• Anonym (H)

Göra slut eller konvertera

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

• Svar på tråden Göra slut eller konvertera
  • Anonym (nonono)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-28 02:31:53 följande:

Förmodligen kommer de också kräva att eventuella söner blir omskurna. Det borde vara olagligt i Sverige.

Nej det är det inte, men det måste göras av legitimerat läkare. Det är inget fel alls heller, bara fördelar. Vissa skumma sekter inom islam vill omskära sina flickor, vilket är strikt förbjudet, både här, och enligt Koranen.
  • Anonym (nonono)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-28 02:31:53 följande:

Förmodligen kommer de också kräva att eventuella söner blir omskurna. Det borde vara olagligt i Sverige.

Nej det är det inte, men det måste göras av legitimerat läkare. Det är inget fel alls heller, bara fördelar. Vissa skumma sekter inom islam vill omskära sina flickor, vilket är strikt förbjudet, både här, och enligt Koranen.
  • Anonym (meh)
    Anonym (H) skrev 2018-06-27 23:39:25 följande:

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

Vet flera tjejer som varit ihop med muslimska killar (till synes obrydda om religion och som "svenskar är mest")  men så fort det handlar om att vara seriös och bygga ett liv tillsammans, då kommer släkten farande och "kräver" att man ska vara gift och att tjejen ska konvertera. Man kan ju liksom inte konvertera om man inte verkligen känner för en religion oavsett vilken den är, tycker jag. Om man gör det för "husfridens skull" så är de ett riktigt uselt argument + att du visar att ni böjer er för hans släkt. Det behöver ni verkligen inte göra, om ni tänker leva i Sverige. 

Vad säger killen? Du skriver att han inte bryr sig om regionen han heller, så varför "måste" ni lyda hans släkt? 
    Han måste säga om han kan satsa på dig utan att du konverterar, DU kan inte konvertera när du absolut inte vill och som sagt, varför ska hans släkt ha den makten? 
  • Drottningen1970
    Anonym (nonono) skrev 2018-06-28 03:38:54 följande:

Finns absolut inga fördelar för ett nyfött barn som inte är sexuellt aktivt. Bara smärta. Tänk dig själv att kissa i ett öppet sår och inte fatta varför det gör ont. Ett vidrigt övergrepp. På vuxna män som väljer själv fine. På oskyldiga bebisar borde ett sådant övergrepp vara förenligt med mycket långa fälängelsestraff.
  • Anonym (F)

Vad säger din snubbe då? Prioriterar han sin släkts åsikter om dina beslut mer än dina beslut du vill själv? Isåfall är han ju hjärntvättad och

Släkten vill ha makt över dig med, nej, ledsen men ingen kille på jorden är värd din integritet och din rättighet till ditt eget liv. INGEN.

• Trent
    Anonym (Nattuggla) skrev 2018-06-28 00:11:31 följande:

Hejsan,

tack för ditt inlägg. Vilken tuff situation ni befinner er i... Min spontana tanke är att detta är ett fruktansvärt övergrepp av hans släkt. Fullständigt orimligt. Blanda sig i och vilja påverka och i grunden förändra din identitet. Jag undrar genuint vad islam säger om detta? Jag kan inte mycket om islam men många säger att det ska vara fyllt av kärlek. Jag vet att kristendomen grundar sig på villkorslös kärlek och att varje människa är fri att tro eller inte tro. Nu slår det mig bara att du kanske ska tala med en präst om detta? Du har en så tydlig insikt o din identitet och att du inte vill bli muslim så det tycker jag att du verkligen ska hålla dig rotad i. Låt ingen övertala dig att bli något du inte på eget initiativ har upptäckt att du vill. 

Din pojkvän och det förstås också riktigt tufft i den här situationen... 

Tänker att ni båda behöver vara enade i tanken att vad de gör är utpressning och fel. Det är ert liv och som sagt, vad säger egentligen Koranen om att försöka tvinga andra till tro? Det låter inte vidare kärleksfullt, det låter som maktlystnad. 

