MR8692 skrev 2019-01-18 06:30:27 följande:
Är nu i v 38 och har totalt gått upp 5kg under hela graviditeten. BMI 21 vid inskrivning. Känns så lite! Tycker ändå att jag äter som jag brukar, dvs 4 mål om dagen. Går 2h promenad med hunden varje dag och äter visserligen en hälsosam kost. Men detta oroar mig lite.
Man går upp så olika under graviditeten. Jag har gått upp ca 14kg med mina 2 tidigare graviditeter. Gått ner det mesta ganska snart efteråt, med nåt kilo kvar. Denna graviditet har jag hitintills gått upp 16 kg, V 35. Jag har varit sjukskriven nästan hela graviditeten så rörelse är nästan obefintlig pga kraftig foglossning. Aktiv träning innan graviditeten. Äter nästan mindre än vanligt pga dålig aptit. Har tanke på hälsosam kost i vardagen. Haft två korta perioder då hungern varit mer under graviditeten. Hormoner antar jag :)
Jag tänker så här. Så länge kosten är balanserad, man inte tuggar i sig massa onyttigt eller alldeles för lite och rör sig efter förmåga så är jag övertygad om att kroppen reglerar kilona som den behöver. Är du väldigt orolig kan du ju ta upp det med din BM
Men finns ju normalspann på - kilon och 30kg + efter en graviditet.
Lycka till med kommande liten som snart tittar ut <3