• Padirac

SD varför är du för / emot?

Anonym (Folket.) skrev 2018-08-14 21:45:14 följande:
    Det är ju nästan så jag får lust att lägga en proteströst på SD bara av att läsa Padiracs antisvar och löjliga nivå på att undvika frågan.
    Var och en får ju handla efter eget förstånd - ja det är en förutsättning för demokratinSolig

Att du ger just _mig_ makt över din röst, ja det är kanske lite jagsvagtDrömmer
  • Padirac
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2018-08-15 22:58:19 följande:

Om vi bortser från SD, säg att de ej exsterade.

Ska vi fortsätta att ta in lika mycket folk som vi gör idag, vart ska folk arbeta och framförallt bo?

Vi har mycket problem ute i förorterna problem som ej fanns för 25 år sedan, vad gick fel?

SD kanske inte kan lösa allting men varför inte ge partiet en chans?

Om du läser SDs principprogram ser du att migration politiken enbart är en metod för det som är SDs politiska mål. En nation med en (1) kultur där alla måste leva efter det SD anser vara svenskhet. Denna svenskhet är inte det svenskar idag lever efter. Den öppna, tillåtande, toleranta sekulära kultur vill SD ändra. Du vet att Åkesson o Karlsson pratar om hur människor rör sig och att också svenskar kan behöva assimileras till det rätta svenskheten.

Är det ett parti som ska ha en chans?

Självklart inte.
  • Padirac
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2018-08-16 08:59:28 följande:
    SD har fått fler väljare i de senaste valen, är inte det folkets vilja?
    Även om dom fick bilda regering skulle du acceptera att det är folkets vilja?
    Folkets vilja måste vara det samlade stödet utifrån de representanter som röstats fram av alla röstberättigade.

20% eller vad det nu blir är inte folkets vilja.
  • Padirac
    Anonym (----) skrev 2018-08-16 18:55:27 följande:
    Exakt, vad är det som gör att vissa av dessa personer inte förstår detta uppenbara?
    Vi vet nog vad det handlar om för självklart förstår dessa personer det..

Tyvärr ser inte alla männniskor genom denna taktik, naiva människor ifrågasätter inte saker och det är den gruppen dessa personer riktar in sig på
    Det är ett spel för SDsvansen där det handlar om att försöka vrida på uppenbara sanningar så att SDsvansen kan försöka få vinning och ta poänger.

För en tid sedan var det ett stort antal trådar med uppenbart medvetet vridna påståenden som riktade sig till naiva människor som tror på den falska verklighetsbeskriningen. Genom att spela på utanförskap/etablissemang och påstådda orättvisor, lögner och vridna sanningar så drar de med sig stora grupper.

Jag anser att det är viktigt att komma ihåg var SD har sitt ursprung - och märk att de aldrig vill tala om detta utan det hålls so men mindre sak som viftas bort.  Hur trovärdig är den person som säger att den inte vet, att det var en mindre klick, att det är noll-tolerans då det inte på något sätt speglar verkligheten.

På nätet finns BSS material som SD delade ut till 1994 - SDs principprogram är i princip en karbonkopia på BSS politiska program. BSS startade två partier innan de startade SD. BSS var en vitmaktsrörelse med rasister, nazister och högerextrema aktivister. SD är i mina ögon BSS politiska rörelse. I direkt nedstigande led. Det visar sig dessutom i att SD skiter i alla annan politik så länge de får köra migrationspolitiken - SDs ledning kallar det att kompromissa, för mig är de ett enfrågeparti. Inte det tusenfrågeparti som nazisterna som bildade SD ville att det skulle vara

Vill vi att dessa politiker ska företräda alla som bor i Sverige, ges en chans att regera, eller ges inflytande i politiska frågor? För mig är svaret ett självklar nej.
  • Padirac
    oanonym skrev 2018-08-16 19:47:38 följande:
    Den som får mest vinner i andra omröstningar. Då har folket talat, som det så fint heter.
    Det finns fler olika sätt att se på det.  Röstning i ett parlamentsval för att utse ett regerande alternativ går till lite annorlunda än det du tänker på.

Om ditt sätt att tänka skulle gällt så skulle S ha varit vinnare också de år alliansen eller de borgerliga eller för all del Ullstens minoritetsregering ledde regeringarna.

