• Lihaga

Fråga ang påstått mordhot

Räknas det här exemplet som ett mordhot?

Anna är gift med Kalle.
    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 
    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 10:13
    Tack för svar ang ovan nämnda händelse. Det kommer en till nu som hände en månad före som jag nu undrar är ett hot. För mig är det ett solklart hot.

Anna har en skuld till sina föräldrar Ylva & Arne på ca 250K som hon betalar på varje månad.
    Skulden blev till före Anna träffade sin man Kalle.
    Kalle tjänar väldigt bra. Mycket mer än både Anna, Arne & Ylva.

Efter att Anna & Kalle inte längre vill ha kontakt med Annas föräldrar pga elakheter, dåligt uppförande mm så kontaktar Arne Kalle och talar om följande.

"-Eftersom ni inte vill ha någon kontakt med oss längre så har jag & Ylva bestämt att vi inte heller ska ha några skulder sinsemellan. Så eftersom du är gift med Anna och har råd så ska du betala Annas skuld till oss på 250K senast den 25 Juli. Om pengarna inte kommit in senast det datumet så ska jag avslöja hemligheter om Anna som kommer att krossa ert förhållande!"

Kalle ansåg att detta var ett riktigt hot mot honom, och han ansåg även att han inte ska betala någonting vilket han heller inte gjorde.
  • Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:55:07 följande:
    Allt detta juridiska är hyfsat oväsentligt, ni kommer inte polisanmälan varandra, skulden kommer aldrig komma till tingsrätten.

Du och din man måste sätta er ner och göra en plan hur ni ska hantera dina föräldrar, eventuellt sen ta ett seriöst snack med dem. En variant är att konsekvent skita i allt de säger och gör. Inga brev, inga besök, inga samtal odyl. Börja de skrika, hota mm ignorera, svara inte, argumentera inte.
    Min man är av denna åsikt. Jag håller med delvis. Mår allra bäst när vi inte har kontakt, när vi har kontakt sliter det på min egna relation som i grunden är mycket bra. Problemet är att vi har små barn tillsammans. Så för mig blir det svårt att bryta kontakt helt eftersom barnen förlorar mormor & morfar. Kluven. Funderar på familjerådgivning. Men som min man säger, dom kommer aldrig att ändra sitt betéende, dom kommer aldrig erkänna sina fel & brister. 
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:59:17 följande:

Min man är av denna åsikt. Jag håller med delvis. Mår allra bäst när vi inte har kontakt, när vi har kontakt sliter det på min egna relation som i grunden är mycket bra. Problemet är att vi har små barn tillsammans. Så för mig blir det svårt att bryta kontakt helt eftersom barnen förlorar mormor & morfar. Kluven. Funderar på familjerådgivning. Men som min man säger, dom kommer aldrig att ändra sitt betéende, dom kommer aldrig erkänna sina fel & brister. 

Så länge du är kluven och känner dig beroende av dem kommer detta fortsätta.
  • Bjoer
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:20:40 följande:

Har gjort ett tillägg i trådstarten högst upp, ny fråga, ny händelse

Solklar utpressning skulle jag säga.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:59:17 följande:

Vill du att dina barn ska ha mycket kontakt med några som hotar att polidanmäla barnens pappa och att förstöra ert förhållande pga pengar?
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:46:59 följande:
    Ja utpressning låter mer rimligt. Men det är också brottsligt. Dom har ingenting på mig, det var även det ett påhitt givetvis. 
    Varför har dina föräldrar vetskap om dig som du vill undanhålla för din man
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 11:19:24 följande:
    Vill du att dina barn ska ha mycket kontakt med några som hotar att polidanmäla barnens pappa och att förstöra ert förhållande pga pengar?
    Nej det vill jag inte. Barnen är små och mormor & morfar har varit mycket oengagerade. Men dom är ändå arga eftersom vi brytit kontakten sen ett halvår tillbaka, inte ett pip om barnen på hela sommaren men nu plötsligt vill dom träffa barnen, dom anser att det är deras rättighet. 
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 11:21:09 följande:
    Varför har dina föräldrar vetskap om dig som du vill undanhålla för din man
    Jag vet faktiskt inte, har funderat på det. Tror det är något störtlöjligt, ex ngt jag gjorde som tonåring kanske som han vinklat och överdrivit, eller så sa han enbart så för att skrämmas lite.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 11:27:17 följande:

Nej det vill jag inte. Barnen är små och mormor & morfar har varit mycket oengagerade. Men dom är ändå arga eftersom vi brytit kontakten sen ett halvår tillbaka, inte ett pip om barnen på hela sommaren men nu plötsligt vill dom träffa barnen, dom anser att det är deras rättighet. 

Ta ett snack med din man, kom överens hur ni vill ha det.

All spekulation om utpressning, polisanmälan är bortkastad tid.
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 11:29:43 följande:
    Jag vet faktiskt inte, har funderat på det. Tror det är något störtlöjligt, ex ngt jag gjorde som tonåring kanske som han vinklat och överdrivit, eller så sa han enbart så för att skrämmas lite.
    Varför säger du inte bara åt dem att du inte har några hemligheter för din man och att de får avslöja vad de vill.??
    Du får det att låta som om de har en hållhake på dig.

I övrigt säger jag som förut och som andra, säg upp all kontakt
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 11:33:52 följande:
    Varför säger du inte bara åt dem att du inte har några hemligheter för din man och att de får avslöja vad de vill.??
    Du får det att låta som om de har en hållhake på dig.

I övrigt säger jag som förut och som andra, säg upp all kontakt
    Nä dom har ingen hållhake alls. Men givetvis vill jag inte att gubben ska hitta på vadsomhelst heller. Jag minns att han sa till mig en gång att jag slagit min mamma och att jag är psykiskt sjuk. Inget stämmer fullt. Jag knuffade in min mamma i en vägg när jag var 18, det var över 20 år sedan. Engångshändelse som jag bad om ursäkt för. Men det var inte oprovocerat minns jag, min mamma kunde vara väldigt elak men hon bad aldrig om ursäkt för det hon då sagt.
    Ska jag idag som gift försvara något som jag gjorde då som tonåring? Har funderat på om det är det han skulle säga. Isåfall så vet min man redan om det. Hans svar var typ, Alla har gjort dumma saker som ung, det är inte något som ens föräldrar ska döma en för som vuxen, allra minst ta upp vid ett bråk 20 år senare. Sen så har jag varit utbränd när jag väntade mitt första barn, gick in i väggen under ett drygt år. Men det var då, alltså 4 år sen. Men mina föräldrar har vinklat det till att jag varit psykiskt sjuk, galen typ. Dom har även spridit detta till släktingar. Jag har då fått visa upp mitt sjukintyg till mina syskon där det står utbränd eftersom dom blivit intalade att jag varit på psykklinik typ. Så dom hittar på, överdriver och vinklar, till ens nackdel. Jag och min man undrade mest varför dom ens önskade krossa deras dotters äktenskap, jättemärkligt. 
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot