• Anonym (Missbrukande sköterska)

Missbrukande sjuksköterska (kollega)

Jag har en kollega som vid sin tidigare anställning var medicinskt ansvarig för narkotika klassad medicin vid ett stort sjukhus i Stockholm och vid 33!!! tillfällen förskansade sig narkotikaklassad medicin för sitt egna syfte. Under 3 månaders tid dessutom, så var 3e dag tog hon alltså ut läkemedel genom att skriva ut det till patienter istället. Och i högre doser dessutom än vad som skulle ges.

Samma person hinner innan den domen kommer upp i rätten köra rattfull och blåsa i en poliskontroll.

Så idag jobbar denna person som fötetagssköterksa inom företagshälsovården i mellansverige. Dyker inte upp på bokade patient möten, ständigt sjukskriven och med "migrän" och samtal med frivården och samtalsterapueter men ständigt denna frånvaro både fysiskt och mentalt.

Jag undrar då: man gör ett brott.. (Eller flera) och blir dömd för det i rätten. Men OM personen fortsätter negligera sina åtaganden som kollega och "glömmer bort" bolagets bästa, när får det då vara nog. Lokala kontor/kollegor blir lidande och kunderna blir lidande och vi är ett gäng som har tröttnat.

Vi är sugna på att gå till chefen/ledarskapet och be personen helst få andra uppgifter än sjuksköterska, hon klarar ju inte sitt jobb.

Samtidigt, vilket landsting eller kommun eller privat hälsovårdsföretag vill anlita någon som stulit läkemedel när denne är tillordnat ansvarig för dessa läkemedel dessutom. När domarna ligger öppet på Lexbase och Flashback t ex. Men samtidigt lider vi kollegor och våra kunder börjar protestera och sura.

Vad gör vi med denna person, vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-26 23:44:40 följande:

När man utökar den tidigare ordinationen till en med mer.

Nej. Ska man öka på ex smäetstillande så får man en ny ordination av läkaren. Finns inger som heter utökad ordination.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-27 22:37:34 följande:
    Nej. Ska man öka på ex smäetstillande så får man en ny ordination av läkaren. Finns inger som heter utökad ordination.

Semantik, då den blir utökad, och säkert kan kallas för ny ordination också, och är utökad.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-27 22:53:34 följande:

Semantik, då den blir utökad, och säkert kan kallas för ny ordination också, och är utökad.

Nej, det är en helt ny ordination. Utökad ordination existerar inte.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-28 17:36:26 följande:
    Nej, det är en helt ny ordination. Utökad ordination existerar inte.
    Som är utökad.
    hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-28 17:37:29 följande:

Som är utökad.

Nej. Du har ett ny ordination där styrkan är ändrad. U

"Utökad ordination" finns inte.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-28 17:42:01 följande:
    Nej. Du har ett ny ordination där styrkan är ändrad. U
    "Utökad ordination" finns inte.

Dock är den utökad från tidigare, och man har även sagt man får utöka ordinationen pga den var för låg.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-28 17:43:45 följande:

Dock är den utökad från tidigare, och man har även sagt man får utöka ordinationen pga den var för låg.

Fortfarande; man får en NY ordination. Ingen utökad utan en HELT NY ordination.

Utökad ordination EXISTERAR INTE.
  • klyban

Ja, som jag sa ny och utökad ordination, och så dom adresserade hela frågan inför mig.
    Allt du försöker med är låggradig semantik, och du har egentligen ingen poäng till det jag säger.
    Utan bara påpekar de små skillnaderna i tron det ska ge dig nått, allt kvarstår.
    En låg ordination som senare blir utökad till en större ordination.

hur många meter var det?
  • Anonym (X)

Jag känner till två sådana sjuksköterskor som åkt fast gång på gång och hela tiden får nya chanser. Också sjukskrivna jämt och ständigt, disträ på arbetet osv...

• Tiina87
    klyban skrev 2018-06-29 16:38:40 följande:

Ja, som jag sa ny och utökad ordination, och så dom adresserade hela frågan inför mig.

Allt du försöker med är låggradig semantik, och du har egentligen ingen poäng till det jag säger.

Utan bara påpekar de små skillnaderna i tron det ska ge dig nått, allt kvarstår.

En låg ordination som senare blir utökad till en större ordination.

Är det svårt för dig att ta in att "utökad ordination" inte finns? Inte heller "låg ordination" eller för den delen "större ordination.

Man får en ordination av läkare. Antingen via ett recept (patient) eller via en läkemedelslista (ssk). Punkt.
Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)