• Magnefico

Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?

Tycker ofta ser rena påhopp här på forumet när någon nämner att deras barn sitter framåtvänt före 4 eller 5 år.

Min fråga är hur ni som klagar på detta tänker. Trafikverket skriver så här på sin hemsida:

"Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."

Vad som är "ungefär 4 år" är ju väldigt individuellt. En stor 3-åring kan kanske behöva åka framåt för att få plats i en liten bil. På motsvarande sätt kan en liten 5-åring kanske åka bakåt i en stor bil utan problem.

Hur tänker som bara klagar utifrån åldern?

• Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?
  • Magnefico
    Fia 28 skrev 2018-06-12 15:06:47 följande:

Personligen tycker jag det är dumt att leka med säkerheten på små barn. 

Leker man med säkerheten om man följer trafikverkets rekommendationer? Jag vet inte om jag tycker det.
  • Magnefico
    Ellie skrev 2018-06-12 15:25:33 följande:

En 3-åring har inte tillräckligt starka muskler i nacken för en krock framåtvänt. Jag föredrar att mina barn sitter trångt istället för att de bryter nacken.

En stor 3-åring kan säkerligen ha lika starka nackmuskler som en liten 5-åring. Barn är väldigt olika.
  • Magnefico
    Popetot skrev 2018-06-12 17:14:37 följande:

Nu brukar jag inte klaga på andra föräldrars beslut men mina barn kommer sitta bakptvända till dom är 4 år. Dödsrisken vid kollision är 90% lägre än framåtvänd.

Vad har du för källa på att dödsrisken är 90% lägre? Det är nämligen inte vad som står hos t.ex. NTF.
  • Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:06:29 följande:

Nu är det väldigt längesedan mina barn åkte bakåtvänt, men då sa man att storleken på barnet var irrelevant, det är åldern som är viktig när det kommer till nackmusklernas utveckling. Så om man tar en treåring och en fyraåring som är jämnstora så löper treåringen högre risk. 

Jag tänker mest att det är omdömeslöst att vända småbarn framåt. Kanske har man svårt att förstå vad konsekvenserna blir. Jag köper inte argumenten för att vända för tidigt. 

Där kan jag väl hålla med. Men är det verkligen omdömeslöst att följa trafikverkets rekommendationer?
  • Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:14:30 följande:

www.svd.se/for-tidig-vandning-orsakar-skador

Den här är ju inte dagsfärsk och jag har inte letat fram undersökningen men den ger ju en hint om läget.

Ja visst är det säkrare att åka bakåtvänd. Det är nog ingen som ifrågasätter. Däremot ställer jag mig tveksam till om det verkligen är "omdömeslöst" att följa ansvarig myndighets rekommendationer.
  • Magnefico
    Celaena skrev 2018-06-12 18:21:19 följande:

Nej, inte i sig, man förväntar sig kunna lita på myndigheter. Jag tycker texten är dåligt formulerad för den är vag och ger lite väl mycket spelrum för egna tolkningar.

Samtidigt är det som jag förstår det väldigt få 4-åringar som sitter bakåtvänt vilket betyder att de flesta inte ens följer den rekommendationen. Det tycker jag är riktigt illa. Jag tycker det är likadant nu, min 10 åring är nästan ensam bland kompisar om att sitta på kudde i bilen, trots att man ser att de flesta har bilbältet på ett sätt som kommer innebära skador eller livsfara vid en krock.

Trafikverket rekommenderar bältesstol till 10-12 år. Så även här följs rekommendationerna.
  • Magnefico
    Ellie skrev 2018-06-12 20:37:23 följande:

Nej, det handlar om proportioner, och huvudets storlek i förhållande till kroppen och musklers styrka. Visst kan det finnas undantag i alla åldrar, men bara för att en 3-åring är lång innebär det inte att nacken klarar en krock framåtvänd.Det beror på hur man ser på saken. I många andra länder är rekommendationerna inte likadana som i Sverige, utan man vänder barnen mycket tidigare, alt använder ingen bilstol alls. Är det då att leka med säkerheten om man följer dessa rekommendationer?

Eftersom jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd så vill jag ha mitt barn bakåtvänt så länge som möjligt, även om det är lagligt att åka framåtvänd tidigare. Vid en krock frågar knappast nacken efter lagar innan den bryts.

