• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • Farsta2014
    Bebis201901 skrev 2018-12-02 10:48:14 följande:

En fråga, vad vägde du och din partner när ni föddes? Så intressant det här med vad som gör vissa bebisar större och inte...

Jo, jag vägde 4320gr och min man något mer så vi har det i generna....
  • Carolinebffeb19

Det närmar sig med stormsteg nu! Snart februari tjejer! <3 Ser att ni i tråden har skrivit att ni har tvättat upp kläder mm, börjat förbereda för hur mycket plagg ni ska ha med mm. Jag har inhandlat alla kläder men har ännu inte tvättat upp något, men blev liksom så verkligt nu när ni alla andra februarimammor började prata om det :) Kanske dags att inhandla lite parfymfritt tvättmedel & börja lite smått. Ser även att ni diskuterar bebisarnas storlekar mm.. min bebis vägde i måndags 1600 gr & ligger på +15. Börjar bli lite nervöst, är mitt första barn så har inget att jämföra med :) mer än att jag vägde 3980 gr när jag föddes & sambon strax under, vi båda låg på 50-51 cm cirka. Vi får kanske räkna med en bebis runt 4 kg då ;) Någon mer som ligger på plus på skalan? Jag tänker att det är lite bättre än att bebis är för liten i alla fall? Tröstar mig med det ;) Kram till er alla, denna första advent <3

• lillatrollet85

Ser även att ni diskuterar bebisarnas storlekar mm.. min bebis vägde i måndags 1600 gr & ligger på +15. Börjar bli lite nervöst, är mitt första barn så har inget att jämföra med :) mer än att jag vägde 3980 gr när jag föddes & sambon strax under, vi båda låg på 50-51 cm cirka. Vi får kanske räkna med en bebis runt 4 kg då ;) Någon mer som ligger på plus på skalan? Jag tänker att det är lite bättre än att bebis är för liten i alla fall? Tröstar mig med det ;) Kram till er alla, denna första advent <3

[/quote]

Hur fick du veta typ exakt vikt? Å vad innebär +15?

Det är i vart fall jättebra om man har med sig en babyfilt.

Jag har också alltid haft med mig tunna vantar som bebben får ha på sig inomhus så hen inte river sig själv i ansiktet.

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldigt få.

[/quote]

Tack för tips... Var kan man hitta en sån apparat? Kan ju va skönt att kunna slappna av å sova någorlunda de stunder man får... ;)

• Carolinebffeb19
    lillatrollet85 skrev 2018-12-02 13:47:37 följande:

Ser även att ni diskuterar bebisarnas storlekar mm.. min bebis vägde i måndags 1600 gr & ligger på +15. Börjar bli lite nervöst, är mitt första barn så har inget att jämföra med :) mer än att jag vägde 3980 gr när jag föddes & sambon strax under, vi båda låg på 50-51 cm cirka. Vi får kanske räkna med en bebis runt 4 kg då ;) Någon mer som ligger på plus på skalan? Jag tänker att det är lite bättre än att bebis är för liten i alla fall? Tröstar mig med det ;) Kram till er alla, denna första advent <3

Hur fick du veta typ exakt vikt? Å vad innebär +15?

Det är i vart fall jättebra om man har med sig en babyfilt.

Jag har också alltid haft med mig tunna vantar som bebben får ha på sig inomhus så hen inte river sig själv i ansiktet.

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldigt få.

[/quote]

Tack för tips... Var kan man hitta en sån apparat? Kan ju va skönt att kunna slappna av å sova någorlunda de stunder man får... ;)[/quote]

Vi har varit inne på koll ett par gånger för minskade fosterrörelser samt att jag inte mådde helt bra vid senaste tillfället. Vid kontrollerna så visade bebis först på +8 och sen +15. Bebis är alltså 15% över sin vikt som den ska vara i denna veckan. Inget alarmerande men klart jag blir lite nojig ;) Vikten fick läkarna fram via ultraljud. De mätte precis som vid rutinultraljudet :) Inget konstigt med bebis utan den mår prima :)
  • Farsta2014

[quote=79256172][quote-nick]

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldig

[/quote]

Tack för tips... Var kan man hitta en sån apparat? Kan ju va skönt att kunna slappna av å sova någorlunda de stunder man får... ;)[/quote]

När jag googlar snuza hero så dyker det upp flera förslag på butiker via nätet så det är nog bara att kolla på nätet. Deras nya modell verkar heta snuza pico och den verkar vara lite mer hightech med fler funktioner. Om man bara är intesserad av funktionen ?andningslarm? så duger snuza hero mycket väl, det andra verkar vara extra. Observera också att pico verkar fungera med uppladdningsbart batteri....vilket kan vara jobbigt... på snuza hero räckte batteriet genom två barn, har köpt nytt nu till 3:an...

Ja, det var precis för min sömn som jag köpte snuza hero då den hjälpte mig att somna och sova bättre då jag visste att SH skulle larma om bebben slutade andas.

• AK78

Var inne på extra UL i tisdags pga mycket fostervatten. I vecka 30+2 vägde barnet 1800 g, vilket var lite större än normalt, men ingen fara. Men egentligen ger jag inte så mycket för de där mätningarna.. en bekant fick sitt barn uppskattat till 3500g men han vägde nästan fem kg när han kom och var 56 cm.. Angående kläder på BB tar jag inte med mig så jättemycket. När jag fick sonen i december-17 låg vi mycket hud mot hud och han i filt. Men amningsbh och linne/tröja tar jag med. Och stor förhoppning om att få igång amningen denna gång innan jag åker hem.. om jag inte ändrar mig. Även om inte amningen fungerat hundra har jag alltid velat hem så fort som möjligt. Men denna gång kommer ju min yngste hemma vara 13, 5 månad.. så kanske läge att stanna extra? Haha..

• stor grön drake

Här på BB finns kläder, men sist var det mest hud mot hud som gällde. Även när vi gick och åt, vi var hud mot hud under trikåsjalen, så hade jag ett linne som jag hade axelbanden inrikta och satte fast under bhn och en.öppen kofta. Sonen var oftast naken (blöja) och i en filt när han inte låg hud mot hud, även vid undersökningar och besök.

• Liten 2018

Att vara helt sjukskriven gör att man mentalt hinner med det mesta innan bebisen kommer. Men faan, idag är en sån där dag då galenskapen av att ha så jäkla ont och vara så jäkla inmobil gör sig närvarande. Fyfan va trött jag är på att ha ont å inte kunna göra nåt. Hoppas verkligen liten kommer ett par veckor tidigare än BF, 23/2.

Ledsen för gnället. Snart jul å lite gemensam ledighet får tiden att passera lite snabbare hoppas jag.

Köpt lite kläder å beställt vagn å bilstol. Stora grabben fått nytt rum så nu kan lite s rum börja ta form. Köpa spjälsäng står på närmaste inköp när rummet är klart. E shopping har blivit bästa shoppingen nu, hahaha.

Hoppas ni andra mår fint å kan njuta. Jag njuter när jag ligger still i sängen å känner puffarna å sparkarna ^_^

• MinlillaE

Hej, hoppas allt är bra med alla!

Jag hoppar in lite tvärt, är 23 år från göteborg och har bf 7 februari med första barnet. Här har magen äntligen börjat ploppa fram, tog sin lilla tid och är fortfarande i vecka 31 en lättdold kula ????

Nu är jag nyfiken på vad ni har köpt/planerar att köpa till era kommande småttingar. Min syster drog med mig till Ullared i helgen så det blev lite småsaker där men har så himla dålig koll på vad en bebis verkligen behöver? Hur myclet kläder ska man köpa till en nyfödd? Vad har varit guldvärt för er att ha med tidigare barn? Känner mig lite lost i djungeln.

• Carolinebffeb19
    MinlillaE skrev 2018-12-03 21:45:17 följande:

Hej, hoppas allt är bra med alla!

Jag hoppar in lite tvärt, är 23 år från göteborg och har bf 7 februari med första barnet. Här har magen äntligen börjat ploppa fram, tog sin lilla tid och är fortfarande i vecka 31 en lättdold kula ????

Nu är jag nyfiken på vad ni har köpt/planerar att köpa till era kommande småttingar. Min syster drog med mig till Ullared i helgen så det blev lite småsaker där men har så himla dålig koll på vad en bebis verkligen behöver? Hur myclet kläder ska man köpa till en nyfödd? Vad har varit guldvärt för er att ha med tidigare barn? Känner mig lite lost i djungeln.

Hejhej! :) också Göteborg här men 10 år äldre än dig ;) Är dock också inne på mitt första barn. Jag har bf 11 februari, så då är vi nära! Ska du föda på Östra? Jag har fått en väldigt stor mage nu! För kanske 6 veckor sedan sa det bara poff haha :) Var på en kurs idag i amning och dom som var där ska föda i slutet av december och i januari... jag var typ större än de flesta.

Hur som helst! Jag har faktiskt för ett bra tag sedan inhandlat bebiskläder, mycket på Gekås :) Ett tips är att ladda ner en gravidapp om du inte gjort det, i min har man som en checklista - hur bra som helst! Jag har köpt en massa bra saker som jag inte hade haft koll på annars. Till bebis har jag köpt ett fåtal kläder i storlek 50, inte storlek 44 för tror knappast bebisen kommer dra så litet :) sen har vi köpt storlek 56 och 62. Vi har köpt lite blandade klädesplagg. Det är bra med bebisfiltar, kan man tydligen inte få nog av. Sen är det ju allt omkring, till bebis och till dig. Skulle kunna skriva en roman :) men kortfattat så blöjor, våtservetter, badbalja, hygienartiklar till dig och till bebis- glöm inte förlossningsbindor till dig. Amningskräm kan vara bra att ha, inotyol tror jag salvan heter - jättebra för en ev röd babystjärt. Ja jösses vad jag kan skriva mycket här märker jag.. jag kan stapla ner mer till dig om intresse finns :) hojta till isf. Grattis till bebis! <3
Svar på tråden BF Februari 2019