• Anonym (fundersam)

Per hushåll eller per person????

Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

(Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Per hushåll eller per person????
  • Anonym (Lova)

Per vuxen, men sedan tycker jag att man kan tänka lite på varandras ekonomier. Är det jätteviktigt att det blir exakt fördelning så kanske man får köpa en billigare dyrare-present så att det passar den fattigaste familjens plånbok.

Jag tror att många glömmer där man skriver att man absolut ska betala per person (vilket jag också tycker) är det finns hushåll där bara en person har en inkomst.

Om vi tar ett exempel och man ska betala per person:
    Familj A, två vuxna, båda har inkomst. 500 kr var = 1000 kr
    B, singel, 500 kr
    Familj C, två vuxna, endast en med inkomst, 500 kr gånger två = 1000 kr.
    Så helt plötsligt får den i ett par men med singelinkomst betala dubbelt så mycket. Är man två om bara en inkomst blir det ju kanske sämre ställt än singelhushållet.
    Då kanske man kan dela upp det att paret med inkomst betalar 1000 kr, singeln 500 kr och paret med ensam inkomst 750 kr.

Så det bästa är att bara gå ihop om present där man i alla fall har lite insyn i varandras ekonomier så att man kan dela upp det så rättvist som möjligt. Är det väldigt noga med att betala exakt lika så får som sagt den med sämst inkomst "bestämma" summan man lägger.
    Är man inte nöjd med det utan känner att man har en större plånbok så man vill lägga mer, ja, då kanske man ska köpa en present ensam?

• SysterY

Det rimliga är väl att det delas per vuxen på de vuxna som är bjudna.

• Mullbär

Per person tycker jag.
    När jag o min bror delat kostnad för present till föräldrarna har vi alltid splittat per person, när han hade flickvän o hon var med på det så tog de 2/3 o jag 1/3 för vi var ju 3 pers som gav.. O nu när han är singel o jag är gift så splittar vi likadant fast åt andra hållet, han betalar 1/3.. Det tycker jag är rättvist :)

Är man i en situation där man skulle ha gett en gåva som en familj, där värdet på gåvan inte påverkas av hur många man är.. Ja då är det kanske mer logiskt att räkna per hushåll.

• Anonym (Groda)

Vi är ett gäng på 6 par och en singel som ska på bröllop i sommar. Vi slog ihop till en gemensam gåva och vi betalade självklart per person. Varför skulle singeln betala dubbelt så mycket som oss par? Snacka om att straffa personen som är singel.

- Sorry, eftersom du inte har någon partner så får du betala dubbelt.

Man är egna indivder, inte en sammansatt massa bara för man bor ihop.

• Anonym (asta)
    PH76 skrev 2018-05-30 22:15:17 följande:

Förlåt om jag tog det för hårt, det var inte min mening. Det var troligtvis då hennes namn kom upp några gånger.

Men om vi ska stanna på den delen av verkligheten så har jag spenderat flera födelsedagar med delar av kungafamiljen och jag inte tycker att det ni säger representerar hur det bör vara..

Tihi
  • Anonym (Singelhushåll)
    PH76 skrev 2018-05-30 22:15:17 följande:

Förlåt om jag tog det för hårt, det var inte min mening. Det var troligtvis då hennes namn kom upp några gånger.

Men om vi ska stanna på den delen av verkligheten så har jag spenderat flera födelsedagar med delar av kungafamiljen och jag inte tycker att det ni säger representerar hur det bör vara..

Jag tror inte att kungafamiljen representerar hur det bör vara heller. #republik
  • Bananböjaren

Ge separata presenter era ärkenöt. Otroligt hur lite ni verkar förstå om psykologi.

