När fick ditt barn åka och bada utan vuxen?
Det beror helt på simkunnigheten tycker jag. Jag själv fick åka och bada själv när jag var 9 år. Men då hade jag redan tagit magistermärkena, gått massor med livräddningskurser och tränade simmning 3 gg i veckan och kunde 4 olika simsätt.
Jag skulle inte släppa iväg en 15 åring själv om den inte visste hur man kastar ut en livboj, lägger i framstupa sidoläge, gör mun mot mun metoden eller hur man bogserar in någon till stranden.
Så jag skulle säga att innan du släpper iväg dina barn, åk med dem till stranden och be dem visa dig vad de skulle göra om de ser en kompis må dåligt i vattnet. Be dem kasta livbojen, man får använda dem så länge man hänger tillbaka dem snyggt och prydligt. Gå igenom badvetts reglerna med dem och be dem förklara vad som händer om man ex simmar i in och utlopp av en sjö.
Min andra vid 12, men då blev jag lustigt nog förskräckt när hon frågade. Tror det handlade om att som liten tjej är man även mer utsatt än killar för annat som "snuskgubbar" etc". Jag pratade med hennes kompis mamma (som är en riktig "hönsmamma" på ett positivt sätt), och jag tänkte får kompisen åka - ja då får min dotter också.
Men känslan är väl aldrig "hurra!!!" inom en, när det är "barn" och "djupt vatten" i samma mening, eller hur? De måste ju dock få leva och utvecklas själva utan en vuxen i handen ständigt.