• HH2016

Vi som genomgår vår första IVF våren 2018

Hej,

Jag är nygammal här på FL. Var medlem för många år sen, men på grund av en oerhört hätsk och ofta raljant och bitsk stämning gick jag ur. Men, det finns också mycket som är värdefullt- som att dela erfarenheter. 

Jag hoppas detta blir en tråd där vi kan hålla oss till ämnet, inte hoppa på varandra eller skriva dömande kommentarer  

Såsom rubriken lyder hoppas jag tråden kan samla oss som genomgår vårt livs första IVF. Oavsett om en gjort äggplock, nyss börjat med hormoner, fått missfall etc så är en varmt välkommen! Att vara anonym är verkligen helt okej!

Jag skulle vilja "träffa" fler som liksom jag gör detta för första gången. Ni får gärna berätta lite om er själva (ålder och sexualitet är givetvis valfritt);
    - Ålder 
    - Civilstatus och gärna om ni lever samkönat/ensamstående/hetero/annat
    - Vart i processen ni befinner er
    - Vad ni vill ha ut av tråden 

Jag kan börja!
    - 34,
    - Gift med min fru
    - Dag 7 med Synarel, första UL nästa vecka
    - Erfarenhetsutbyte, pepp, tankar, oro och liknande

Hoppas på givande och kloka samtal {#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vi som genomgår vår första IVF våren 2018
  • LillaAw

Är på Ruvardag 9 idag och fick möjligtvis ett svagt svagt plus på Stickan. Både jag och pojkvännen kunde se det så jag litar mer på hans ögon än mina. Får fortsätta testa men är glad för det lilla så länge.

Ser någon mer än ett horisontellt sträck?

Väldigt svagt förstås

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Marcellan

Jag hoppar in. Jag och maken har försökt med IVF sedan i januari i år. Just börjat med sprutor (menopur) på 3:e försöket, långa protokollet. Mår sisådär och har förmodligen sämre förutsättningar än många andra att bli gravid även med IVF. Jag får högsta dosen vilket gör mig lite skraj för biverkningar. Svaga äggreserver har jag tydligen och det kan även vara något med äggkvaliteten, men försöker tänka positivt! Hoppet lever...vår barnlängtan är stark! Nästa fredag är det första UL.

• My102

Tog blodprov i går samt UL, ett antal blåsor, planerat äggplock på onsdag men så ringde kliniken idag och ville ta nytt blodprov och UL på måndag :( gud vad segt! Å inte nog med det så är gonal f slut, överallt på varenda apotek tom i närmsta städerna.. inte alls stresspåslag.

• mrsalpha

idag var mitt första ÄP, det var skräckblandad förtjusning. Svimmade av i gynstolen då min kropp tyckte detta var fruktansvärt obehagligt. Det gick bra först men när nästa, högra skulle tömmas så fick jag så ont att jag svimmade i gynstolen.
    Jag menar att inte skrämma upp er andra, ni kanske slipper detta.
    Min puls och blodrtryck blev jätte lågt och det resulterade i att det fortsatte när jag började må bättre och fick iaf ut ägg, 1 ägg! jag var är sjukt besviken då jag insåg att det kan inte stämma, enligt läkaren säger dem att min kropp har gått in i en egen ägglossning.
    Jösses, jag visste inte vad jag skulle säga. Flera frågor ställdes men jag kunde inte svara på någon.
    Om allt går vägen, skall det befruktade ägget sättas in på söndag.
    Om inte annat blir det ett lite sommaruppehåll tills hösten kommer och vi börjar på ruta 1 igen. MEn snälla håll era tummar för mig!

• retrofia

Hoppar också in här! 
    Har endometrios och har op mig 2 gånger för detta.
    Jag och min man påbörjade ivf-processen nu i vår.
    Fick börja med långa protokollet då jag har väldigt lågt AMH (1,4)
    Började med synarela nässpray den 11/5 och fostimon sprutor 450 den 30/5.
    Har nu vart på 2 st vul för att se om det hänt något, men det hade tyvärr inte gett så mycket resultat :( Hade bara 2 st äggblåsor och ska fortsätta med sprutor nån dag till för att sen tillbaka till RMC för ett till vul. Håller tummarna att det hänt något!
    Men läkaren sa att han kunde se att det inte händer så mycket just där jag har blivit opererad.
    Fler här som har endometrios?
    Funkar inte detta så blir det nog tal om äggdonation. Nån som har erfarenhet av detta? Det jobbiga är ju att det är så läng väntetid för det. 
    Har ni väntat eller gått till någon privat klinik istället?

