Inlägg från: Irmisans |Visa alla inlägg
  • Irmisans

BF mars 2019 - stannar på FL

Vi brainstormar namn till våra lister. Vi hade bara ett killnamn förra gången och när vår son kom så passade det inte på honom alls! Så vi har mer namn som vi kan tänka oss och sen får vi se vad det blir :)

Tjejnamn: Freja, Johanne, Tintin, Amelie, Cecilie

Killnamn: Arvid, Jonathan, Johannes, Kaspian,

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Foglossning från helvetet. Har en gammal ryggskada och nu har foglossningen påvärkat ryggen såpass att hela den är låst och det gör ont så in i. Fått ett bälte och en tensmaskin vilket lindrat nu när jag ej arbetat men bävar då jag börjar igen imorgon och jobbar 45 h de kommande fyra dagarna. I vanliga fall när ryggen ballat ur äter jag starka tabletter och morfin i nödfall, så alvedon nuddar inte ens smärtan nu.

Jag är så förbannad på min kropp för att den vägrar fungera! Det passar inte mig att vara gravid. 17,5 veckor kvar.

Var tvungen att skrika ut min frustration, men jag ser att det är några av er andra med som också har det tufft. Hoppas att alla får det lättare!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-11-08 12:03:46 följande:

Oj! Förstår att det kanske inte är det du vill, men har du funderat på att sjukskriva dig? 45h på fyra dagar är ju liksom i vilket fall mycket för en person som är gravid liksom :) såvida man inte mår som en gud som gravid då :P men hur många gör det?

Hann aldrig jobba 45 timmar och är nu sjukskriven 100%. Känns ingen bra alls, men känner att 17 veckor är bättre än 32 som det var förra graviditeten. Läskigt bara, för sjukgymnastet sa att hela ryggen även var låst och läkaren bekräftade det, samt att alla ligament var påverkade och att jag hade känselbortfall i benen. Vet inte hur en förlossning ska vara genomförbar nu :(
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-11-15 18:52:46 följande:

Jag har fått tips om att gå till kiropraktor med min foglossning. Det är tydligen inte så vanligt j Sverige att man gör det, men i andra länder är det en välkänd behandling på gravida med foglossning. Kanske är värt att ringa runt och höra åtminstone? Jag kommer definitivt höra av mig till en kiropraktor om min foglossning blir värre. Just nu fungerar jag, men blir det värre har jag svårt att se hur jag ska kunna ta hand om dottern på vardagarna.

Får tyvärr inte gå till kiropraktor då foglossningen påverkar en gammal ryggskada som trycker in en disk mot nerverna. Sjukgymnasten vill inte låsa upp kotorna, då det kommer göra regält ont. I vanliga fall när ryggen spökar äter jag starka värktabletter och ibland morfin. Längtar till epiduralen och ska få en tid för fixning av rygg så fort jag fött och då även recept på morfin.
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-11-15 20:42:19 följande:

Åh nä :( vilken jäkla situation du är i! Hoppas du snart hittar något som hjälper mot åtminstone lite av smärtan.

Tack! Det hoppas jag med! Har tens nu i alla fall och det lättar lite på det :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    XaHHa skrev 2018-11-21 07:46:53 följande:

Var på privat ultraljud igår & då visade HAN stolt upp sin pillesnopp! :?) Vi ska alltså få en liten pojke!! Allt blev genast så mycket mer verkligare

Vad roligt! Grattis!
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    gullefjuniz skrev 2018-11-22 19:42:13 följande:

Någon som känner nedstämdhet? Eller gjort under graviditeten/erna?

Jag känner mig nedstämd. Är gräsänka varje vecka och jag jobbar och roddar båda småbarnen själv och är i v25 imorgon. Helt plötsligt känner jag att musten gått ur mig. Känner ingen glädje :?(

Yes både nu och min första graviditet. Efter förra förlossningen hade jag en förlossningsdepprition. Prata med din bm så kan du få hjälp att prata med någon om du vill. Men det hjälper en del att bara erkänna för sig själv.
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-11-29 14:53:56 följande:

Hej alla! Lider sedan några veckor tillbaka av halsbränna, precis som i förra graviditeten. Kan äta normalt fram till och med lunch, sedan tar det totalstopp och lider resten av dagen av halsbrännan. Förra graviditeten blev jag rekommenderad omeprazol sandoz av min bm så jag började ta det denna gången också. Det har verkligen räddat min vardag då jag nu kan äta normalt tack vare det. Vad dock inne på apoteket och skulle köpa mer idag och där avrådde de från att ta detta om man var gravid. Blev så osäker så jag köpte aldrig nya :/ vet att min bm kommer rekommendera omeprazol igen då jag har samma bm som förra gången, men det känns så dumt att gå tillbaka och bli tjatad på av apotekspersonalen om andra "bättre" läkemedel. Hur hade ni gjort och finns det någon mer som lider av daglig halsbränna?

Gå på vad bm säger och be henne förklara riskerna! Var på apotektet för några veckor sedan och ville ha hostmedicin, men enligt apotekaren fanns det risker med alla. Ringde då till vc och fick tala med läkare och han gav mig tre olika jag kunde ta men inte längre än två veckor, för då höjdes riskerna. Apotekare är med all rätt försiktiga, men lita på din bm eller ring vc och be om en läkares åsikt! Hoppas det blir bättre!
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Hej! Nu börjar vi nog bli ett par stycken som varit på vecka 25 kontroll och jag undrar vad hjärtslagen på er bebis låg på och om ni vet vad ni väntar?

Finns ju en myt om att ett av sätten att avgöra kön är om hjärtslagen ligger över eller under 140. Barnmorskan jag hade förra gravidkteten sa att det iaf är en bra fingervisning om vad man ska gissa, och hon brukade pricka 9/10 enligt sig själv.

Min bebis låg denna gång på 146 och det ska bli spännande att se om det håller i sig :D

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Jenmari skrev 2018-12-10 09:07:06 följande:

Hej alla!

Är det någon som har erfarenhet om havandeskapsförgiftning här? Förra veckan uppvisade jag högt blodtryck på kontroll så tänkte höra vad det blir för konsekvenser när man får det så pass tidigt?

Jag har haft det men fick det sent. Andra symtom, förutom blodtrycket, är att man läcker protein, har huvudvärk och samlar på sig vätska (blir svullen och går upp snabbt i vikt). I värsta fall blir man inlagd och de kan behöva förlösa barnet tidigare pga. mammans hälsa. Efter det bör man ligga kvar för observation i tre dygn för att utesluta efterföljande sjukdom, t.ex. eklamsi.

Jag läckte super lite protein, hade normalt blodtryck, ingen huvudvärk men samlade på mig 24 kg vätska på 3 veckor. Låg kvar för observation sen. Hoppas det håller sig i shack för din skull!
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL