Magnefico skrev 2018-06-12 22:36:09 följande:
Det är möjligt. Min poäng är att det med all säkerhet finns 3-åringar som klarar framåtvända krockar bättre än 5-åringar. Att enbart utifrån ålder säga vilken riktning ett barn ska åka i är ganska trångsynt.
Så kan det säkert vara. Men vad är det som säger att en specifik 3-åring inte kan vara lika "mogen' som en specifik 5-åring?
Det är rent anatomiska fakta om kroppen. Det handlar om kroppens utveckling och proportioner. I 3-årsåldern klarar nacken en krock framåt mycket mycket sämre än samma barn klarar en likadan krock ett par år senare.
Det kan säkert finnas vissa undantag med 5-åringar som har onormalt outvecklade muskler, onormalt stort huvud, alternativt enstaka 3-åringar som har utvecklats anatomiskt snabbare än jämnåriga barn eller liknande.
Jag skulle själv inte kunna avgöra att "min 3-åring är storvuxen så det går nog bra vid en krock... nacken borde vara stark nog att hålla huvudet, som nog är lite mindre än genomsnittet".
I detta fall där det handlar om kroppslig utveckling är det just åldern som är viktig.
Magnefico skrev 2018-06-12 22:12:46 följande:
Sverige har förmodligen världens strängaste rekommendationer. Om man tycker att man "leker med säkerheten" om man följer dessa så är det nog snarare så att man har lite skeva referenser.
Jag tycker nog att det är vettigt att sätta ribban så högt som möjligt när det gäller barns säkerhet. De svenska rekommendationerna ser ut som de gör av en anledning.
Jag tycker även att det är bra med hjälm när man cyklar osv. Något som inte "behövs" i många länder.