Stort lycka till till alla er här!

• Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-06-08 22:36:06 följande:

idag var mitt första ÄP, det var skräckblandad förtjusning. Svimmade av i gynstolen då min kropp tyckte detta var fruktansvärt obehagligt. Det gick bra först men när nästa, högra skulle tömmas så fick jag så ont att jag svimmade i gynstolen.

Jag menar att inte skrämma upp er andra, ni kanske slipper detta.

Min puls och blodrtryck blev jätte lågt och det resulterade i att det fortsatte när jag började må bättre och fick iaf ut ägg, 1 ägg! jag var är sjukt besviken då jag insåg att det kan inte stämma, enligt läkaren säger dem att min kropp har gått in i en egen ägglossning.

Jösses, jag visste inte vad jag skulle säga. Flera frågor ställdes men jag kunde inte svara på någon.

Om allt går vägen, skall det befruktade ägget sättas in på söndag.

Om inte annat blir det ett lite sommaruppehåll tills hösten kommer och vi börjar på ruta 1 igen. MEn snälla håll era tummar för mig!

Det gjorde fruktansvärt ont för mig också. Den läkaren sa till mig att vissa smärtor kan de ej smärtlindra mot. De var krångligt att nå äggblåsorna för att äggledarna var skruvade tror jag hon så. De fick trycka och pressa på magen men smärtan var liksom "under livmodern" mot ryggen. Kan ej förklara. Menar bara att det kan göra väldigt ont och det kan vara mindre smärtor. För de flesta verkar det inte vara så farligt.
  • Långväntanefterdig

Sista sprutan orgalutran och gonal f taget nu.. imorgon tar jag ovitrellen och sen äggplock på fredag... är jättenervös inför äggplock.. man läser både skräckupplevelser och andra som knappt kände nått alls... hoppas jag tillhör sista kategorin..

Hoppas på att sambon kan leverera bra simmare till mina ägg och att vi får ett bra resultat. Det är verkligen mycket som händer nu och mycket att vänta på. Och det enda man kan göra är att hålla tummarna.

Lycka till allihopa. Jag hoppas att vi alla får det efterlängtade plusset snart!!!!

• Marcellan
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-12 20:52:18 följande:

Sista sprutan orgalutran och gonal f taget nu.. imorgon tar jag ovitrellen och sen äggplock på fredag... är jättenervös inför äggplock.. man läser både skräckupplevelser och andra som knappt kände nått alls... hoppas jag tillhör sista kategorin..

Hoppas på att sambon kan leverera bra simmare till mina ägg och att vi får ett bra resultat. Det är verkligen mycket som händer nu och mycket att vänta på. Och det enda man kan göra är att hålla tummarna.

Lycka till allihopa. Jag hoppas att vi alla får det efterlängtade plusset snart!!!!

Jag har varit på äggplock idag och hade en tidigare erfarenhet som var smärtsam. Denna gång gick det betydligt smidigare och jag tror det är vanligare så oroa dig inte!

Lycka till till er också! Håller tummar och tår!
  • Långväntanefterdig
    Marcellan skrev 2018-06-13 16:56:23 följande:

Jag har varit på äggplock idag och hade en tidigare erfarenhet som var smärtsam. Denna gång gick det betydligt smidigare och jag tror det är vanligare så oroa dig inte!

Lycka till till er också! Håller tummar och tår!

Va skönt att höra! Hur gick det för dej??
  • Marcellan
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-13 20:13:20 följande:

Va skönt att höra! Hur gick det för dej??

Det gick bra. Ett ägg befruktat, återförs imorgon. För dig?
Svar på tråden Vi som genomgår vår första IVF våren 2018