• Amerigo

Skambud eller realistisk?

Jag och sambon har kollat på ett hus och känner att vi behövt lite input vad gäller bud.

Huset ligger ute för ca 250.000kr, huset saknar vatten och avlopp och elen i huset måste dras om.

Utöver detta behöver ALLA fönster bytas (huset har vandaliserats och många är sönder och de som inte är sönder har "satt sig" och går därmed inte att öppna, fönstren har stått öppna i ca 10år så huset har ju tagit stryk, såklart). Golvet i entren är delvis uppruttet och det är hål ner till källaren. Taket är också delvis uppruttet och hela måste bytas.

Som om inte det vore nog är hela huset belamrat med saker, från väggar till tak och utspridda över hela golven och säljaren har inte för avsikt att rensa innan försäljning och huset säljs med friskrivning.

Just nu ligger ett hus längre upp på gatan till salu där högsta bud just nu är 250.000kr (husen i området brukar gå på mellan 200-600.000kr).

Med tanke på alla dessa fel och att det skulle kosta över 300.000kr innan man ens kan flytta in tycker vi att 250.000kr är alldeles för högt och hade tänkt lägga ett bud på 50.000, är detta ett "skambud" eller är det säljaren som begär ett rejält överpris?

• Svar på tråden Skambud eller realistisk?
  • Fennyxx

Men.. du säger att din man är i branchen så ni vet väl bättre men för mig låter det som om ni behöver renovera för minst en miljon om det ska gå att bo i huset! Förutom röjning, tak, golv, el, vatten, avlopp, fönster så kommer ni ju behöva ett kök, två badrum, tvättstuga och vad det låter som nya ytskikt i hela huset. Om det inte dyker upp några överraskningar.

Om det inte är ett otroligt fint läge och fantastiskt vackert hus som ni vill lägga tid, energi och pengar på att rädda fattar jag inte varför ni inte köper ett av de något mindre risiga svinbilliga husen i närheten i stället för att ta er an ett sådant jätteprojekt.

• Amerigo
    Fennyxx skrev 2018-08-09 20:47:29 följande:

Men.. du säger att din man är i branchen så ni vet väl bättre men för mig låter det som om ni behöver renovera för minst en miljon om det ska gå att bo i huset! Förutom röjning, tak, golv, el, vatten, avlopp, fönster så kommer ni ju behöva ett kök, två badrum, tvättstuga och vad det låter som nya ytskikt i hela huset. Om det inte dyker upp några överraskningar.

Om det inte är ett otroligt fint läge och fantastiskt vackert hus som ni vill lägga tid, energi och pengar på att rädda fattar jag inte varför ni inte köper ett av de något mindre risiga svinbilliga husen i närheten i stället för att ta er an ett sådant jätteprojekt.

Jag har nog varit lite otydlig eller luddig, jag får be om ursäkt för det. Det finns 2 hus tillsalu i detta område. ett på ca 80kvm (som är påtok för litet för oss, samt att det är träfasad) och detta hus (150kvm reviterat). Så det finns inte en mängd med hus att "välja och vraka" på, hade det funnits så hade detta hus vi tittat på varit minsta intressant.

Frågan var inte huruvida vi ska köpa huset eller ej, utan mer en input om vårt (eventuellt framtida bud) om 50k är rimligt (i relation till det bodugliga hus som är tillsalu och vad husen i området gått för de senaste åren (enligt booli)).  

Jag ber återigen om ursäkt om jag varit otydlig i min trådstart, det är budets "rimlighet" jag var ute efter. 

• Fennyxx
    Amerigo skrev 2018-08-09 20:55:29 följande:

Jag har nog varit lite otydlig eller luddig, jag får be om ursäkt för det. Det finns 2 hus tillsalu i detta område. ett på ca 80kvm (som är påtok för litet för oss, samt att det är träfasad) och detta hus (150kvm reviterat). Så det finns inte en mängd med hus att "välja och vraka" på, hade det funnits så hade detta hus vi tittat på varit minsta intressant.

Frågan var inte huruvida vi ska köpa huset eller ej, utan mer en input om vårt (eventuellt framtida bud) om 50k är rimligt (i relation till det bodugliga hus som är tillsalu och vad husen i området gått för de senaste åren (enligt booli)).  

Jag ber återigen om ursäkt om jag varit otydlig i min trådstart, det är budets "rimlighet" jag var ute efter. 

