd med mer just nu och det vet dom om. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:28:23 följande:
    Ja, visst är det ett hot och ni kan polisanmäla. Lär heller inte heller leda till något. För att ett hot ska vara olagligt krävs det att det innehåller något olaglig, "jag ska slå dig", "jag ska döda dig". Att t ex hota med att skvallra, göra slut, avskeda, polisanmäla är inte olagligt.
    Vi skulle aldrig polisanmäla det, däremot konstaterade vi och talade om för dom att detta är ett hot. Vilket dom totalt förnekade. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:38:08 följande:
    Då ni inte har något avtal om skulden gäller att de kan säga upp och kräva full betalning när som helst.
    FInns inga bevis på att vi har något lån sinsemellan. Hade jag skrivit på ett lånelöfte ja men nu bara muntlig överenskommelse med dom att jag ska sätta över en summa varje månad, vilket jag även gör. Lånet var 365 från början. 
    Jag pluggar och så fort jag får ett fast jobb så kommer jag kunna betala av det, alternativt ta ett eget banklån och lösa det. 
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 10:29:00 följande:
    Skulder skall betalas och de kan inte ändra på det som ni har kommit överens om utan ert godkännande (i deta fall betalningstakt). Däremot hade jag varit er hade jag betalt skiten direkt för att bli av med dem i ert liv.

Och det är inte ett hot,  snarare utpressning vilket är ett brott

Men det bästa ni kan göra (enligt mig) är att betala det ni är skyldiga. Bryt all kontakt, Flytta och var lyckliga
    Min man har en stor affär på gång att få igenom, han har sagt att när det blir klart ska han betala dom min skuld samt även flytta med mig långt bort. Han är less. 
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 10:42:31 följande:
    Ett hot tror jag inte ni kan få det till. Däremot utpressning då de kräver en större summa än vanligt för att inte avslöja viss fakta. Och om de har något på dig som din kille skulle lämna dig för , så borde du väl redan berättat det för honom, annars är ert förhållande dömt att misslyckas. Var ärlig med honom så har de ingen hållhake på dig
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:38:08 följande:
    Då ni inte har något avtal om skulden gäller att de kan säga upp och kräva full betalning när som helst.
    Då skulden funnits länge och TS sätter över en summa varje månad som de accepterar så gäller det som ett avtal om det går upp i rätten, vill jag minnas, kan dock ha fel

Ja utpressning låter mer rimligt. Men det är också brottsligt. Dom har ingenting på mig, det var även det ett påhitt givetvis. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:55:07 följande:
    Allt detta juridiska är hyfsat oväsentligt, ni kommer inte polisanmälan varandra, skulden kommer aldrig komma till tingsrätten.

Du och din man måste sätta er ner och göra en plan hur ni ska hantera dina föräldrar, eventuellt sen ta ett seriöst snack med dem. En variant är att konsekvent skita i allt de säger och gör. Inga brev, inga besök, inga samtal odyl. Börja de skrika, hota mm ignorera, svara inte, argumentera inte.
    Min man är av denna åsikt. Jag håller med delvis. Mår allra bäst när vi inte har kontakt, när vi har kontakt sliter det på min egna relation som i grunden är mycket bra. Problemet är att vi har små barn tillsammans. Så för mig blir det svårt att bryta kontakt helt eftersom barnen förlorar mormor & morfar. Kluven. Funderar på familjerådgivning. Men som min man säger, dom kommer aldrig att ändra sitt betéende, dom kommer aldrig erkänna sina fel & brister. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 11:19:24 följande:
    Vill du att dina barn ska ha mycket kontakt med några som hotar att polidanmäla barnens pappa och att förstöra ert förhållande pga pengar?
    Nej det vill jag inte. Barnen är små och mormor & morfar har varit mycket oengagerade. Men dom är ändå arga eftersom vi brytit kontakten sen ett halvår tillbaka, inte ett pip om barnen på hela sommaren men nu plötsligt vill dom träffa barnen, dom anser att det är deras rättighet. 
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 11:21:09 följande:
    Varför har dina föräldrar vetskap om dig som du vill undanhålla för din man
    Jag vet faktiskt inte, har funderat på det. Tror det är något störtlöjligt, ex ngt jag gjorde som tonåring kanske som han vinklat och överdrivit, eller så sa han enbart så för att skrämmas lite.
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 11:33:52 följande:
    Varför säger du inte bara åt dem att du inte har några hemligheter för din man och att de får avslöja vad de vill.??
    Du får det att låta som om de har en hållhake på dig.

