• Amerigo

Skambud eller realistisk?

Jag och sambon har kollat på ett hus och känner att vi behövt lite input vad gäller bud.

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.

Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.

Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.

Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).

Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?

• Svar på tråden Skambud eller realistisk?
  • Amerigo
    BuoBä skrev 2018-08-08 19:28:22 följande:
    Har ni kollat hur mycket det skulle kosta att dra in vatten och avlopp? När vi kollade upp det för ett sommarhus som med tiden blivit omringat av permanentbostäder skulle det gå på ett par hundra tusen. Det kan säkert bli både mer och mindre beroende på kommun, hur långt bort närmsta ledning är mm.

Finns det någon särskild anledning till att ni vill ha just den här tomten och inte istället köper en av de renoverade (och fortfarande snorbilliga) villorna med bättre standard? Med den prisnivån har jag väldigt svårt att tro att ni kommer spara något i långa loppet på att köpa ett ruckel, även om ni får det för 50 000.

Nej, för oss är inte just detta huset något "måste", utan får vi det till det priset vi max vill lägga så tar vi det (så det är inget "till varje pris"). Det huset som finns längre upp på gatan är dels trä (vi vill inte ha trähus då vi önskar "underhållsfri" fasad) dels lite för litet för oss (vi är en familj om 5). 

Detta ligger mitt ute i skogen vilket gör att kommunalt vatten och avlopp inte är något alternativ (och inget vi önskar heller). Brunn finns ca 10-15m från huset så det är en pump (reningsanläggning?) och grävning som behövs, det uppskattade priset vi fått på det är ca 40-50k. Den mer kostsamma delen är avloppet, vi tror det finns ett avlopp vid tomtgränsen men är osäkra om detta bara är en gammal brunn (vi har inte kollat den så super noga). Allt som allt räknar vi att vatten och avlopp kommer gå på ca 160k.

• Åsa
    Amerigo skrev 2018-08-08 21:26:26 följande:
    Brunn finns ca 10-15m från huset så det är en pump (reningsanläggning?) och grävning som behövs,
    Vatttenanalys för den egna brunnen gjord senaste åren så att det är tjänligt utan åtgärder? (Kanske kadmiumnivåer etc inget dammen med toahinken prioriterat att kolla upp)
  • tobbe01
    Amerigo skrev 2018-08-07 23:50:47 följande:

Jag och sambon har kollat på ett hus och känner att vi behövt lite input vad gäller bud.

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.

Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.

Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.

Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).

Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?

Kolla på några avsnitt av "arga snickaren" så kanske du kommer på bättre tankar? VARFÖR dra på sig monumentala problem för att få bo i ett "hus"?
  • Bondbönan
    Amerigo skrev 2018-08-08 21:26:26 följande:

Nej, för oss är inte just detta huset något "måste", utan får vi det till det priset vi max vill lägga så tar vi det (så det är inget "till varje pris"). Det huset som finns längre upp på gatan är dels trä (vi vill inte ha trähus då vi önskar "underhållsfri" fasad) dels lite för litet för oss (vi är en familj om 5). 

Detta ligger mitt ute i skogen vilket gör att kommunalt vatten och avlopp inte är något alternativ (och inget vi önskar heller). Brunn finns ca 10-15m från huset så det är en pump (reningsanläggning?) och grävning som behövs, det uppskattade priset vi fått på det är ca 40-50k. Den mer kostsamma delen är avloppet, vi tror det finns ett avlopp vid tomtgränsen men är osäkra om detta bara är en gammal brunn (vi har inte kollat den så super noga). Allt som allt räknar vi att vatten och avlopp kommer gå på ca 160k.

Är det en tegelfasad? I så fall är det ju tegel för en halv miljon minst, tegel är dyrt. Vilket bruk har de använt? För är det kalkbruk så går stenarna att återanvända om det visar sig att huset måste rivas. 

• tobbe01

Jag har två vuxna döttrar som båda är lite av "husmänniskor". Obegripligt men så är det. Min ståndpunkt är KÖP INTE ETT RENOVERINGSOBJEKT. Jag tror mina döttrar är på samma linje som mig gudskelov.

• Bondbönan
    tobbe01 skrev 2018-08-09 10:42:16 följande:

Jag har två vuxna döttrar som båda är lite av "husmänniskor". Obegripligt men så är det. Min ståndpunkt är KÖP INTE ETT RENOVERINGSOBJEKT. Jag tror mina döttrar är på samma linje som mig gudskelov.