Allt gott. /N

Kristendom grundar sig inte på villkorslös kärlek, eller ens kärlek. Snarare hot, mord och fruktan.

Islam är också skräp.
  • John22

Du ska inte givetvis inte konvertera till en religion som kommer göra allt för att förtrycka barnet och ingjuta osunda, hatiska värderingar. När du väl är muslim kommer släkten inte nöja sig med fingret, utan ta hela handen.

Gör det för allt i världen inte. Hans familj har ingenting med ert förhållande att göra. Vill de ta avstånd från er för att du inte konverterar är det bara att se på det som en vinst.

För övrigt finns det inga "icke-troende muslimer". Muslim är man om man tror på och följer islam. Ingen föds till att vara religiös och man blir inte muslim bara för att ens föräldrar var det, oavsett vad islam själv försöker hävda. Det är en tro, inget annat.

• Anonym (Big NO)

Jag tycker det är ett orimligt krav och  ingen av er ska självfallet behöva konvertera. Jag är själv icke troende men har muslimska föräldrar och uppvuxen sedan barnsben i Sverige. Jag och min fru, gifta sedan 15 år tillbaka hade redan två barn när jag friade till henne. Jag visste självklart vad mina föräldrar tyckte och tänkte om det hela men jag gav dem aldrig någon möjlighet att beblanda sig i vårt beslut. En sak som jag själv var mycket säker på var att jag inte ville gifta mig enligt den tro jag var född i och därav så fick min fru välja antingen borgerligt eller kyrkligt bröllop. Hon har alltid velat bli gift i kyrkan med anledning av pampigheten och miljön och det var jag helt ok med.Tillägga är att alla våra 3 barn är döpta i svenska kyrkan. Min mamma satt dock i kyrkan och surade och var allmänt otrevlig efter ceremonin. Jag ångrar det än idag att jag bjöd med henne och hon kunde gott och väl surat hemma på sin kant. 

Kontentan av det hela är att jag tycker att det är ni som bestämmer och du ska definitivt prata med din sambo om det hela och det är han som ska fronta och markera av mot sin familj om hur ni önskar förhålla er till det hela. Det är dock värre om han själv är inne på att du ska konvertera och då är problemet av en annan karaktär.

Lycka till och hoppas ni får en lycklig konklusion av situationen. 

• Anonym (A)

För helvete... Vakna upp innan det är för sent. Lämna honom och hitta en svensk man, eller åtminstone en som inte är muslim! Det är ju fruktansvärt hur du ens kan överväga att göra så här mot både dig själv, eventuellt barn och din familj. Du ska INTE konvertera och du ska INTE "mötas på mitten" och acceptera att ert barn uppfostras muslimskt. Tycker du det är okej att omskära barn? Att tvinga barn in i en religion? Att förbjuda dem att äta viss mat på grund av religion? Att tvinga dem klä sig på ett visst sätt för att passa religionen och familjen? Att barns ka lära sig dyrka en pedofil och mördare? Att förtrycka och hämma flickor? Att flickor och kvinnor i stort sett ska tillhöra en man och hela familjens stolthet grundas på henne? Att män och kvinnor är olika värda och segregerad? Att tvinga andra att leva efter en religion de inte håller med om eller vill leva efter? Och då har vi inte ens gått in på de mest fruktansvärda saker som kan hända, och händer varje dag, inom islam. Hur kan man vilja beblanda sig med en sådan religion överhuvudtaget, särskilt som man inte själv är troende? Du måste vara otroligt naiv och hjärntvättad. Jag tycker synd om både dig, eventuella barn och din familj. Hade du varit min dotter hade jag gråtit blod över att inte lyckats bättre med uppfostran än så. Gör dina framtida barn en tjänst och dumpa killen och hitta en ny - som inte är muslim och inte kommer från en muslimsk familj.

Svar på tråden Göra slut eller konvertera