• Anonym (Missbrukande sköterska)

Missbrukande sjuksköterska (kollega)

Jag har en kollega som vid sin tidigare anställning var medicinskt ansvarig för narkotika klassad medicin vid ett stort sjukhus i Stockholm och vid 33!!! tillfällen förskansade sig narkotikaklassad medicin för sitt egna syfte. Under 3 månaders tid dessutom, så var 3e dag tog hon alltså ut läkemedel genom att skriva ut det till patienter istället. Och i högre doser dessutom än vad som skulle ges.

Samma person hinner innan den domen kommer upp i rätten köra rattfull och blåsa i en poliskontroll.

Så idag jobbar denna person som fötetagssköterksa inom företagshälsovården i mellansverige. Dyker inte upp på bokade patient möten, ständigt sjukskriven och med "migrän" och samtal med frivården och samtalsterapueter men ständigt denna frånvaro både fysiskt och mentalt.

Jag undrar då: man gör ett brott.. (Eller flera) och blir dömd för det i rätten. Men OM personen fortsätter negligera sina åtaganden som kollega och "glömmer bort" bolagets bästa, när får det då vara nog. Lokala kontor/kollegor blir lidande och kunderna blir lidande och vi är ett gäng som har tröttnat.

Vi är sugna på att gå till chefen/ledarskapet och be personen helst få andra uppgifter än sjuksköterska, hon klarar ju inte sitt jobb.

Samtidigt, vilket landsting eller kommun eller privat hälsovårdsföretag vill anlita någon som stulit läkemedel när denne är tillordnat ansvarig för dessa läkemedel dessutom. När domarna ligger öppet på Lexbase och Flashback t ex. Men samtidigt lider vi kollegor och våra kunder börjar protestera och sura.

Vad gör vi med denna person, vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)
  • Tiina87
    Anonym (Också) skrev 2018-06-16 09:27:49 följande:

Med det menade jag att jag står för vad jag sa! Det kanske är som du skrev i ditt landsting, men där jag jobbar är det på det viset jag sa. Så "jag är ssk så jag vet vad jag talar om" för att utveckla mitt svar så du förstår.

Det finns inga landsting där grundutbildade eller spec. Sjuksköterskor går förskriva och ordinera läkemedel.

Det gör endast de spec.ssk med förskrivningsrätt.

Att hämta ut läkemedel till patienter på apoteket i sitt yrke är inte i något landsting detsamma som att skriva ut läkemedel/ordinera. Vilket du påstod. Så nej, du är knappast ssk. Möjligen usk med stora drömmar.
  • Anonym (...)

Mycket av det du skriver TS är förtal. Sprider du dina ''kunskaper'' vidare till chefer förtalar du och du riskerar således att åka dit för det och det hårt dessutom. Underförstått är ditt syfte att din arbetsgivare ska ge henne sparken, och om inte annat så inser alla normalbegåvade att det är något som man riskerar som arbetstagare när man brister grovt i sitt arbete.

Anledningen att det kommer att räknas som förtal är att du tar upp källor som Lexbase och flashback. Hallå liksom? Vilken normal människa anser att flashback är en bra källa till  information? Flashback är själva definitionen på skitsnack och förtal.

Den andra anledningen till varför det räknas som det är att du tydligt har lusläst domar osv för du har knappast varit med när kollegan åkte dit alla 33 gånger. Och nu är det så att när man har avtjänat sitt straff så ska man betraktas som att man sonat sitt brott. Du kan således inte åberopa något som har hänt och sonats utan du kan bara räkna med det som händer och har hänt nu och på din arbetsplats.

Sen är det såhär att man kan inte sparka en medarbetare för inkompetens och missbruk, det finns starka lagar som gäller.
    Arbetsgivaren måste ge arbetstagaren den stöttning och den utbildning som krävs för att arbetstagaren ska kunna sköta sitt jobb framöver. Dvs, innan detta skett kan man inte avskeda någon. Först då arbetstagaren gått igenom vidareutbildning och fått stöttning men ändå inte klarar av jobbet kan avsked komma på tal.

Sen missbruket, arbetsgivaren är skyldig att skicka en missbrukande arbetstagare på behandling och rehabilitering när missbruket blir ett problem för arbetsförmågan. Även här kan avsked komma ifråga men först efter behandling och/eller rehab.

Din arbetsgivare sitter således i en mycket vanlig rävsax. Det är en lång och krånglig process innan man kan göra sig av med inkompetenta/missbrukande medarbetare.

Du befinner dig i ett moraliskt mörkerland då du ''är sugen'' och anser att du har rätt förtala dina kollegor. Förtal har inget med sanning att göra utan att man framställer någon som klandervärd. Och det är precis du tänker göra genom att skvallra något till dina chefer om dina ''fynd'' på flashback och Lexbase.
    Du har all anledning att nagelfara dig själv och över dina syften och mål. Vill du få en bok i stjärnan för att du tänker på bolagets bästa? Knappast. Sådant kan man tackla ändå.

• Anonym (Jo)
    Anonym (...) skrev 2018-06-16 15:21:13 följande:
    Mycket av det du skriver TS är förtal. Sprider du dina ''kunskaper'' vidare till chefer förtalar du och du riskerar således att åka dit för det och det hårt dessutom. Underförstått är ditt syfte att din arbetsgivare ska ge henne sparken, och om inte annat så inser alla normalbegåvade att det är något som man riskerar som arbetstagare när man brister grovt i sitt arbete.

Anledningen att det kommer att räknas som förtal är att du tar upp källor som Lexbase och flashback. Hallå liksom? Vilken normal människa anser att flashback är en bra källa till  information? Flashback är själva definitionen på skitsnack och förtal.

Den andra anledningen till varför det räknas som det är att du tydligt har lusläst domar osv för du har knappast varit med när kollegan åkte dit alla 33 gånger. Och nu är det så att när man har avtjänat sitt straff så ska man betraktas som att man sonat sitt brott. Du kan således inte åberopa något som har hänt och sonats utan du kan bara räkna med det som händer och har hänt nu och på din arbetsplats.

Sen är det såhär att man kan inte sparka en medarbetare för inkompetens och missbruk, det finns starka lagar som gäller.
    Arbetsgivaren måste ge arbetstagaren den stöttning och den utbildning som krävs för att arbetstagaren ska kunna sköta sitt jobb framöver. Dvs, innan detta skett kan man inte avskeda någon. Först då arbetstagaren gått igenom vidareutbildning och fått stöttning men ändå inte klarar av jobbet kan avsked komma på tal.

Sen missbruket, arbetsgivaren är skyldig att skicka en missbrukande arbetstagare på behandling och rehabilitering när missbruket blir ett problem för arbetsförmågan. Även här kan avsked komma ifråga men först efter behandling och/eller rehab.

Din arbetsgivare sitter således i en mycket vanlig rävsax. Det är en lång och krånglig process innan man kan göra sig av med inkompetenta/missbrukande medarbetare.

Du befinner dig i ett moraliskt mörkerland då du ''är sugen'' och anser att du har rätt förtala dina kollegor. Förtal har inget med sanning att göra utan att man framställer någon som klandervärd. Och det är precis du tänker göra genom att skvallra något till dina chefer om dina ''fynd'' på flashback och Lexbase.
    Du har all anledning att nagelfara dig själv och över dina syften och mål. Vill du få en bok i stjärnan för att du tänker på bolagets bästa? Knappast. Sådant kan man tackla ändå.
    Väl talat.
  • Anonym (Också)
    Tiina87 skrev 2018-06-16 13:00:16 följande:

Det finns inga landsting där grundutbildade eller spec. Sjuksköterskor går förskriva och ordinera läkemedel.

Det gör endast de spec.ssk med förskrivningsrätt.

Att hämta ut läkemedel till patienter på apoteket i sitt yrke är inte i något landsting detsamma som att skriva ut läkemedel/ordinera. Vilket du påstod. Så nej, du är knappast ssk. Möjligen usk med stora drömmar.

Inget fel med stora drömmar. Ids verkligen sitta här och förklara mitt yrke för dig och vad du tror jag inte får göra. Verkligen inte min nivå av diskussion.
  • Tiina87
    Anonym (Också) skrev 2018-06-16 20:39:41 följande:

Inget fel med stora drömmar. Ids verkligen sitta här och förklara mitt yrke för dig och vad du tror jag inte får göra. Verkligen inte min nivå av diskussion.

Stora drömmar?

Jag är ssk själv med vård av äldre vub och master i omv. så jag vet vad vi får göra och vad vi inte får göra.

Du verkar ju inte veta något utan bara tror dig veta.
  • Anonym (...)
    Tiina87 skrev 2018-06-16 21:12:17 följande:
    Stora drömmar?
    Jag är ssk själv med vård av äldre vub och master i omv. så jag vet vad vi får göra och vad vi inte får göra.
    Du verkar ju inte veta något utan bara tror dig veta.
    Trots utbildning och sakkunskaper känner du inte igen troll eller vet vilken behandling de behöver.

1. Läs inlägg 5 igen.
    2. Fundera över trovärdigheten.
    3. Ge den enda medicin som hjälper - ignorera, ignorera, ignorera.
  • Tiina87
    Anonym (...) skrev 2018-06-16 21:21:10 följande:

Trots utbildning och sakkunskaper känner du inte igen troll eller vet vilken behandling de behöver.

1. Läs inlägg 5 igen.

2. Fundera över trovärdigheten.

3. Ge den enda medicin som hjälper - ignorera, ignorera, ignorera.

Självklart vet jag att vederbörande inte är ssk som h*n utger sig för att vara.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (??) skrev 2018-06-14 09:48:12 följande:

Sjuksköterskor har väl inte ens rätt att skriva ut läkemedel?

Sköterskor skriver inte ut narkotika, däremot "skriver vi av" narkotikaklassadeläkemedel från narkotikaförråden när vi löser ut de till patienter.. det är så jag tolkar TS formulering även om den inte är helt korrekt.. .
  • klyban
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-20 09:56:03 följande:
    Sköterskor skriver inte ut narkotika, däremot "skriver vi av" narkotikaklassadeläkemedel från narkotikaförråden när vi löser ut de till patienter.. det är så jag tolkar TS formulering även om den inte är helt korrekt.. .
    Men kallas inte sånt delegering och inte förskrivning?
    hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-20 14:56:32 följande:

Men kallas inte sånt delegering och inte förskrivning?

Ja. Vi har en delegering av läkare att få ge medicin till patienterna. Det är dock en delegering som följer med legitimationen.
Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)