• Anonym (H)

Göra slut eller konvertera

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

• Svar på tråden Göra slut eller konvertera
  • Anonym (Nattuggla)

Kan det inte vara en idé att du och din partner tillsammans går till en präst och ber om råd? Jag är säker på att det finns många präster som har insikt i problematiken kring religiösa påtryckningar från släkten. Jag tror att de mött andra i er situation. Berätta att ni inte är troende men behöver hjälp i er fråga. Men det är VERKLIGEN så att det påverkar väldigt mycket ens liv beroende på vilken släkt man gifter in sig i. 

Hur är släktens värderingar i övrigt? Hur ser de på jämställdhet inom äktenskapet? Är det självklart och accepterat av dem att din partner är pappaledig? Jag själv är ju bara en lekman och har inte studerat något kring dessa frågor och tumregeln är att man ska passa sig för att ge råd. Men...Mitt råd blir ändå att besöka en präst ifrån Svenska kyrkan för rådgivning. De har lång utbildning.

/N

• smulpaj01
    Anonym (nonono) skrev 2018-06-28 14:27:57 följande:

nick]Drottningen1970 skrev 2018-06-28 08:27:09 följande:[/quote-nick]Finns absolut inga fördelar för ett nyfött barn som inte är sexuellt aktivt. Bara smärta. Tänk dig själv att kissa i ett öppet sår och inte fatta varför det gör ont. Ett vidrigt övergrepp. På vuxna män som väljer själv fine. På oskyldiga bebisar borde ett sådant övergrepp vara förenligt med mycket långa fälängelsestraff.

Det har du rätt i. Olika kulturer har olika tider när detta sker. Det läker förvisso fort, men man skall absolut inte göra det när de är små.[/quote]

Man ska absolut aldrig göra det på barn oavsett ålder om det inte är medicinskt befogat!
  • Anonym (Jill)

Om ni får söner kommer de vilja ha dom omskurna. Gör slut!

• Anonym (Självklart)

Såklart inte konvertera för att hans familj vill det. Hur kan man ens tänka tanken.

• Anonym (Heder)
    Anonym (H) skrev 2018-06-27 23:39:25 följande:

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

Det här är ett problem som tyvärr dyker upp då och då, men aldrig lyfts det vad det handlar om: heder. Pojkar och män är också utsatta för det (inte bara flickor) och det är det din sambo tänker på. Om han inte följer släkten så vanärar han dem alla. Han behöver prata med någon som förstår denna problematik. Vad tror han händer om han säger ifrån?

Du ska absolut inte konvertera.
  • Anonym (Mona)

Jag skulle inte råda någon att konvertera. Det är bara det första steget i att styra ditt liv.

• Anonym (Titti)

Gör slut, rädda dig medans du kan.

• Anonym (LP)

Jag hade inte konverterat för någon religion oavsett vilken. Är jag inte troende så är jag inte. Precis som jag inte skulle döpa eller tvinga mitt barn att konfirmeras om pappan ville det. Jag skulle inte heller tvinga mitt barn att bli vegan bara för att pappan vill det. Eller inte emotta blod för att pappan kanske är Jehovas vittne. Är jag själv inte av samma övertygelse så kommer jag aldrig konvertera för någon annan, oavsett om det handlar om religion, matvanor eller annat extremt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (nonono) skrev 2018-06-28 14:27:57 följande:

Olika kulturer har olika tider när detta sker. Det läker förvisso fort, men man skall absolut inte göra det när de är små.

Nej, det "läker" inte. Smärtan går över men förhuden har en funktion som går förlorad för alltid. Man kan omskära sig när som helst, men aldrig göra det ogjort. Det borde vara olagligt att göra det innan man är myndig och kan bestämma själv.
  • Kawthar

Klart du inte ska konvertera om du inte vill det själv. Jag är själv muslim och tror inte på äktenskap mellan muslim- ickemuslim. Det kommer ställa till problem, antingen för honom eller för dig. Man kan inte kompromissa med allt i livet.

Svar på tråden Göra slut eller konvertera