Sininen83 skrev 2018-08-16 20:36:39 följande:
Självklart ska man alltid undvika lyft och tänka på att skona kroppen. I de bästa världar fungerar det möjligen men tyvärr tycker jag inte att det stämmer överens med verkligheten. Jag upplever dessutom att jag inte får samma kontakt med barnen om jag sitter på en stol intill dem som att jag sitter på golvet tillsammans med dem. Vi lägger barnen på madrasser på golvet, då vore det ännu mer märkligt om man drog in en stol mellan madrasserna (min synpunkt).
Har en förstående chef så är inte orolig ur den synvinkeln, ville främst höra lite kring andras erfarenheter som vart i liknande situation.
Förstår hur du tänker, och det är klart att jag inte fick samma kontakt när jag var högre upp än dem. Men när magen började växa så förklarade jag för barnen och förklarade också varför jag behövde sitta på stolar istället för på golvet. De var så förstående, och tyckte att det var så spännande att höra varje vecka vad som var nytt med bebisen!
Jag försökte tänka att det är begränsat till ett par månader när jag inte kunde böja mig ner till barnens nivå, men att jag kunde spara på min kropp så att jag ska orka jobba vidare så länge som möjligt.
Du känner ju förstås själv vad du orkar och inte orkar. Jag la mig ner en gång på golvet med min stora mage och läste saga för barnen. Jag fick så ont att jag knappt kunde sätta mig upp. Där låg jag med fyra barn runtomkring, magen i vädret och försökte att inte grina illa när jag försökte sätta mig upp. Sedan höll jag mig på stolar ;)