• Magnefico

Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?

Tycker ofta ser rena påhopp här på forumet när någon nämner att deras barn sitter framåtvänt före 4 eller 5 år.

Min fråga är hur ni som klagar på detta tänker. Trafikverket skriver så här på sin hemsida:

"Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."

Vad som är "ungefär 4 år" är ju väldigt individuellt. En stor 3-åring kan kanske behöva åka framåt för att få plats i en liten bil. På motsvarande sätt kan en liten 5-åring kanske åka bakåt i en stor bil utan problem.

Hur tänker som bara klagar utifrån åldern?

• Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?
  • Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:06:29 följande:

Nu är det väldigt längesedan mina barn åkte bakåtvänt, men då sa man att storleken på barnet var irrelevant, det är åldern som är viktig när det kommer till nackmusklernas utveckling. Så om man tar en treåring och en fyraåring som är jämnstora så löper treåringen högre risk. 

Jag tänker mest att det är omdömeslöst att vända småbarn framåt. Kanske har man svårt att förstå vad konsekvenserna blir. Jag köper inte argumenten för att vända för tidigt. 

Där kan jag väl hålla med. Men är det verkligen omdömeslöst att följa trafikverkets rekommendationer?
  • Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:14:30 följande:

www.svd.se/for-tidig-vandning-orsakar-skador

Den här är ju inte dagsfärsk och jag har inte letat fram undersökningen men den ger ju en hint om läget.

Ja visst är det säkrare att åka bakåtvänd. Det är nog ingen som ifrågasätter. Däremot ställer jag mig tveksam till om det verkligen är "omdömeslöst" att följa ansvarig myndighets rekommendationer.
  • Celaena
    Magnefico skrev 2018-06-12 18:14:59 följande:
    Där kan jag väl hålla med. Men är det verkligen omdömeslöst att följa trafikverkets rekommendationer?
    Nej, inte i sig, man förväntar sig kunna lita på myndigheter. Jag tycker texten är dåligt formulerad för den är vag och ger lite väl mycket spelrum för egna tolkningar.
    Samtidigt är det som jag förstår det väldigt få 4-åringar som sitter bakåtvänt vilket betyder att de flesta inte ens följer den rekommendationen. Det tycker jag är riktigt illa. Jag tycker det är likadant nu, min 10 åring är nästan ensam bland kompisar om att sitta på kudde i bilen, trots att man ser att de flesta har bilbältet på ett sätt som kommer innebära skador eller livsfara vid en krock.
  • Lnilss88

Jobbar själv inom bilindustrin så brinner för sånt här. Om det inte får plats med en bakåtvänd stol så har man ju intet annat val med den bilen men om man väljer en framåtvänd stol när det finns plats för en bakåtvänd stol så tycker jag man är idiotisk oavsett ålder på barnet. För alla, vuxna som barn, så hade det varit säkrast vid frontalkrock att sitta bakåtvända det är mycket väl bevisat. Det är storleken på huvudet i jämförelse med kropp som gör det så särskilt farligt för små barn inte storleken på barnet totalt. Stor för sin ålder gör det alltså inte säkrare men kan försvåra matchandet med bilstol.
    Man borde dock titta längre än till bara barnstolen. Bilens säkerhet inverkar minst lika mycket. En bil med avancerade anti-krocksystem minskar risken för att olyckor sker. En tung bil är säkrare än en lätt enligt fysikens lagar. Nya bilmodeller brukar va bättre än gamla med mer avancerade deformeringszoner som tar upp krafterna osv.

Men den värld där alla har råd att köpa senaste VOLVO SUV existerar inte ännu så då bör man göra så gott man kan med de medel man har. Finns det inte plats för en bakåtvänd stol i bilen och man inte har möjlighet att byta till en modell där det gör det så har man ju inget val och borde slippa jobbiga gliringar från omgivningen. 

• Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:21:19 följande:

Nej, inte i sig, man förväntar sig kunna lita på myndigheter. Jag tycker texten är dåligt formulerad för den är vag och ger lite väl mycket spelrum för egna tolkningar.

Samtidigt är det som jag förstår det väldigt få 4-åringar som sitter bakåtvänt vilket betyder att de flesta inte ens följer den rekommendationen. Det tycker jag är riktigt illa. Jag tycker det är likadant nu, min 10 åring är nästan ensam bland kompisar om att sitta på kudde i bilen, trots att man ser att de flesta har bilbältet på ett sätt som kommer innebära skador eller livsfara vid en krock.

Trafikverket rekommenderar bältesstol till 10-12 år. Så även här följs rekommendationerna.
  • Ellie
    Magnefico skrev 2018-06-12 17:55:13 följande:
    En stor 3-åring kan säkerligen ha lika starka nackmuskler som en liten 5-åring. Barn är väldigt olika.
    Nej, det handlar om proportioner, och huvudets storlek i förhållande till kroppen och musklers styrka. Visst kan det finnas undantag i alla åldrar, men bara för att en 3-åring är lång innebär det inte att nacken klarar en krock framåtvänd.
    Magnefico skrev 2018-06-12 17:52:45 följande:
    Leker man med säkerheten om man följer trafikverkets rekommendationer? Jag vet inte om jag tycker det.
    Det beror på hur man ser på saken. I många andra länder är rekommendationerna inte likadana som i Sverige, utan man vänder barnen mycket tidigare, alt använder ingen bilstol alls. Är det då att leka med säkerheten om man följer dessa rekommendationer?

Eftersom jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd så vill jag ha mitt barn bakåtvänt så länge som möjligt, även om det är lagligt att åka framåtvänd tidigare. Vid en krock frågar knappast nacken efter lagar innan den bryts.

• Magnefico
    Ellie skrev 2018-06-12 20:37:23 följande:

Nej, det handlar om proportioner, och huvudets storlek i förhållande till kroppen och musklers styrka. Visst kan det finnas undantag i alla åldrar, men bara för att en 3-åring är lång innebär det inte att nacken klarar en krock framåtvänd.Det beror på hur man ser på saken. I många andra länder är rekommendationerna inte likadana som i Sverige, utan man vänder barnen mycket tidigare, alt använder ingen bilstol alls. Är det då att leka med säkerheten om man följer dessa rekommendationer?

Eftersom jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd så vill jag ha mitt barn bakåtvänt så länge som möjligt, även om det är lagligt att åka framåtvänd tidigare. Vid en krock frågar knappast nacken efter lagar innan den bryts.

Det är möjligt. Min poäng är att det med all säkerhet finns 3-åringar som klarar framåtvända krockar bättre än 5-åringar. Att enbart utifrån ålder säga vilken riktning ett barn ska åka i är ganska trångsynt.

Sverige har förmodligen världens strängaste rekommendationer. Om man tycker att man "leker med säkerheten" om man följer dessa så är det nog snarare så att man har lite skeva referenser.
Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?