Det är möjligt. Min poäng är att det med all säkerhet finns 3-åringar som klarar framåtvända krockar bättre än 5-åringar. Att enbart utifrån ålder säga vilken riktning ett barn ska åka i är ganska trångsynt.

Sverige har förmodligen världens strängaste rekommendationer. Om man tycker att man "leker med säkerheten" om man följer dessa så är det nog snarare så att man har lite skeva referenser.
  • Magnefico
    ninjamamman skrev 2018-06-12 22:28:20 följande:

Men nu sitter du ju och TROR en massa. Du har absolut inga belägg för dina påståenden (som är helt felaktiga).

Vad är det som inte stämmer menar du?
  • Magnefico
    ninjamamman skrev 2018-06-12 22:26:59 följande:

Just det här tänker jag. Att det ska vara så källa svårt för folk att fatta att det inte handlar om storleken på barnet utan mognaden i muskler och nacke. Hur svårt ska det vara att förstå?

Så kan det säkert vara. Men vad är det som säger att en specifik 3-åring inte kan vara lika "mogen' som en specifik 5-åring?
  • Magnefico
    Kodia skrev 2018-06-12 23:45:35 följande:

Jag tillhör de som lät mina barn sitta bakåtvänt så länge som möjligt, sonen till han var drygt 4 och dottern tills hon har knappt 6.

Det jag tyckte var lite tragikomiskt var att alla sonens jämnåriga kompisar bytte till bältesstol innan honom, trots att han var mycket större än dem (skiljde typ 10 cm och 5 kg) Föräldrarnas argument var alltid att "de fick inte plats"... Tja, då var det lite svårt att veta vad man skulle svara...

Båda satt bakåtvända tills de var ca 117 cm.

Det beror mycket på vilken bil man har också. I en mindre bil är det inte alltid så lätt att få plats med stora barn bakåtvända.
  • Magnefico
    Kasperina skrev 2018-06-13 11:46:00 följande:

och det är ju toppen att det är så!

Men det innebär inte att MammaX med en treåring som är 120cm lång och väger 25 kg är en dålig mamma för att hon väljer att sätta sin treåring framåt när han inte får plats i den bakåtvända stolen längre.

Eller att pappaY med en liten Polo som väljer att vända sin fyraåring ett par månader före femårsdagen för att hen ska slippa ha knäna i ansiktet gör det för att han struntar i säkerheten.

Poängen är att alldeles för många på FL utgår från att alla föräldrar som inte gör det som är "rättast" i alla lägen gör det för att e skiter i barnen.

Ensamstående mamma jobbar heltid med en treåring på dagis - DÅLIG MAMMA!

Skiftjobbande pappa går och handlar eller sover en timme innan han hämtar på dagis - DÅLIG PAPPA!

Ena föräldern åker iväg med vänner några dagar medan partnern jobbar och barnen är på dagis - DÅLIG FÖRÄLDER!

Folk sitter härinne och fördömer allt som inte följer deras egen lilla trånga norm, och samtidigt undrar de varför klimatet i deras barns skola har hårdnat så

Jag har också förutfattade meningar om saker och ting, men jag är medveten om att det är förutfattade meningar som kan vara fel.

Tex så har jag en förutfattad mening om de individer som är så fantastiskt rabiata och fördömer allt och alla i de anonyma trådarna härinne

Huvudet på spiken!

Dessutom finns det nästan alltid något som är ännu mer rätt. Även om man nu skulle knöla in sin unge bakåtvänd till 7 års ålder; varför nöja sig där? Måste man inte skaffa en bil med bakåtvända säten så att barnen kan åka bakåtvända tills de flyttar hemifrån? Ska man dra allt till sin spets så blir man galen.

Har man gått längre än alla andra länder i hela världen så är det dags att känna sig nöjd!
  • Magnefico
    mamma 86 skrev 2018-06-13 22:43:04 följande:

Så man ska nöja sig bara man gått längre? Konstigt argument. Det rekommenderas att åka bakvänt till MINST 4 år, inte svårt att fatta vad det innebär. Det spelar ingen roll om en 3 åring är lång och stor, nackmusklerna är ändå inte lika utvecklade som hos tex en 5 åring.

