• Anonym (Missbrukande sköterska)

Missbrukande sjuksköterska (kollega)

Jag har en kollega som vid sin tidigare anställning var medicinskt ansvarig för narkotika klassad medicin vid ett stort sjukhus i Stockholm och vid 33!!! tillfällen förskansade sig narkotikaklassad medicin för sitt egna syfte. Under 3 månaders tid dessutom, så var 3e dag tog hon alltså ut läkemedel genom att skriva ut det till patienter istället. Och i högre doser dessutom än vad som skulle ges.

Samma person hinner innan den domen kommer upp i rätten köra rattfull och blåsa i en poliskontroll.

Så idag jobbar denna person som fötetagssköterksa inom företagshälsovården i mellansverige. Dyker inte upp på bokade patient möten, ständigt sjukskriven och med "migrän" och samtal med frivården och samtalsterapueter men ständigt denna frånvaro både fysiskt och mentalt.

Jag undrar då: man gör ett brott.. (Eller flera) och blir dömd för det i rätten. Men OM personen fortsätter negligera sina åtaganden som kollega och "glömmer bort" bolagets bästa, när får det då vara nog. Lokala kontor/kollegor blir lidande och kunderna blir lidande och vi är ett gäng som har tröttnat.

Vi är sugna på att gå till chefen/ledarskapet och be personen helst få andra uppgifter än sjuksköterska, hon klarar ju inte sitt jobb.

Samtidigt, vilket landsting eller kommun eller privat hälsovårdsföretag vill anlita någon som stulit läkemedel när denne är tillordnat ansvarig för dessa läkemedel dessutom. När domarna ligger öppet på Lexbase och Flashback t ex. Men samtidigt lider vi kollegor och våra kunder börjar protestera och sura.

Vad gör vi med denna person, vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-21 13:17:46 följande:
    Spelar ingen roll eftersom det är det du skrivit.
    Läs själv vad du har skrivit.
    Ja, lev i den illusionen.
    hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-21 14:50:12 följande:

Ja, lev i den illusionen.

klyban skrev 2018-06-20 16:30:55 följande:

Min erfarenhet är att de får en förskrivning på mig som patient, sen kan de bara tilldela den förskrivningen till mig och har jag m er ont så måste man söka en ny förskrivning av en läkare, en muntlig sådan har jag uppfattat den som.

Men omöjligt och veta om de gör förskrivningen för mig som patient, men vet de har ringt de ggr detta varit aktuellt.

klyban skrev 2018-06-21 06:12:17 följande:

Nej, säger jag igen, du har fel och du saknar tolkningsföreträde på vad jag skriver.

Det jag säger är att jag som patient och inlagd, får en förskrivning/ordination(eller vad du nu vill kalla det).

Och att denna kan inte ssk frångå, utan måste be om en utökad förskrivning/ordination om jag gjort slut på den första, och att detta är min personliga erfarenhet i hur man medicinerat min smärta när den är för hög.

Det vill säga att utökad förskrivna/ordination inte sker utan ett nytt samtal med en läkare  på avdelningen eller en jourläkare om det är på annan tid.

Även kan jag tänka mig att en förskrivning/ordination räcker för de flesta inlagda, men om man har större smärta så tas en ny kontakt.

Här är dett du har skrivit. Står tydligt att du tror att de har förskrivning(srätt) på dig som patient. Vilket de inte har!
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-21 17:33:08 följande:
    Här är dett du har skrivit. Står tydligt att du tror att de har förskrivning(srätt) på dig som patient. Vilket de inte har!

Läs om läs rätt, innan du gör det så har du inget och säga.
    Du fattar inte ens att vi pratar om exakt samma sak, bara en sådan sak verkar för svår för dig och överkomma.

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-21 18:19:34 följande:

Läs om läs rätt, innan du gör det så har du inget och säga.

Du fattar inte ens att vi pratar om exakt samma sak, bara en sådan sak verkar för svår för dig och överkomma.