Jag tror att SDsvansen kommer att skrika rakt ut om SD får flest röster men ändå inte bilda regering - detta utan en tanke på att detsamma rimligt skulle gällt andra partier i andra tider, tex då SD ville fälla det största partiet i riksdagen för något år sedan.
  • Padirac
    oanonym skrev 2018-08-16 23:14:11 följande:
    Ja, det var min poång, att det finns flera sätt att se på det.
    Det du kallade flest kallas pluralitet eller relativ majoritet. En relativ majoritet är en minoritet.

Det finns olika typer av majoriteter och sätta att hitta en majoritet. Svensk parlamentarism gör inte SD till majoritet i Sveriges riksdag om inte SD eller SD med samarbetande partier når minst 51% eller inte får färre än 51% röster mot sig 
  • Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-16 23:40:04 följande:
    Nej, där tror du fel! Jimmie räknar inte med att ingå i en regering efter valet. Det gör han rätt i, och det har ingen praktisk betydelse om SD är störst eller inte.

Eftersom SD kommer vara vågmästare mellan blocken kan de övriga partierna välja mellan att kompromissa bort en del av sin politik eller att låta SD avgöra alla frågor där blocken har olika uppfattningar.

Att kompromissa bort sin politik testade Alliansen efter det förra valet (Decemberöverenskommelsen) och det slutade med katastrof.
    Att låta SD avgöra i de frågor där blocken har olika åsikt är definitivt en möjlighet, men det kommer vara SD som avgör vilket av blocken som får bilda regering, om inte S + M bildar regering (eventuellt med något annat parti), men det är ju också att kompromissa bort en del av sin politik.

Hur man än vänder på det så kommer SD ha stor inverkan på politiken, men de kommer 100% säkert inte finnas med i nästa regering.
    Det enda sättet för de övriga partierna att ta tillbaka väljare från SD är att anpassa sin migrationspolitik till folkets vilja. Som redan konstaterats i tråden så är det fler som sympatiserar med SD's migrationspolitik än som kommer rösta på dem. SD kan alltså öka ytterligare om de övriga partierna inte skärper sig. De som redan gått över till SD lär inte gå tillbaka förrän något annat parti fått upp trovärdigheten i migrationsfrågan.
    .
    Nu pratade jag inte om vad JÅ anser, han har tydligt spelat ned förväntningarna oavsett röstandel och ett ev 'vinnande' i form av relativ majoritet.

Det jag pratade om var SDsvansens reaktioner, tex på FL, fejjan mfl ställen. Det orättvisa kommer att trumpetas ut oavsett vad de kan hitta på som orättvist.

Till skillnad från dig tror jag inte att en anpassning till SDs retorik, politik eller politiska mål  ger andra partier röster. 

De som gåttt över till SD har i mångt och mycket bytt världsbild och verklighetsuppfattning - det är en lång väg tillbaks från detta, inte bara för SDs väljare utan för samhället som stort.
  • Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-17 00:03:50 följande:
    Så du tycker det är bäst att i en fråga driva en politik som 53% av svenska folket är emot? Det har redan prövats i 4 år, och det har inte gått bra.

SD kommer vara valets stora vinnare, men de kommer inte ingå i nästa regering.
    migrationspolitiken är inte det avgörande Sveriges framtid oavsett vad JÅs parti och SDsvansen försöker tuta i resten av befolkningen. Allt handlar om arbetstillfällen, det löser också många andra frågor.

Det är som de flesta av Sveriges röstberättigade förstår inte en fråga om enbart migrationspolitik i riksdagsvalet. 

SD vill får oss att tro att migrationen är lösningen på allt, men i SDs politiska mål är migrationspolitiken bara ett medel för att nå en homogen folkgrupp i Sveruge botsett från de erkända minoriteterna. varför tror du att Sd är fixerade vid detta?  De är som jag tidigare sagt inte dumma i huvudet - de menar något med allt prat,
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-17 11:24:12 följande:

Och alla som mig som vägrar SD då, hur många av dessa kommer inte flippa.

Ni har fatal missbedömt hela frågan och den viktighet som uppstått med SD.

Jag anser ju till exempel att du missbedömt frågan då du har förenklat SDs påverkan och tror på en mycket enkel lösning. 
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-18 20:18:58 följande:

Det brukar vara vanligt ni säger att SD är en enfrågeparti, men nu helt plötsligt är det mer än så.

Sen ja en enkel lösning, dock som alla vägrar.
    Taktiken man har är  ju så lyckad ju.

Ja, SD är ett enfrågeparti, men det hindrar inte att SDs enda fråga har implikationer på många olika plan. 

Det är åter igen det där med fler tankar samtidigt - det är betydligt mer långtgående än att det går att lösa med en enda förändring.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?