Trafikverket rekommenderar inte minst 4 år, utan "ungefär 4 år". Går inte att tolka på annat sätt än att det är ok att vända lite tidigare om man har svårt att få plats.
  • Magnefico
    Sisisisi skrev 2018-06-14 09:03:46 följande:

Hur vi tänker? Ja, att skador på barn kan undvikas om de åker bakåtvänt längre tid, något som forskningen visar. Vänd barnen när ni vill, men var medvetna om att de löper fem gånger större risk att dö om de åker framåtvända. Vänder man barnen innan man måste (när största stolarna är urvuxna) så är det en medveten risk man tar.

Så här uttalar sig chefen på VTI:s krocklaboratorium: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4155243

Det syns tydligt på skadestatistiken! ? Informationen till föräldrar måste bli bättre och vi behöver kunna säkerställa att de personer som ger föräldrar

råd och information förstår riskerna med framåtvänt åkande för en fyraåring, säger Rickard Cosini,Kommunikationsansvarig NTF. vasterbotten.ntf.se/nyheter/dubbelt-sa-manga-4-aringar-med-skador-pa-rygg-och-nacke-jamfort-med-3-aringar/

Problemet är dina källor. VTI är ett forskningsinstitut och NTF en lobbyorganisation. De har inget helhetsansvar för råden de ger.

Om det är säkrare att åka bakåtvänt kan de basurnera ut det med full kraft, utan hänsyn till att deras råd inte är möjliga att följa i alla fall.

Transportstyrelsen är däremot en myndighet. De måste väga samman alla faktorer när de kommer med råd. Denna sammanvägning ger just att "ungefär 4 år" är rimligt.
  • Magnefico
    Sisisisi skrev 2018-06-14 09:53:16 följande:

Råden är möjliga är följa i princip alla fall. Vill man så går det. Det är ett eget val man gör. Det går jättebra att ha stora barn bakåtvända i en liten bil. Rekommendationen är ändå att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt.

Inte mina barn i min bil i alla fall. Som du kanske har läst så upplever många med mig samma bekymmer.

Vem rekommenderar mer än 4 år?
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-06-14 11:47:12 följande:

De rekommenderar även "så länge som möjligt".

www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/Bakatvand-bilbarnstol/

Vänd inte barnet för tidigt

"Barn bör åka bakåtvänt så länge som möjligt. Stolen är urvuxen när barnets huvud inte får tillräckligt stöd, eller när viktgränsen har passerats. Då kan du behöva byta till en större bakåtvänd modell."

Har man ett barn som inte får plats i de största stolarna (ex axkid minikid, britax max way, britax two way) så har man följt trafikverkets rekommendationer om "så länge som möjligt". Dock finns stolar som inte tar lika långa barn eller har en lägre viktgräns (ex stolar med isofix) och då är det bättre att byta stol än att säga att barnet vuxit ur den. Dock är det alltid upp till vårdnadshavarna, är man medveten om riskerna och väljer att ändå vända eller väljer att ha kvar sitt barn bakåt så länge som möjligt så är det så.

Javisst. Men de säger även att "så länge som möjligt" innebär ungefär 4 år.
  • Magnefico
    mamma 86 skrev 2018-06-14 12:33:59 följande:

Andra rekommenderar till minst 4 år, gärna 5.

Om du läser ordentligt på Trafikverket står det dessutom ? Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.? Alltså så länge som möjligt! Många vänder väl vid 4 pga barnets storlek.

Vem rekommenderar 5 år? Är den källan mer trovärdig än ansvarig myndighet för trafiksäkerhet i Sverige? Ställer mig tveksam till det senare.
  • Magnefico
    Physalis skrev 2018-06-14 13:22:26 följande:

Ts du skrev en likadan tråd för några månader sedan. Varför engagerar ämnet dig så?

Jag förstår ärligt talat inte. Vill du att folk INTE ska göra vad som anses vara säkrast för sina barn?

Det är lite olika topic på dessa trådar. Den du refererade till poängterade att man bör ta mer hänsyn till andra saker än vilken riktning barnet åker i. Den här handlar om påhopp mot de som följer rekommendationerna.

Jo sjäkvklart vill jag det. Men jag vänder mig emot de som klankar ned på folk trots att de följer rekommendationerna.
Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?