• Anonym (fundersam)

Per hushåll eller per person????

Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

(Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Per hushåll eller per person????
  • Anonym (Singelhushåll)
    Sharper skrev 2018-05-30 06:38:01 följande:

Alltid per hushåll. Hur sen hushållet väljer att göra med summan är upp till dom :)

De flesta verkar tycka det. Eftersom jag är ett ensamhushåll känns det ofta halvdant att jag betalar dubbelt så mycket som övriga enskilda personer när sådant här räknas ut.
  • Physalis

Vi brukar köra efter vilja och förmåga, men alla står likvärdiga som givare inför mottagaren.

I övrigt håller jag med Pope Joan.

Korrekturläser som en kratta
  • PH76
    Anonym (Singelhushåll) skrev 2018-05-30 16:55:08 följande:

De flesta verkar tycka det. Eftersom jag är ett ensamhushåll känns det ofta halvdant att jag betalar dubbelt så mycket som övriga enskilda personer när sådant här räknas ut.

Lite som inkomstskatten, jag betalar nästan 5 ggr så mycket som de flesta varje månad, känns väldigt surt men inte mycket jag kan göra åt det.
  • Anonym (Nn)

Per vuxen. Enligt Magdalena Rinbing. Det är otroligt tycker jag att ett singelhushåll ska betala samma som två. Märkligt värre.

• Anonym (Singelhushåll)
    PH76 skrev 2018-05-30 20:36:08 följande:

Lite som inkomstskatten, jag betalar nästan 5 ggr så mycket som de flesta varje månad, känns väldigt surt men inte mycket jag kan göra åt det.

Inkomstskatten är ju svår att ändra på. När det gäller fester och liknande så tackar jag nej till att vara med på orättvisa delade gåvor och köper en egen.
  • PH76
    Anonym (Singelhushåll) skrev 2018-05-30 21:17:10 följande:
    Inkomstskatten är ju svår att ändra på. När det gäller fester och liknande så tackar jag nej till att vara med på orättvisa delade gåvor och köper en egen.

Vad skönt att du kan göra det tycker jag, alla borde kunna tacka nej till orättvisor

.
  • Anonym (Hjk)

Klart att man betalar per vuxen idag! Magdalena Ribbing skapade ett nyord för par som vill komma undan med hälften - snålpar!

• PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 21:47:13 följande:

Klart att man betalar per vuxen idag! Magdalena Ribbing skapade ett nyord för par som vill komma undan med hälften - snålpar!

Eh Ribbing?
  • PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 21:47:13 följande:

Eh Ribbing?
Svar på tråden Per hushåll eller per person????