I övrigt säger jag som förut och som andra, säg upp all kontakt
    Nä dom har ingen hållhake alls. Men givetvis vill jag inte att gubben ska hitta på vadsomhelst heller. Jag minns att han sa till mig en gång att jag slagit min mamma och att jag är psykiskt sjuk. Inget stämmer fullt. Jag knuffade in min mamma i en vägg när jag var 18, det var över 20 år sedan. Engångshändelse som jag bad om ursäkt för. Men det var inte oprovocerat minns jag, min mamma kunde vara väldigt elak men hon bad aldrig om ursäkt för det hon då sagt.
    Ska jag idag som gift försvara något som jag gjorde då som tonåring? Har funderat på om det är det han skulle säga. Isåfall så vet min man redan om det. Hans svar var typ, Alla har gjort dumma saker som ung, det är inte något som ens föräldrar ska döma en för som vuxen, allra minst ta upp vid ett bråk 20 år senare. Sen så har jag varit utbränd när jag väntade mitt första barn, gick in i väggen under ett drygt år. Men det var då, alltså 4 år sen. Men mina föräldrar har vinklat det till att jag varit psykiskt sjuk, galen typ. Dom har även spridit detta till släktingar. Jag har då fått visa upp mitt sjukintyg till mina syskon där det står utbränd eftersom dom blivit intalade att jag varit på psykklinik typ. Så dom hittar på, överdriver och vinklar, till ens nackdel. Jag och min man undrade mest varför dom ens önskade krossa deras dotters äktenskap, jättemärkligt. 
  • Lihaga
    Lihaga skrev 2018-08-24 12:17:15 följande:
    Nä dom har ingen hållhake alls. Men givetvis vill jag inte att gubben ska hitta på vadsomhelst heller. Jag minns att han sa till mig en gång att jag slagit min mamma och att jag är psykiskt sjuk. Inget stämmer fullt. Jag knuffade in min mamma i en vägg när jag var 18, det var över 20 år sedan. Engångshändelse som jag bad om ursäkt för. Men det var inte oprovocerat minns jag, min mamma kunde vara väldigt elak men hon bad aldrig om ursäkt för det hon då sagt.
    Ska jag idag som gift försvara något som jag gjorde då som tonåring? Har funderat på om det är det han skulle säga. Isåfall så vet min man redan om det. Hans svar var typ, Alla har gjort dumma saker som ung, det är inte något som ens föräldrar ska döma en för som vuxen, allra minst ta upp vid ett bråk 20 år senare. Sen så har jag varit utbränd när jag väntade mitt första barn, gick in i väggen under ett drygt år. Men det var då, alltså 4 år sen. Men mina föräldrar har vinklat det till att jag varit psykiskt sjuk, galen typ. Dom har även spridit detta till släktingar. Jag har då fått visa upp mitt sjukintyg till mina syskon där det står utbränd eftersom dom blivit intalade att jag varit på psykklinik typ. Så dom hittar på, överdriver och vinklar, till ens nackdel. Jag och min man undrade mest varför dom ens önskade krossa deras dotters äktenskap, jättemärkligt. 
    och där har vi föresten ett brott till, Förtal eller ärekränkning. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 12:25:40 följande:
    Vad spelar det för roll?

Fundera mer på varför ni har kontaktat med några som inte verkar vilja er väl och vara riktiga skitstövlar.
    Nä det spelar ingen roll, det var mest ett konstaterande.
    Nä dom vill verkligen inte väl. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 12:31:26 följande:
    Varför umgås ni då och låter barnen träffa dem?
    Gör vi inte. Har inte haft kontakt sedan Mars. Vi skrev typ varsitt brev till varandra då sen ingenting alls förutom att jag fick ett spydigt sms av min mor när jag fyllde år. Sen dess har dom gått på min man på gatan och gastat om detta vid två tillfällen. Vi bor ju precis bredvid varandra, dom är pensionärer och ser ju oss ofta från deras balkong typ. 
    Det senaste var bara min man och min far, då han skullle polisanmäla honom för mordhot. Brevet som jag skrev i mars. 
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 12:45:34 följande:
    Lär er ignorera och sluta bry er.
    Jag vet. Min man säger samma sak. Men det är ju ändå mina föräldrar så det är jobbigt hur vi än gör. Skär liksom i hjärtat. Min far har inte jättemånga år kvar heller tror jag. Är rädd att ångra att jag inte tog tag i det och löste alla dispyter. Lever på någon falsk förhoppning att dom inser sina misstag och blir normala och omtänksamma föräldrar, morföräldrar och svärföräldrar...
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 13:01:56 följande:
    Då får ni göra en plan och ta snacket med föräldrarna. Var tydlig med vad som är ok och vad som inte är det, samt vad konsekvenserna kan bli. Inte säkert att de fattar och tar åt sig men då har ni försökt.
    Tack! Dom kommer inte vilja förstå men javisst då har vi iaf försökt. Får nog bli ett brev för det går inte att prata med dom. 
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot