Anonym (H) skrev 2018-06-27 23:39:25 följande:
Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?
Vet flera tjejer som varit ihop med muslimska killar (till synes obrydda om religion och som "svenskar är mest") men så fort det handlar om att vara seriös och bygga ett liv tillsammans, då kommer släkten farande och "kräver" att man ska vara gift och att tjejen ska konvertera. Man kan ju liksom inte konvertera om man inte verkligen känner för en religion oavsett vilken den är, tycker jag. Om man gör det för "husfridens skull" så är de ett riktigt uselt argument + att du visar att ni böjer er för hans släkt. Det behöver ni verkligen inte göra, om ni tänker leva i Sverige.
Vad säger killen? Du skriver att han inte bryr sig om regionen han heller, så varför "måste" ni lyda hans släkt?
Han måste säga om han kan satsa på dig utan att du konverterar, DU kan inte konvertera när du absolut inte vill och som sagt, varför ska hans släkt ha den makten?