Inlägg från: Mullbär |Visa alla inlägg
  • Mullbär

Per hushåll eller per person????

Per person tycker jag.
    När jag o min bror delat kostnad för present till föräldrarna har vi alltid splittat per person, när han hade flickvän o hon var med på det så tog de 2/3 o jag 1/3 för vi var ju 3 pers som gav.. O nu när han är singel o jag är gift så splittar vi likadant fast åt andra hållet, han betalar 1/3.. Det tycker jag är rättvist :)

Är man i en situation där man skulle ha gett en gåva som en familj, där värdet på gåvan inte påverkas av hur många man är.. Ja då är det kanske mer logiskt att räkna per hushåll.

• Mullbär
    Bananböjaren skrev 2018-05-31 05:59:10 följande:
    Klart du tycker det är rättvist att en person som inte överhuvudtaget känner dina föräldrar ska tvingas vara med och betala. Det blir ju mindre för dig oberoende.
    Med tanke på att det är jag som arbetar och min man inte har inkomst just nu så blir det jag som betalar 2/3. Dessutom är jag jävligt schysst mot min bror som dels kommer ihåg att present ska köpas och dels införskaffar lämplig present + kort och slår in, allt han behöver göra är att swisha sin del av summan. Bortskämd mansbebis är vad han är. Men det blir trevligare presenter åt våra föräldrar när vi kan gå ihop gemensamt på någonting. 

Självklart tycker jag att en partner som är inbjuden också ska vara med och dela på presenten. Pinsamt att komma på ett kalas och inte ha med present, vi är ju inte barn längre.
  • Mullbär
    Bananböjaren skrev 2018-05-31 05:59:10 följande:
    Klart du tycker det är rättvist att en person som inte överhuvudtaget känner dina föräldrar ska tvingas vara med och betala. Det blir ju mindre för dig oberoende.
    Och vaddå inte känner våra föräldrar? Det gör dom ju visst. Nu snackar vi inte ONS utan partners i fleråriga förhållanden. Och dessa personer får presenter från våra föräldrar när de fyller år (oavsett om de firar eller ej) + julklappar.. Så varför skulle dom INTE vara med på deras presenter?? Ens partners är ju del av familjen.
  • Mullbär
    PH76 skrev 2018-05-31 08:25:33 följande:
    Nej du betalar inte 2/3, ert hushåll betalar 100%.
    Nä, jag o min man betalar 2/3 tillsammans o min bror 1/3. Förstår inte hur du får det till 100%. Skaffar han sig en partner som vill vara med så kommer vi splitta 50/50 eller ännu exaktare 1/4 var. Jag o min man har delad ekonomi men det är inte alla par som har. Vi som delar såhär är nöjda med den lösningen såatte.
Svar på tråden Per hushåll eller per person????