Att ha förskrivningsrätt är inte samm sak som att en patient får ett recept. En patient får en recept på ett läkemedel (ex oxycontin) men har inte en förskrivning av oxycontin på sig.

Du har missförstå. Är väl bara att inse det istället för att fortsätta tro något som är fel?!
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-21 18:31:41 följande:
    Att ha förskrivningsrätt är inte samm sak som att en patient får ett recept. En patient får en recept på ett läkemedel (ex oxycontin) men har inte en förskrivning av oxycontin på sig.
    Du har missförstå. Är väl bara att inse det istället för att fortsätta tro något som är fel?!

Jag har tolkningsföreträde på det jag säger, och jag erkänner med enkelhet att jag använt fel termer, men detta verkar helt flyga över ditt huvud.
    Inte ens efter nu 4-5 ggr att upprepa samma sak, hur mår du egentligen som inte förstår en så enkel sak?

hur många meter var det?
  • Tiina87
    klyban skrev 2018-06-21 19:46:22 följande:

Jag har tolkningsföreträde på det jag säger, och jag erkänner med enkelhet att jag använt fel termer, men detta verkar helt flyga över ditt huvud.

Inte ens efter nu 4-5 ggr att upprepa samma sak, hur mår du egentligen som inte förstår en så enkel sak?

Fel termer? Nej, du har totalt missförstått vad de olika orden innebär.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-21 21:47:06 följande:
    Fel termer? Nej, du har totalt missförstått vad de olika orden innebär.

Nej, jag har rätt termer nu.
    Ordination och utökad ordination som inlagd patient, och ej förskrivning.
    Och att ssk får hålla sig inom de ramar de får av läkarens ordination.

hur många meter var det?
  • Anonym (Missbrukande sköterska)

Utdrag ur domen för att förtydliga hur det gick till..

TINGSRÄTTENS BEDÖMNING

X döms för grov stöld och har erkänt att hon olovligen tagit OxyNorm på sin arbetsplats under

den aktuella perioden. Hon har inte kunnat minnas exakt alla uttag men sagt att det

låter rimligt att det rört sig om XX tillfällen.. "

".. Av de loggar från läkemedelsautomaterna B13 och B24 samt promemorian över uttagen som

åklagaren har gått igenom vid huvudförhandlingen framgår att uttagen respektive

utlånen mellan läkemedelsmaskinerna summerar till just XXX tillfällen. X har själv berättat att när hon lånade mellan maskinerna tog hon tabletterna för egen räkning, liksom att de uttag hon gjort till patient inte heller gått till patienten

eftersom hon inte signerat det uttaget i respektive journal vilket annars sker när

patienten blir tilldelad ett läkemedel. Av promemorian framgår dessutom att

flertalet av de patienter som X hämtat ut till överhuvudtaget inte stod på

preparatet, eller i vart fall inte den dos som uttaget gäller. Samtliga som varit ordinerade OxyNorm ska enligt vad (X's chef) berättat ha stått på 5

mg. X har genomgående hämtat ut tabletter med en högre styrka, 20 mg

eller 10 mg. Utredningen visar att det krävs inloggning med en personlig kod bestående av en bokstavs- och sifferkombination tillsammans med den aktuella

sjuksköterskans tumavtryck för att kunna ta ut läkemedel från automaterna. Utifrån

detta och vad X själv berättat är det bevisat att hon gjort samtliga uttag

och att det skett vid XXX tillfällen. Hon ska därför dömas för att olovligen har tagit

narkotikaklassade läkemedel enligt vad åklagaren har påstått.. "

• Tiina87
    klyban skrev 2018-06-21 21:55:46 följande:

Nej, jag har rätt termer nu.

Ordination och utökad ordination som inlagd patient, och ej förskrivning.

Och att ssk får hålla sig inom de ramar de får av läkarens ordination.

Finns inget som heter utökad ordination.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-26 23:04:17 följande:
    Finns inget som heter utökad ordination.
    När man utökar den tidigare ordinationen till en med mer.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)