• Bananböjaren
    Mullbär skrev 2018-05-31 02:05:09 följande:

Per person tycker jag.
    När jag o min bror delat kostnad för present till föräldrarna har vi alltid splittat per person, när han hade flickvän o hon var med på det så tog de 2/3 o jag 1/3 för vi var ju 3 pers som gav.. O nu när han är singel o jag är gift så splittar vi likadant fast åt andra hållet, han betalar 1/3.. Det tycker jag är rättvist :)

Är man i en situation där man skulle ha gett en gåva som en familj, där värdet på gåvan inte påverkas av hur många man är.. Ja då är det kanske mer logiskt att räkna per hushåll.

Klart du tycker det är rättvist att en person som inte överhuvudtaget känner dina föräldrar ska tvingas vara med och betala. Det blir ju mindre för dig oberoende.
  • Mullbär
    Bananböjaren skrev 2018-05-31 05:59:10 följande:
    Klart du tycker det är rättvist att en person som inte överhuvudtaget känner dina föräldrar ska tvingas vara med och betala. Det blir ju mindre för dig oberoende.
    Med tanke på att det är jag som arbetar och min man inte har inkomst just nu så blir det jag som betalar 2/3. Dessutom är jag jävligt schysst mot min bror som dels kommer ihåg att present ska köpas och dels införskaffar lämplig present + kort och slår in, allt han behöver göra är att swisha sin del av summan. Bortskämd mansbebis är vad han är. Men det blir trevligare presenter åt våra föräldrar när vi kan gå ihop gemensamt på någonting. 

Självklart tycker jag att en partner som är inbjuden också ska vara med och dela på presenten. Pinsamt att komma på ett kalas och inte ha med present, vi är ju inte barn längre.
  • Mullbär
    Bananböjaren skrev 2018-05-31 05:59:10 följande:
    Och vaddå inte känner våra föräldrar? Det gör dom ju visst. Nu snackar vi inte ONS utan partners i fleråriga förhållanden. Och dessa personer får presenter från våra föräldrar när de fyller år (oavsett om de firar eller ej) + julklappar.. Så varför skulle dom INTE vara med på deras presenter?? Ens partners är ju del av familjen.
  • PH76
    Mullbär skrev 2018-05-31 07:53:32 följande:
    Med tanke på att det är jag som arbetar och min man inte har inkomst just nu så blir det jag som betalar 2/3. Dessutom är jag jävligt schysst mot min bror som dels kommer ihåg att present ska köpas och dels införskaffar lämplig present + kort och slår in, allt han behöver göra är att swisha sin del av summan. Bortskämd mansbebis är vad han är. Men det blir trevligare presenter åt våra föräldrar när vi kan gå ihop gemensamt på någonting. 

Självklart tycker jag att en partner som är inbjuden också ska vara med och dela på presenten. Pinsamt att komma på ett kalas och inte ha med present, vi är ju inte barn längre.
    Nej du betalar inte 2/3, ert hushåll betalar 100%.
  • Mullbär
    PH76 skrev 2018-05-31 08:25:33 följande:
    Nej du betalar inte 2/3, ert hushåll betalar 100%.
    Nä, jag o min man betalar 2/3 tillsammans o min bror 1/3. Förstår inte hur du får det till 100%. Skaffar han sig en partner som vill vara med så kommer vi splitta 50/50 eller ännu exaktare 1/4 var. Jag o min man har delad ekonomi men det är inte alla par som har. Vi som delar såhär är nöjda med den lösningen såatte.
  • PH76
    Mullbär skrev 2018-05-31 20:57:12 följande:
    Nä, jag o min man betalar 2/3 tillsammans o min bror 1/3. Förstår inte hur du får det till 100%. Skaffar han sig en partner som vill vara med så kommer vi splitta 50/50 eller ännu exaktare 1/4 var. Jag o min man har delad ekonomi men det är inte alla par som har. Vi som delar såhär är nöjda med den lösningen såatte.
    ok cool, jag missuppfattade det.
  • Queennr1

Per vuxen naturligtvis. Vore såklart en absurditet att en ensamstående med tre barn skulle betala mer än ett vuxet par utan barn.

(Och halvvuxna barn på 18-20 år som råkar bo hemma räknas inte heller såklart)

Svar på tråden Per hushåll eller per person????