Fast det beror ju på vilken typ av människa man är. Mitt syskon köper ruckel, renoverar dom och så fort de är klara, så säljer denne huset och köper ett nytt ruckel. Inte för att tjäna pengar, utan för att denne gillar att bygga och fixa. Vi är ju uppvuxna i husbyggen samt renoveringar, så för oss är det lika naturligt att dränera om, som det är för dig att ringa hyresvärden när det blir stopp i toaletten. 

Fördelen med ett hus som man vet behöver renoveras, är att man får lära känna det och får se hur stommen mår, det där färdiga huset kan ju faktiskt vara i sämre skick och i större behov av tillfixning. 
  • tobbe01
    Bondbönan skrev 2018-08-09 10:54:07 följande:
    Fast det beror ju på vilken typ av människa man är. Mitt syskon köper ruckel, renoverar dom och så fort de är klara, så säljer denne huset och köper ett nytt ruckel. Inte för att tjäna pengar, utan för att denne gillar att bygga och fixa. Vi är ju uppvuxna i husbyggen samt renoveringar, så för oss är det lika naturligt att dränera om, som det är för dig att ringa hyresvärden när det blir stopp i toaletten. 

Fördelen med ett hus som man vet behöver renoveras, är att man får lära känna det och får se hur stommen mår, det där färdiga huset kan ju faktiskt vara i sämre skick och i större behov av tillfixning. 
    Okey! Ja vissa är ju som "arga snickaren" 24/7 och brinner för att leva i ett renoveringshelvete. Tyvärr är inte allt som på teve, gratis, smidigt och snabbt.
  • Tom Araya

Försök göra en bedömning av vad tomten är värd, med sitt läge, storlek mm.

Huset i sig låter värdelöst. Räkna med att ni får riva rasket och bygga nytt.

• nattuw
    Amerigo skrev 2018-08-07 23:50:47 följande:

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?
    Bjud vad tomten är värd och dra dit en Rullebo ( www.rullebo.com/ ) eller titta efter ett bättre objekt.
  • Amerigo
    Bondbönan skrev 2018-08-09 10:39:52 följande:
    Är det en tegelfasad? I så fall är det ju tegel för en halv miljon minst, tegel är dyrt. Vilket bruk har de använt? För är det kalkbruk så går stenarna att återanvända om det visar sig att huset måste rivas. 
    Huset är reveterat. 
    tobbe01 skrev 2018-08-09 10:42:16 följande:

Det kan säkert vara ett bra råd till någon som inte har en aning om projektets storlek eller kostnad, hade jag varit ensam eller levt tillsammans med någon som inte har en aning så skulle jag aldrig gett mig in på detta. Nu är sambon i branschen och har jobbat med detta i ca 20 år så jag litar ändå på att han har koll. 

Ingen av oss räknar med att det kommer gå "snabbt och smidigt", vi är båda införstådda med att det kommer ta tid (flera år) om man inte vill offra familjen och all fritid som finns. 

Tom Araya skrev 2018-08-09 12:05:22 följande:

Försök göra en bedömning av vad tomten är värd, med sitt läge, storlek mm.

Huset i sig låter värdelöst. Räkna med att ni får riva rasket och bygga nytt.

Kollar man på taxeringsvärdet på tomten är det ca 50k, vad jag förstått är denna siffra "bara" 75% av marknadsvärdet så man får ju lägga till det resterande.

Ja vi klurar fortfarande lite på hur vi "ska" göra. Huset är inte "bortom räddning" men det skulle förmodligen gå snabbare att bara riva rasket.

nattuw skrev 2018-08-09 19:49:48 följande:
    Bjud vad tomten är värd och dra dit en Rullebo ( www.rullebo.com/ ) eller titta efter ett bättre objekt.

En "rullebo" är helt motsatt till vad vi söker. Ska man riva och bygga nytt vill vi självklart ha något om är anpassat efter våra behov och smak. Sen hade det blivit grymt litet (även med den största) att husera en familj om 5 och 700k är det inte värt för oss. Men för ett par om 2 där inga barn finns med i bilden skulle det säkert passa utmärkt.

Svar på tråden Skambud eller realistisk?