• Anonym (Missbrukande sköterska)

Missbrukande sjuksköterska (kollega)

Jag har en kollega som vid sin tidigare anställning var medicinskt ansvarig för narkotika klassad medicin vid ett stort sjukhus i Stockholm och vid 33!!! tillfällen förskansade sig narkotikaklassad medicin för sitt egna syfte. Under 3 månaders tid dessutom, så var 3e dag tog hon alltså ut läkemedel genom att skriva ut det till patienter istället. Och i högre doser dessutom än vad som skulle ges.

Samma person hinner innan den domen kommer upp i rätten köra rattfull och blåsa i en poliskontroll.

Så idag jobbar denna person som fötetagssköterksa inom företagshälsovården i mellansverige. Dyker inte upp på bokade patient möten, ständigt sjukskriven och med "migrän" och samtal med frivården och samtalsterapueter men ständigt denna frånvaro både fysiskt och mentalt.

Jag undrar då: man gör ett brott.. (Eller flera) och blir dömd för det i rätten. Men OM personen fortsätter negligera sina åtaganden som kollega och "glömmer bort" bolagets bästa, när får det då vara nog. Lokala kontor/kollegor blir lidande och kunderna blir lidande och vi är ett gäng som har tröttnat.

Vi är sugna på att gå till chefen/ledarskapet och be personen helst få andra uppgifter än sjuksköterska, hon klarar ju inte sitt jobb.

Samtidigt, vilket landsting eller kommun eller privat hälsovårdsföretag vill anlita någon som stulit läkemedel när denne är tillordnat ansvarig för dessa läkemedel dessutom. När domarna ligger öppet på Lexbase och Flashback t ex. Men samtidigt lider vi kollegor och våra kunder börjar protestera och sura.

Vad gör vi med denna person, vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)
  • klyban

Tror du inte chef/ledning vet om?
    Har extremt svårt och tro detta faktiskt.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jo)
    klyban skrev 2018-06-13 19:13:58 följande:

Tror du inte chef/ledning vet om?
    Har extremt svårt och tro detta faktiskt.

Så tror jag med.
  • Anonym (Missbrukande sköterska)

Dom vet och har satt in samtalsstöd och med läkarintyg blir hon sjukskriven.

Dem övriga personalen har dock en kollega som inte är på sitt skaft, som inte dyker upp när patienten väntar på henne och är allmänt frånvarande. En kedja är stark som sin svagaste länk, denna länk förstör det jobb och de affärsrelationer vi andra byggt upp och försöker bibehålla.

• Anonym (.)

Inget ovanligt. Allt för många jobbar på arbetsplatser (speciellt myndigheter) där dom varken platsar eller kan bete sig.

• Anonym (Också)

Jag är också sjuksköterska och narkoman.. Det är fan inte lätt, ni vet. Ok? Förstå bara.

• klyban
    Anonym (Missbrukande sköterska) skrev 2018-06-13 19:38:19 följande:
    Dom vet och har satt in samtalsstöd och med läkarintyg blir hon sjukskriven.
    Dem övriga personalen har dock en kollega som inte är på sitt skaft, som inte dyker upp när patienten väntar på henne och är allmänt frånvarande. En kedja är stark som sin svagaste länk, denna länk förstör det jobb och de affärsrelationer vi andra byggt upp och försöker bibehålla.

Men varför ska du då säga nått när de redan vet?
    Om du inte tillhör nått med personalfrågor, så är väl det enklaste låta de som sköter personalfrågor sköta detta.
    Men sure du kan berätta att ert arbete blir svårare(om ni kan påvisa detta), men då behöver man ju inte ens nämna denna person för föra fram detta.

Anonym (Jo) skrev 2018-06-13 19:15:42 följande:
    Så tror jag med.

Känns extremt osannolikt att dom inte vet allt.
    Men däremot kunde man tycka de skulle sätta hårdare press, för det låter som att en hel del problem med narkotika finns kvar.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Också) skrev 2018-06-13 19:53:00 följande:
    Jag är också sjuksköterska och narkoman.. Det är fan inte lätt, ni vet. Ok? Förstå bara.

Men går man och blir tjuv, så har man klivit över en gräns som ingen accepterar.

hur många meter var det?
  • Anonym (Också)
    klyban skrev 2018-06-13 20:43:20 följande:

Men går man och blir tjuv, så har man klivit över en gräns som ingen accepterar.

Tjuv? Det är ju inte direkt att hon gått in på patienters rum för fasen och snott, hon lattja av landstinget, nåt de ändå skulle gett ut du vet. De flesta narkomaner blir väl tyvärr tjuvar, hör till.. Men här tycker jag nog inte att det finns nån huvudman mer än staten/landstinget.
  • klyban
    Anonym (Också) skrev 2018-06-13 21:50:33 följande:
    Tjuv? Det är ju inte direkt att hon gått in på patienters rum för fasen och snott, hon lattja av landstinget, nåt de ändå skulle gett ut du vet. De flesta narkomaner blir väl tyvärr tjuvar, hör till.. Men här tycker jag nog inte att det finns nån huvudman mer än staten/landstinget.

Är detta hårklyveri eller på riktigt?
    Självklart blir man till tjuv när man snor medicin.
    Sen om huvudman är privatperson eller landsting, vad skulle det ändra menar du?
    Tjuva ifrån landsting är okey?

Men inte av privatperson, kanske därför en del får den korkade idén att bli tjuvar från början, då de inbillar sig det är bara landsting och inget att bry sig om.

hur många meter var det?
  • Anonym (Också)
    klyban skrev 2018-06-13 23:00:10 följande:

Är detta hårklyveri eller på riktigt?

Självklart blir man till tjuv när man snor medicin.

Sen om huvudman är privatperson eller landsting, vad skulle det ändra menar du?

Tjuva ifrån landsting är okey?

Men inte av privatperson, kanske därför en del får den korkade idén att bli tjuvar från början, då de inbillar sig det är bara landsting och inget att bry sig om.

Du missförstår, med flit vet ej men missförstånd ger ingen nåt förstånd. Det spelar roll, för är huvudman privatperson så blir det personligt det blir en kränkning, mot stat det blir allvarligt men inte personligt. Ok? Förstår du?

Att vara tjuv är ingen merit, det är en nödvändig åtgärd för de med förlorat förstånd, om ens haft nåt. Men just därför jag säger att narkoman är ofta tjuv för man har knarkat bort sitt förstånd, man drivs endast av sitt begär. Thats it.
Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)