När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?
När fick era barn åka och bada tillsammans med en kompis?
Jag är så orolig för drunkning och vill gärna vara med själv och ha uppsikt över mina barn.
När fick era barn åka och bada tillsammans med en kompis?
Jag är så orolig för drunkning och vill gärna vara med själv och ha uppsikt över mina barn.
Hysterikorna slår till igen.
Jag badade själv när jag började på mellanstadiet. Jag vare sig drunknade eller blev bortförd av någon "ful" gubbe.
Det beror helt på simkunnigheten tycker jag. Jag själv fick åka och bada själv när jag var 9 år. Men då hade jag redan tagit magistermärkena, gått massor med livräddningskurser och tränade simmning 3 gg i veckan och kunde 4 olika simsätt.
Jag skulle inte släppa iväg en 15 åring själv om den inte visste hur man kastar ut en livboj, lägger i framstupa sidoläge, gör mun mot mun metoden eller hur man bogserar in någon till stranden.
Så jag skulle säga att innan du släpper iväg dina barn, åk med dem till stranden och be dem visa dig vad de skulle göra om de ser en kompis må dåligt i vattnet. Be dem kasta livbojen, man får använda dem så länge man hänger tillbaka dem snyggt och prydligt. Gå igenom badvetts reglerna med dem och be dem förklara vad som händer om man ex simmar i in och utlopp av en sjö.
Det beror helt på simkunnigheten tycker jag. Jag själv fick åka och bada själv när jag var 9 år. Men då hade jag redan tagit magistermärkena, gått massor med livräddningskurser och tränade simmning 3 gg i veckan och kunde 4 olika simsätt.
Jag skulle inte släppa iväg en 15 åring själv om den inte visste hur man kastar ut en livboj, lägger i framstupa sidoläge, gör mun mot mun metoden eller hur man bogserar in någon till stranden.
Så jag skulle säga att innan du släpper iväg dina barn, åk med dem till stranden och be dem visa dig vad de skulle göra om de ser en kompis må dåligt i vattnet. Be dem kasta livbojen, man får använda dem så länge man hänger tillbaka dem snyggt och prydligt. Gå igenom badvetts reglerna med dem och be dem förklara vad som händer om man ex simmar i in och utlopp av en sjö.
Min son ska börja högstadiet och är fyller snart 13 och det är först iår han har fått åkt själv (till sjö). Han har simmat själv sedan 6 år och har mycket vattenvana och är duktig i vattnet.
Jag tycker inte det bara handlar om hur duktig man är att simma. Barn är barn och dom kan få för sig att ex. se vem som vågar simma under en brygga, vem som är längst under vattnet osv. och sedan händer något tok..... Barn i grupp kan trigga varandra att göra saker som är mindre genomtänkta....
Borde avgöras av barnets mognad och simkunskaper, inte åldern i sig. Bad i utomhuspool som övervakades av badvakter fick jag göra med kompis från ganska tidig ålder, eller att mamma låg och solade i närheten... kanske 8-10 (Jag var bra på att simma).
Gäller det bad i hav eller liknande kanske man kan ha en gräns... barnet får gå ut midjehögt i vattnet men inte längre eller liknande. Om du litar på att barnet kommer att hålla det, och det inte finns kraftiga strömmar osv så kanske det är ok? Men det blir också mycket ansvar att kräva av den som den badar med. De måste kunna hjälpa varandra om den ena trillar och slår i huvudet osv. Det spelar också roll hur mycket andra människor som finns i närheten. Fullsatt badstrand krävs kanske bara att kompisen kan larma en vuxen snabbt ifall något händer osv.
Första gången var nu i maj eller juni (en större badplats vid en sjö) och hon fyller 13 i augusti.
Hon hade kunnat få åka med en kompis till ett mindre badhus när hon fyllt 12 om hon frågat, men jag var glad att hon inte frågade :)
När simborgarmärket är taget.
Att det finns vakter kan ge en falsk säkerhet, folk antar att någon annan ser efter barnen, vakten antar att föräldrar också har koll och föräldrar antar att vakten har koll. Den största fördelen med vakt är när man hittar en drunknad person så ska vakten kunna HRL och veta vad man ska göra i situationen.
Och när 5 stycken okända 15- åringar trycker ner dig under vattnet "för att se hur länge du kan hålla andan", vad gör du då?
Minns inte riktigt men kan tänka mig 12-13 år. När de var kloka och förståndiga och rejält simkunniga. På min tid var man inte så noga.......minns när jag 9 och min bror 10 tvingades ta med vår lillasyster 4 när vi skulle gå och bada nere vid sjön! Ett visst svinn får man räkna med tyckte nog vår mor
Minns inte riktigt men kan tänka mig 12-13 år. När de var kloka och förståndiga och rejält simkunniga. På min tid var man inte så noga.......minns när jag 9 och min bror 10 tvingades ta med vår lillasyster 4 när vi skulle gå och bada nere vid sjön! Ett visst svinn får man räkna med tyckte nog vår mor