Inlägg från: Charlieellerså |Visa alla inlägg
  • Charlieellerså

Förskollärare/barnskötare som är gravida..

Är förskollärare. Jag blev sjukskriven på halvtid redan v 18 pga sammandragningar som kom regelbundet under hela arbetsdagen men även fortsatte kvällstid. Fick graviditetspenning på heltid beviljad från v 32. Som fogar och sammandragningar är nu i v 34 hade jag aldrig fixat att jobba. Hade sju blöjbarn och blev tyvärr själv med dem långa stunder flera dagar i veckan. Omöjligts att inte lyfta och vara väldigt aktiv.

• Charlieellerså
    Sininen83 skrev 2018-08-18 19:32:42 följande:

Så jag känner med. Jobbet är tungt på småbarns avdelningen och kräver en del även om man ska tänka på hur man lyfter (jämt). Pga min historia kring foglossning så betvivlar jag att min kropp orkar allt för långt in i graviditeten men tänkte kämpa på så länge det går. Hur söker man grav peng?

Nej, det är ett tungt jobb när man är gravid. Graviditetspenning bör du söka i god tid. Du ska göra en ansökan på försäkringskassans hemsida dör du beskriver dina arbetsuppgifter och hur graviditeten kan utgöra ett hinder för dig att utföra ditt jobb. Din chef måste skriva en liknande blankett och försäkra att du inte har möjlighet att bli förflyttad/ få andra arbetsuppgifter. Men all info finns på FK hemsida : )
Svar på tråden Förskollärare/barnskötare som är gravida..