• Sharper

Vägrar katt inne

18 juni får vi hem en kattunge... Det ska vara en utekatt då jag totalvägrar å ha katt inomhus.grannen så att man inte får släppa den lös första halvåret. Snälla säg att det inte är sant!!

• Svar på tråden Vägrar katt inne
  • Sharper
    Dexter dot com skrev 2018-05-28 06:11:51 följande:

Stallkatter har sällskap av varann och sällskap stor del av dagen då det oftast rör sig folk hela tiden i ett stall. Du beskriver ju att ni ska låta en ensam kattunge på 12 veckor bo ensam utan sällskap hela dagarna och varannan vecka vilket absolut inte är lämpligt.

Nej det skrev jag inte. Men jag var inte berädd på att behöva ha den inne helt och hållet i minst 6 månader (grannen sa att man inte skulle släppa den fritt) vilket för mig innebär inne helt och hållet och typ ute i koppel. Inte vad jag tänkt mig iallafall. Och som sagt, för min mamma Och syster är katt mycket värre än hund. Åker min mamma buss och hon sätter sig på ett säte där det suttit någon som har lätt hemma får hon en reaktion. Bara ett exempel...
  • Dementoria
    Sharper skrev 2018-05-27 08:30:25 följande:
    Jag gillar djur och har gärna fler. Men just denna katt här jag inte fått vara med och bestämma om att skaffa. Därav att jag inte tänker ta ansvar för den. Vill sambon ge sina barn en katt fine, men räkna inte med att jag vill hjälpa till och ta hand om den och gosa mm som jag gör med hunden och fåren.
    Det känns som att du är sur och bitter över att inte fått vara med och bestämma och i stället för att vara vuxen och ta en diskussion med din partner väljer du att hämnas. På KATTUNGEN. Moget. Verkligen.
  • JGBM

Att ha en gårdskatt är ju toppen! Grislampa, mat, vatten och kärlek av folk och fä, det blir ju inte bättre. Men kanske inte en kattunge, finns massor på katthem osv som behöver nytt hem.

• Sharper
    Dementoria skrev 2018-05-28 08:02:43 följande:

Det känns som att du är sur och bitter över att inte fått vara med och bestämma och i stället för att vara vuxen och ta en diskussion med din partner väljer du att hämnas. På KATTUNGEN. Moget. Verkligen.

Nej fast jag vill fortfarande inte ta hand om någon katt. Varför ska jag tvingas till det för att barnen vill ha en katt?
  • Dementoria
    Sharper skrev 2018-05-28 08:31:55 följande:
    Nej fast jag vill fortfarande inte ta hand om någon katt. Varför ska jag tvingas till det för att barnen vill ha en katt?
    Det tycker jag inte att du ska heller men att sitta här och gnöla om det gör ingen nytta. Ta det med din partner i stället. 
  • molly50
    Varför inte prata med din sambo om det då?
    Ställ krav!
    Man ska alltid diskutera och vara överens med varandra innan man skaffar husdjur.
    Se till att barnen visar att de kan ta ansvar osv först, innan det får komma in en katt i huset.
    Straffa inte katten för att din sambo är omdömeslös.
    Carpe Diem
  • Kasperina
    Det är klart att du inte ska behöva ta hand om en kattunge för att barnen vill ha en katt, det får pappan och barnen göra nu när det är de som tagit beslutet.

Däremot behöver du sluta hitta på ursäkter för att det är själva katten som är problemet.
    Du har nyss flyttat till en bondgård med massor av djur trots att din mamma och syster är allergiker, så det är inte deras allergi som är problemet med katten.
    Det är inte heller själva omhändertagandet av katten som är problem, eftersom du inte har några problem med att ta hand om de andra djuren.
    Problemet är att du inte blev tillfrågad om en stor förändring i ditt eget hem.
    Problemet är att din sambo inte behandlar dig som en familjemedlem utan som en utomstående.
    Det är DÄR du behöver lägga krutet.
  • Ess
    Sharper skrev 2018-05-27 07:25:19 följande:
    När den kan vara ute så blir matplats mm i ladugården. Annars får den vara inne och när vi kommer hem och.även på morgonen innan man åker är det sambons och barnen jobb att sandlådan e tömd mm. Ska katten va inne innebär det att mina föräldrar och syster dessutom får jättesvårt att hälsa på. Tillräckligt jobbigt att vi har hund. Katt är ännu värre.
    Antingen säg ett bestämt nej till katt. Annars skaffa två katter som kan bo i ladugården, gärna två som är födda i liknande omgivning.
  • Sharper
    Kasperina skrev 2018-05-28 19:27:54 följande:

Det är klart att du inte ska behöva ta hand om en kattunge för att barnen vill ha en katt, det får pappan och barnen göra nu när det är de som tagit beslutet.

Däremot behöver du sluta hitta på ursäkter för att det är själva katten som är problemet.

Du har nyss flyttat till en bondgård med massor av djur trots att din mamma och syster är allergiker, så det är inte deras allergi som är problemet med katten.

Det är inte heller själva omhändertagandet av katten som är problem, eftersom du inte har några problem med att ta hand om de andra djuren.

Problemet är att du inte blev tillfrågad om en stor förändring i ditt eget hem.

Problemet är att din sambo inte behandlar dig som en familjemedlem utan som en utomstående.

Det är DÄR du behöver lägga krutet.

Fast jo, det finns problem då katt är mycket värre än tex hund för dom två.
  • Aronmaj

Det är ju ganska mycket psykopatvarning när man inte klarar av att känna empati för andra levande varelser ,och har personligen lite svårt för att förstå hur man kan hata nåt så litet och gulligt som en kattunge

Var faktiskt inte så jätte hej när min sambo flyttade in med sin katt,men det var som det var att på något sätt straffa katten var uteslutet

Nu går jag runt och bär på han jämnt =P han vill alltid upp i famnen och är faktiskt en väldigt snäll skötsam liten katt  . Jag har aldrig varit en kattmänniska men det vände ganska snabbt när jag gav det en chans

Om du inte vill ha med katten att göra lämna då bort han till nån som vill och straffa din sambo ,men är du en normalt funtad människa så ta inte avstånd och straffa en liten kattunge som kommer behöva sällskap värden är läskig när man är så liten

Svar på tråden Vägrar katt inne