Per hushåll eller per person????
Per vuxen, men sedan tycker jag att man kan tänka lite på varandras ekonomier. Är det jätteviktigt att det blir exakt fördelning så kanske man får köpa en billigare dyrare-present så att det passar den fattigaste familjens plånbok.
Jag tror att många glömmer där man skriver att man absolut ska betala per person (vilket jag också tycker) är det finns hushåll där bara en person har en inkomst.
Om vi tar ett exempel och man ska betala per person:
Familj A, två vuxna, båda har inkomst. 500 kr var = 1000 kr
B, singel, 500 kr
Familj C, två vuxna, endast en med inkomst, 500 kr gånger två = 1000 kr.
Så helt plötsligt får den i ett par men med singelinkomst betala dubbelt så mycket. Är man två om bara en inkomst blir det ju kanske sämre ställt än singelhushållet.
Då kanske man kan dela upp det att paret med inkomst betalar 1000 kr, singeln 500 kr och paret med ensam inkomst 750 kr.
Så det bästa är att bara gå ihop om present där man i alla fall har lite insyn i varandras ekonomier så att man kan dela upp det så rättvist som möjligt. Är det väldigt noga med att betala exakt lika så får som sagt den med sämst inkomst "bestämma" summan man lägger.
Är man inte nöjd med det utan känner att man har en större plånbok så man vill lägga mer, ja, då kanske man ska köpa en present ensam?