När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?
När fick era barn åka och bada tillsammans med en kompis?
Jag är så orolig för drunkning och vill gärna vara med själv och ha uppsikt över mina barn.
När fick era barn åka och bada tillsammans med en kompis?
Jag är så orolig för drunkning och vill gärna vara med själv och ha uppsikt över mina barn.
När simborgarmärket är taget.
Mina barn får gå till stranden själva fr ca 9-10 år då de kan simma bra. De får inte vara för långt ut utan har en gräns är långgrunt är ej på djupt vatten. Badhus får de åka till på högstadiet.
Är det inte lite väl tidigt?
200 m i varmt vatten inomhus är långt ifrån kallare vatten i hav eller sjö. Eller har dina barn tagit simborgarmärket utomhus i strömmande vatten/vågor?
Mina har tagit simborgarmärket på ren envishet, vid ca 6 års ålder. I badhus.
Men bada i havet har de inte fått!
Nu har mina inte åkt ensamma för att bada än, men de har fått åka med kompisar+deras föräldrar eller fått bada på tex läger och liknande när de varit ca 11-12 år. Då räknar jag inte med att någon övervakar dem varje sekund, utan att medföljande föräldrar kanske simmar själv eller sitter och fipplar med mobilen... Innan det har jag pratat med föräldrarna/ledarna och sagt att jag är orolig för att deras simkunskaper inte räcker för att leka utan att någon tittar till dem.
När simborgarmärket är taget.
Det beror på vart badplatsen ligger, vilket slags bad det är och barnets mognad. Min dotter är för ung än (hon är 6) men jag tror jag fick bada själv när jag var runt 10, det känns som en vettig ålder.
Förlåt OT...
Ni som gör skillnad mellan pool och sjö, eller hav och ström/å?, vad baserar ni det på?
Förlåt OT...
Ni som gör skillnad mellan pool och sjö, eller hav och ström/å?, vad baserar ni det på?
Min son ska börja högstadiet och är fyller snart 13 och det är först iår han har fått åkt själv (till sjö). Han har simmat själv sedan 6 år och har mycket vattenvana och är duktig i vattnet.
Jag tycker inte det bara handlar om hur duktig man är att simma. Barn är barn och dom kan få för sig att ex. se vem som vågar simma under en brygga, vem som är längst under vattnet osv. och sedan händer något tok..... Barn i grupp kan trigga varandra att göra saker som är mindre genomtänkta....
Förlåt OT...