• Anonym (Curlingmamman)

När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?

När fick era barn åka och bada tillsammans med en kompis?

Jag är så orolig för drunkning och vill gärna vara med själv och ha uppsikt över mina barn.

• Svar på tråden När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?
  • Anonym (jadu)

I slutet av mellanstadiet vill jag minnas.

• Anonym (Abc)

Min snart 10-åring har fått åka själv från i år. Inte med vem som helst utan med några utvalda vänner som jag vet är ansvarsfulla, omtänksamma och förstår att ta till sig att komma ihåg och ta till sig reglerna som skickas med (de utvalda vännerna är förövrigt ett år äldre allihopa). De cyklar då ca 4 km till utomhuspoolen som finns i vår stad. Kan tillägga att hon gått på simning och kan simma flera km.

Är försiktigare i sjöar med dålig sikt och framförallt om det finns bryggor man kan fastna under.

• Anonym (A)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-07-14 21:00:04 följande:
    Absolut inte före 12 åtminstone, tänker jag.
    Instämmer.
  • Anonym (badabadabada)

Tänkte bara påpeka att majoriteten av de som drunknar är mellan 1 och 6 år.. därefter över 13 år.. nästan hälften av de drunknade mellan 13 och 17 år hade alkohol i blodet..
    Sedan är det skitsamma hur många kilometer din ungen kan simma om hen inte är försiktig.

Det är ju även så att många av dem som drunknar har varit personer som har överskattat sin simförmåga, barn som vuxna. så det kan snarare vara en risk än en fördel..

och många av barnen som har drunknat har haft utomeuropeiska föräldrar.

• Anonym (Isen)

Min nyssfyllda 12 åring gick ut på isen tillsammans med en jämnårig kompis.

Kanske lite OT men jag hade aldrig tillåtit det, om jag hade vetat det förstås. De berättade först efteråt....!!!

• whitestar

Våran nyss fyllda 11-åring får från i sommar åka o bada själv i pooler men han har inte velat /behövt göra det än. Dock ej till havet utan vuxens uppsikt

• EmberEyes

Förlåt OT...
    Ni som gör skillnad mellan pool och sjö, eller hav och ström/å?, vad baserar ni det på?

• cosinus

Pool/badhus. Begränsad yta, klart vatten, begränsat djup och badvakter.

Älv/sjö. Grumligt vatten, Oklart djup (framförallt älven blir väldigt tvärt typ 15 m djup från knädjupt) inga badvakter och helt enkelt närmast omöjligt att hjälpa någon/få hjälp.

Självklart ska barnet vara simkunnigt, och inte råka ut för något även i pool/badhus men om det omöjliga ändå händer finna en möjlighet till en andra chans tack vare andra vuxna/badvakter, klar sikt och lätt att lokalisera den med problem.

• Fru Ve

Jag kan tänka mig att mina får göra det vid ca 12 år. Känns lagom. Beror också på hur barnet är och hur länge och bra hen har kunnat simma.

Svar på tråden När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?