Ok, och ber om ursäkt att jag la mig i, det är intressant att man tänker så olika :)

För att besvara frågan, fastigheten borde vara värd ungefär vad tomten är värd. Men om säljaren tycker att det är vad hen vill ha är ju omöjligt att säga. Hur som helst har jag svårt att tänka mig att det blir någon köbildning utefter din beskrivning.
  • Amerigo
    Fennyxx skrev 2018-08-09 21:14:11 följande:
    Ok, och ber om ursäkt att jag la mig i, det är intressant att man tänker så olika :)

För att besvara frågan, fastigheten borde vara värd ungefär vad tomten är värd. Men om säljaren tycker att det är vad hen vill ha är ju omöjligt att säga. Hur som helst har jag svårt att tänka mig att det blir någon köbildning utefter din beskrivning.

Haha, ja det har du nog rätt i, hade det varit eftertraktat bör de ju fått ett bud vid det här laget ;)!

Nej, för vår del är det inget som gör detta hus speciellt, vi har ingen anknytning till platsen och enda fördelen är att det ligger "lika långt" åt alla håll (städer) där sambon "kan" ta på sig jobb, i övrigt finns det inga positiva saker med läget och huset är ju inte fantastiskt, på något vis.

Vi har letat hus ett längre tag och hitta hus på landet (som inte är trähus och i "rätt" storlek, tillräckligt långt bort men samtidigt nära civilisationen (slippa risken att kommunen knackar på dörren och kräver att man kopplar upp sig till kommunalt vatten och avlopp, inga grannar allt för nära osv.) dyker inte upp varje dag. Sist vi hittade något var för drygt ett år sedan (det krävde ju inte såhär mycket renovering utan behövde bara "moderniseras" lite (byggdes på 50-talet) men tyvärr ville inte säljaren sälja för begärt pris (och vi ville inte lägga mer än vad säljaren begärde i annonsen) så det blev inget.

Det är detta som gör att huset för oss kan vara intressant, något som matchar våra kriterier hyfsat. :)  

• XEmmabus

Är det Kroksmåla 107 ?

Enda på Hemnet som stämmer in på beskrivningen om man söker på under 300 000 kr samt 150 kvadratmeter.

Jag skulle uppfatta det som ett skambud.

• Amerigo
    XEmmabus skrev 2018-08-09 23:39:24 följande:

Är det Kroksmåla 107 ?

Enda på Hemnet som stämmer in på beskrivningen om man söker på under 300 000 kr samt 150 kvadratmeter.

Jag skulle uppfatta det som ett skambud.

Ja det stämmer.

Menar du skambud pga. säljarens pris på 245k eller skambud i den bemärkelsen att fastigheten har ett värde på 245k?

• Fritidsmamman

Vänta... Räknar ni att det kommer att gå på 300tkr för att ruska upp ALLT i huset!?

Vet du vad nytt tak kostar!? Golv!? Dra ny el!?

Vart finns vattnet? Vid tomtgränsen? Det kostar ändå typ 100tkr att dra kommunalt vatten och avlopp sista biten, inkl. anslutningsavgiften.

Sedan alla vitvaror och element på detta.

Ni kommer att behöva lägga ut minst en halv miljon! MINST!

• Tiina87
    Amerigo skrev 2018-08-09 23:43:49 följande:

Ja det stämmer.

Menar du skambud pga. säljarens pris på 245k eller skambud i den bemärkelsen att fastigheten har ett värde på 245k?

Taxeringsvärder är ju under 150 000kr så erbjud det istället.
  • Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-09 23:51:35 följande:

Vänta... Räknar ni att det kommer att gå på 300tkr för att ruska upp ALLT i huset!?

Vart finns vattnet? Vid tomtgränsen? Det kostar ändå typ 100tkr att dra kommunalt vatten och avlopp sista biten, inkl. anslutningsavgiften.

Nej, men att fixa det mesta akuta, mao. dra in vatten och avlopp och fixa taket (taket kommer vi fixa själva så det är bara materialkostnad) och elen. Ja allt som allt räknar vi med runt 750k i renoveringskostnader.Bara fönster till fastigheten skulle gå på över 70k 
  • Amerigo
    Fritidsmamman skrev 2018-08-09 23:51:35 följande:

Kommunalt vatten och avlopp är inte aktuellt (och något vi ABSOLUT INTE vill ha), vi pratade med grannen om risken för detta och han sa att anslutningen är så långt borta att det inte skulle bli aktuellt där ute.

Brunnen ligger ca 10-15m från huset.

Svar på tråden Skambud eller realistisk?