• Anonym (H)

Göra slut eller konvertera

Jag och min sambo är snart inne på vårt andra år tillsammans och går igenom den värsta tänkbara krisen just nu. Han är muslim men är inte troende alls, jag är en svensk tjej som är döpt i svenska kyrkan men inte mer än så. Vi älskar varandra och har pratat om barn/framtid då vi verkligen vill vara ihop. Jag är redo att mötas på mitten gällande uppfostran då hans familj vill att barnen uppfostras muslimskt. Problemet är att hans familj/släkt kräver nu efter snart två år(!!) att vi ska ha ett äktenskap vilket jag går med på.. men det största kravet är att jag ska konvertera till islam och bli muslim vilket jag alltid sagt att jag aldrig tänker bli! Vad gör man? Hur tänker man? Jag vill bara va med honom och han kan inte vända ryggen till sin familj heller.. Hur gör man slut när man älskar varandra som mest?

• Svar på tråden Göra slut eller konvertera
  • Anonym (Nej)

Har inte läst tråden.

Detta är hans beslut, du eller släkten?

Konvertera gör man om man tror och vill det.

• Anonym (Muslimsk man som är gift med en kristen)

Som så många har sagt...lämna honom.

Man får t.om enligt Islam INTE tvinga någon till att konvertera. Och man FÅR gifta sig en person som har en annan religion, JA. Detta står klart och tydligt i Koranen.

Jag kommer själv från en muslimsk familj, men som är ej praktiserande och jag är gift med en svensk kvinna. Jag har aldrig någonsin sagt att hon ska konvertera eller att hon ska ändra på sig. Och OM min familj hade tvingat min fru till att konvertera, ja det hade varit jobbigt, men jag hade ändå bett dom att dra åt skogen då.

• Anonym (meh)
    Anonym (H) skrev 2018-06-28 12:55:41 följande:

Han vill ju i princip att jag konverterar då "problemet är löst sen". Blivit tillsagd att jag kan leva på som vanligt och inte heller behöver bära slöja eller liknande utan jag måste bara vara det, punkt. Läst en del om detta och det känns väldigt konstigt enligt mig då han enligt islam får inleda äktenskap med en icke muslimsk tjej.. Han har såklart sagt ifrån till släkt/familj men det hjälper liksom inte.

Jag skulle ändå inte göra det. Det blir ju väldigt konstigt om du själv inte har något intresse av det. 
  • nihka

Man ska aldrig ge efter för tvång. Vad hade hans släkt sagt om din släkt krävde att han skulle

konvertera? Det här blir eldprovet. Antingen lär din sambo sig att vara självständig eller så går han i deras ledband.

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (F)
    nihka skrev 2018-06-28 18:37:18 följande:

Man ska aldrig ge efter för tvång. Vad hade hans släkt sagt om din släkt krävde att han skulle

konvertera? Det här blir eldprovet. Antingen lär din sambo sig att vara självständig eller så går han i deras ledband.

Precis, och följer han släkten kommer han aldrig ta sin partners behov i prio.
  • Anonym (...)

VAD spelar det för roll vad släkten tycker? Min familj kan klaga massor på min sambo men jag ryter då ifrån och skiter i vad min familj tycker. Det är inte släkten som bestämmer, det är en själv och ens sambo.

Din sambo får väl ryta ifrån, argt om det behövs, på riktigt och sedan skiter ni vad de tycker och tänker. 

• Anonym (H)

Beslutet är taget.. Vi går skilda vägar!

• Anonym (Självklart)

Oj. Han prioriterar en religion han egentligen inte tror på framför dig. Tur du fick reda på det redan nu.

• ttr

Om han inte kan ställa krav på sin familj att de inte ska kräva något blir det verkligen bättre att göra slut. Det blir bara värre sen.

• Anonym (t)

Man ska sjävlklart bara byta religion om man själv vill det. Att byta religion handlar om sin egen personliga tro. Det är inte något administrativt där det är klappat och klart när man fyllt i papper.
    Och vad mmenar du med att ni möts på halva vägen om era barn blir muslimer. Det är helt hans vilja som går igenom och ni möts inte alls på halva vägen.
    Det är oerhört respektlöst att de inte respekterar din religionstillhörighet. Skulle du kunna tänka dig att ställa krav på honom att byta religion för att ni ska gifta er och att barnen ska vara kristna? Nej tänkte just det...

Svar på tråden Göra slut eller konvertera