Inlägg från: Irmisans |Visa alla inlägg
  • Irmisans

BF mars 2019 - stannar på FL

Kan inte alls sova inatt då jag bara ligger och känner efter rörelser i magen. Det sprattlas och rullas en hel del <3. Det är så spännande ibörjan känner jag! I slutet av förra graviditeten var jag så trött på sparkarna och hade blåmärken på magen och ibak där revbenen fäster i ryggraden. Hoppas inte den här filuren övar kickboxning i magen men än så länge får den röra sig hur mycket den vill <3.

Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Precis som många av er skriver hade jag med amningsproblem. Vi blev inlagda på barnmedicin när min son var 2 veckor och han hade gått ner 650 gram. En läkare kom in i rummet efter ett och ett halvt dygn när vi testat ALLT och sa att du kommer aldrig kunna helamma utan delamma så länge du vill och ge ersättning. Har aldrig kännt mig så lättad i hela mitt liv! Den här gången kör vi på med amning och om vi behöver ger vi ersättning också. Det blir bra vilket som <3

Viktmässigt har jag hittils i v. 16 gått ner 1 kg. Är överviktig så kan gå ner en hel del till utan att det påverkar barnet mer än positivt. Jag ska till dietist snart, så hoppas att det hjälper med. Förra graviditeten gick jag upp 6 kg innan jag fick havandeskapsförgiftning och gick upp 26 till på en månad. Ber till gud om att inte få det igen för det är inget kul eller skönt alls!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Jenmari skrev 2018-09-24 08:27:50 följande:

Hej alla!

Jag är idag i v16+3 och är fortfarande sjukskriven pga illamående och kräkningar.. Det är så oregelbundet! Kan må "bra" (illamående men inte så farligt) i 2 dagar för att sedan kräkas upp till 20 gånger nästa dag?

Har ni några knep för vad som funkar för er? Utesluter ni saker i kosten kanske?

Kan tillägga att postafen och lergigan komp inte fungerar.

Tacksam för svar :)

Jag fick akupunktur från vecka 26 var fjärde dag tills jag födde och det lindrade enormt. Annars var det som fungerade att äta regelbundet (varannan timme), kräktes mindre då i alla fall.

Så lättad över att jag inte mår så den här graviditeten, även om jag gjorde det imorses och är i v. 18 :')
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Jenmari skrev 2018-09-25 08:12:36 följande:

Om du redan är i v18 vilket BF datum har du då? :)

3 Mars, men har inte gjort något ultaljud än, det blir nästa vecka :D
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    vilms07 skrev 2018-09-27 07:15:41 följande:

Så imponerad av er som klarar att vänta på rul! Själv har jag sett min bebis många ggr redan! Känner du bebisen tydligt? Tycker veckorna innan man gör det är värst.

Ja ganska tydligt! Några sparkar och massa kullerbyttor. Känns inte så mycket när någon känner på magen, men för mig rör sig allt :D

Detta är ju andra graviditeten och känner mig mycket lugnare den här gången. Jag vet att massa saker kan hända, men det är inget jag kan påverka. Var ganska lugn förra gången med just bebisen. Köpte inga kläder och bebisgrejer för ens ca. två månader innan och kände att inget är säkert men jag hoppas att allt går bra. Känner likadant nu då inget (vi har ju en del hemma) nytt är köpt ännu och har inget sug heller. Kanske ändras det efter ultraljudet, men är så ödmjuk inför att allt fortfarande kan hända att jag inte riktigt vågar tro på att vi ska bli föräldrar igen.
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Jenmari skrev 2018-10-01 19:06:30 följande:

Hur många känner rörelse här? Jag vet inte riktigt hur det ska kännas men jag är ganska säker på att inga organ ska kunna röra sig eller få mig känna som det gjort idag! Haha

Hur skulle ni beskriva känslan? :)

I början tycker jag det känns som en muskelryckning. Typ som att det rycker i ögonbrynet fast i magen :) Sedan blir det tydligare och tydligare ju längre tiden går :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

I torsdags fick vi äntligen se att det fanns en bebis i magen! Den rörde sig hela tiden och höll benen korsade, så barnmorskan hade aldrig chans att se om det blir en tjej eller kille. Vi ville jättegärna veta, då vi inte visste förra gången och trodde och var övertygade om en tjej och ut kom en kille. Så nu funderar jag på att boka privat ul.

Vi blev även flyttade, så ny bf är 9/3, farligt nära sonens födelsedag 13/3.

Blev jätte ledsen över att bli flyttad en vecka och över att inte få veta vem som är där inne, så jag grät hela tordagen sen. Hormonsvängningarna är ett faktum!

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-10-07 22:40:19 följande:

Usch vad jobbiga hormonerna kan vara :/ boka ett privat om ni väldigt gärna vill veta kön :)

Får jag fråga om du blev framflyttad eller tillbakaflyttad?

Det blev ca. en vecka senare än vad vi trodde. Mensens första dag gick ej gå på när vi räknade ut med barnmorskan, då den senast var i mars, och jag därför tagit gravtest varje vecka för att ha koll :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Erla skrev 2018-10-08 08:03:30 följande:

Då förstår jag. Det blir ju ofta så att man blir flyttad även om man går efter mensen. Jag kommer troligen också att bli flyttad eftersom jag har senare äl än normalt. Sedan beror mycket också på när ägget fäste och jag antar att ni fick efter dina positiva gravtest? Då kan det lätt diffa mycket eftersom man får olika starka utslag beroende på när ägget fäste :)

Yes vi gick efter gravtestet. Gjort ett test varje måndag i ett år om det gått mer än tre-fyra veckor sedan senaste mens. :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Jenmari skrev 2018-10-20 13:54:58 följande:

Hej alla! Hur mår ni?

Mitt illamående och kräkningar har börjat bli bättre men har börjat få foglossning istället haha!

Vi blev framflyttade från BF 5/3 till 13/3 förra veckan på RUL, lite som förväntat :) och vi väntar en liten tjej!

Halvvägs nu och mår super :) 13/3 är ett super datum då är nämligen min son född! Grattis till tjejen :)
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL