• PH76

Per hushåll eller per person????

Anonym (fundersam) skrev 2018-05-30 06:30:04 följande:

Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

(Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

Vad tycker ni?

Du kommer att få en massa olika svar på denna fråga och enligt mig så är det per hushåll, ett hushåll är en enhet och det är enligt mig bara småaktigt att tänka annorlunda.

Bara så att ingen undrar, ja jag tänkte så när jag var singel också.

• PH76
    Nati skrev 2018-05-30 15:10:27 följande:

Hörde på radion om ?vett o etikett? de sa alltid per person och som riktlinje för belopp kuvertavgiften plus lite mer

Hur vet man vad tillställningen kostar?
  • PH76
    Anonym (Singelhushåll) skrev 2018-05-30 16:55:08 följande:

De flesta verkar tycka det. Eftersom jag är ett ensamhushåll känns det ofta halvdant att jag betalar dubbelt så mycket som övriga enskilda personer när sådant här räknas ut.

Lite som inkomstskatten, jag betalar nästan 5 ggr så mycket som de flesta varje månad, känns väldigt surt men inte mycket jag kan göra åt det.
  • PH76
    Anonym (Singelhushåll) skrev 2018-05-30 21:17:10 följande:
    Inkomstskatten är ju svår att ändra på. När det gäller fester och liknande så tackar jag nej till att vara med på orättvisa delade gåvor och köper en egen.

Vad skönt att du kan göra det tycker jag, alla borde kunna tacka nej till orättvisor

.
  • PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 21:47:13 följande:

Klart att man betalar per vuxen idag! Magdalena Ribbing skapade ett nyord för par som vill komma undan med hälften - snålpar!

Eh Ribbing?
  • PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 21:47:13 följande:

Klart att man betalar per vuxen idag! Magdalena Ribbing skapade ett nyord för par som vill komma undan med hälften - snålpar!

Eh Ribbing?
  • PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 21:54:55 följande:
    Hade du en fråga på det och vad var den i så fall?
    Hur är Ribbing facit i detta?
  • PH76
    Anonym (Hjk) skrev 2018-05-30 22:06:39 följande:
    Skrev jag att hon var det?! Jag sa min åsikt och lyfte ett nyord som jag tycker är bra. Hur kan du få det till att jag tror att det är ?facit??

Förlåt om jag tog det för hårt, det var inte min mening. Det var troligtvis då hennes namn kom upp några gånger.

Men om vi ska stanna på den delen av verkligheten så har jag spenderat flera födelsedagar med delar av kungafamiljen och jag inte tycker att det ni säger representerar hur det bör vara..

• PH76
    Betty Boop skrev 2018-05-30 22:11:17 följande:

Jag håller med flera andra som har svarat! Man bör betala per vuxen!

Ok förlåt, jag har aldrig varit på ett bröllop där det ett problem.
  • PH76
    Mullbär skrev 2018-05-31 07:53:32 följande:
    Med tanke på att det är jag som arbetar och min man inte har inkomst just nu så blir det jag som betalar 2/3. Dessutom är jag jävligt schysst mot min bror som dels kommer ihåg att present ska köpas och dels införskaffar lämplig present + kort och slår in, allt han behöver göra är att swisha sin del av summan. Bortskämd mansbebis är vad han är. Men det blir trevligare presenter åt våra föräldrar när vi kan gå ihop gemensamt på någonting. 

Självklart tycker jag att en partner som är inbjuden också ska vara med och dela på presenten. Pinsamt att komma på ett kalas och inte ha med present, vi är ju inte barn längre.
    Nej du betalar inte 2/3, ert hushåll betalar 100%.
  • PH76
    Mullbär skrev 2018-05-31 20:57:12 följande:
    Nä, jag o min man betalar 2/3 tillsammans o min bror 1/3. Förstår inte hur du får det till 100%. Skaffar han sig en partner som vill vara med så kommer vi splitta 50/50 eller ännu exaktare 1/4 var. Jag o min man har delad ekonomi men det är inte alla par som har. Vi som delar såhär är nöjda med den lösningen såatte.
    ok cool, jag missuppfattade det.
Svar på tråden Per hushåll eller per person????