• Anonym (Skräpmaterial)

Hur ta farväl till sina barn?

Om man inte kan fortsätta sitt liv på jorden, hur förbereder man sina barn på att leva utan mamma? Barnen är 6 och 1,5 år. Ej samma pappa. Man har kanske 1-2 veckor kvar att leva, hur gör man under tiden medan man väntar? Hur förbereder man sin sambo utan att säga rakt ut att jag inte kommer att finnas kvar?

• Svar på tråden Hur ta farväl till sina barn?
  • Anonym (?)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-13 21:52:20 följande:

Det beror ju på om  det finns några ens. 

Det hoppas jag verkligen för både ts och barnens skull.
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2018-07-13 21:40:13 följande:

Hans hjälp med "stöd" kan mycket väl vara ett familjehem hos okända. Barnen ska till sin mormor och morfar eller släktingar!

Fast nu är det så att TS inte kan bestämma det själv. Då är det väl bättre att han får hjälp och om det då visar sig att han inte är kapabel så kan det ju mycket väl bli släktingar vilket alltid ör förstahandsvalet om en placering skulle bli nödvändig.
  • Anonym (....)

Men du kanske borde sjukskriva dig... ?

• Anonym (?)
    Drottningen1970 skrev 2018-07-13 21:54:53 följande:

Fast nu är det så att TS inte kan bestämma det själv. Då är det väl bättre att han får hjälp och om det då visar sig att han inte är kapabel så kan det ju mycket väl bli släktingar vilket alltid ör förstahandsvalet om en placering skulle bli nödvändig.

Det är långt ifrån alltid ett förstahandsval. Det krävs oftast att föräldrarna säger till först om dom vill att släktingar ska ta hand om barnen annars blir det oftast okända trots att det faktiskt står i lagen att första hands valet ska vara släktingar. Och jo om Ts ber om en SOL placering så kan hon vara med och bestämma mycket var barnen ska bo. Hon kan framföra önskemål och soc gör då en utredning på dom personerna och kollar om dom är lämpliga.
  • Anonym (anaplastisk)

Nu förstår jag inte alls. Vilken sorts tumör rör det sig om? Sjukvården kan väl inte bara skicka hem dig med ett "grattis du har två veckor kvar att leva". Nej så kan dom omöjligt göra!

Jag stirrade själv döden i vitögat i början av året. Opererades akut och det visade sig att jag har en primär malign hjärntumör grad 3, den täcker ca 1/3 av hjärnan. Medellivslängden är ca 8 mån, men jag har inga planer på att dö än! Har gjort bort strålningen och går nu på cellgifter.

Ta hjälp av soc! Vi orosanmälde oss själva och har fått jättebra hjälp.

Sen så måste jag ju tipsa om att svenska hjärntumörföreningen finns på Facebook! De har en särskild sida för oss patienter, perfekt för att bolla tankar och annat. Där finns människor som kan hjälpa dig!

• Anonym (anaplastisk)

Nu förstår jag inte alls. Vilken sorts tumör rör det sig om? Sjukvården kan väl inte bara skicka hem dig med ett "grattis du har två veckor kvar att leva". Nej så kan dom omöjligt göra!

Jag stirrade själv döden i vitögat i början av året. Opererades akut och det visade sig att jag har en primär malign hjärntumör grad 3, den täcker ca 1/3 av hjärnan. Medellivslängden är ca 8 mån, men jag har inga planer på att dö än! Har gjort bort strålningen och går nu på cellgifter.

Sen så måste jag ju tipsa om att svenska hjärntumörföreningen finns på Facebook! De har en särskild sida för oss patienter, perfekt för att bolla tankar och annat. Där finns människor som kan hjälpa dig!

• Anonym (anaplastisk)

• Anonym (?)
    Anonym (anaplastisk) skrev 2018-07-13 22:36:58 följande:

Bara för du fått bra hjälp och bott i en bra kommun så betyder det inte att alla blir hjälpta av soc. Kan tyvärr göra mer skada en nytta om man stöter på fel handläggare och kommun. En fruktansvärd skada som man bittert kanske kommer få ångra
  • Anonym (anaplastisk)
    Anonym (?) skrev 2018-07-13 22:55:32 följande:

Bara för du fått bra hjälp och bott i en bra kommun så betyder det inte att alla blir hjälpta av soc. Kan tyvärr göra mer skada en nytta om man stöter på fel handläggare och kommun. En fruktansvärd skada som man bittert kanske kommer få ångra

"Bara för du..." Med den inställningen så ska ingen någonsin flyga för att planet kan krascha, ingen kan bada för magsjukerisken, osv...

Ts behöver uppenbarligen hjälp, du hjälper inte henne genom skrämseltaktik. Bara för att du har en dålig erfarenhet av soc så betyder inte det att de inte kan hjälpa! Med lite självinsikt kommer man långt. Vi fick hjälp för att vi var öppna och ärliga med vår situation, inget annat!

Ts, om du går med i hjärntumörföreningens sida på fb så kan vi prata mer där!
  • Anonym (A)
    Anonym (brev) skrev 2018-07-13 21:27:31 följande:
    Om du orkar, skriv ett brev till barnen, och/eller spela in en video där du pratar med dem. De är så små nu så de kommer ändå inte förstå ett farväl för evigt, men när de blir äldre så kommer de älska att få läsa ett brev eller titta på en video där deras mamma berättar hur mycket hon älskar dem och är ledsen för att hon inte kunde stanna men att du vill att de ska leva ett bra liv, ja allt du vill berätta för dem.
    Livet är orättvist, kram till dig ts.
    Håller med
Svar på tråden Hur ta farväl till sina barn?