• HH2016

Vi som genomgår vår första IVF våren 2018

Hej,

Jag är nygammal här på FL. Var medlem för många år sen, men på grund av en oerhört hätsk och ofta raljant och bitsk stämning gick jag ur. Men, det finns också mycket som är värdefullt- som att dela erfarenheter. 

Jag hoppas detta blir en tråd där vi kan hålla oss till ämnet, inte hoppa på varandra eller skriva dömande kommentarer  

Såsom rubriken lyder hoppas jag tråden kan samla oss som genomgår vårt livs första IVF. Oavsett om en gjort äggplock, nyss börjat med hormoner, fått missfall etc så är en varmt välkommen! Att vara anonym är verkligen helt okej!

Jag skulle vilja "träffa" fler som liksom jag gör detta för första gången. Ni får gärna berätta lite om er själva (ålder och sexualitet är givetvis valfritt);
    - Ålder 
    - Civilstatus och gärna om ni lever samkönat/ensamstående/hetero/annat
    - Vart i processen ni befinner er
    - Vad ni vill ha ut av tråden 

Jag kan börja!
    - 34,
    - Gift med min fru
    - Dag 7 med Synarel, första UL nästa vecka
    - Erfarenhetsutbyte, pepp, tankar, oro och liknande

Hoppas på givande och kloka samtal {#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vi som genomgår vår första IVF våren 2018
  • HH2016
    Ensomlängtar skrev 2018-05-25 11:51:14 följande:

Hej!

Jag vill gärna vara med här och utbyta tankar och erfarenheter under detta projekt.

Jag är 27 år och lever tillsammans med min sambo (heteroförhållande). Vi har varit tillsammans sen tidiga tonår, men har förstått att något inte klaffar när det kommer till bebistillverkning. Vi har nu efter många samtal och undersökningar blivit godkända för IVF och ska till vår valda klinik nu på måndag 28/5 i Stockholm.

Jag har eventuellt endometrios men det har inte kunnat fastställas då de ej vill göra en titthålsoperation. Vid spolning av äggledarna visade det sig att jag hade fri passage. De har också kunnat konstatera att jag har "ovanligt" många ägg vilket är jättebra. Min sambo däremot har nedsatt funktion, rörelse, antal spermier. Vår läkare har iaf sagt att hon bedömer oss ha goda chanser att lyckas med vår IVF. Vi håller tummarna!

Jag har också endometrios, och hoppas verkligen slippa operation (för att ta bort den). Det kommer ju att försena hela processen, plus att jag nyligen opererades för blindtarm och gärna slipper genomgå samma skit igen. 

Håller alla tummar! Du har ju goda förutsättningar annars  
  • HH2016

Själv är jag nu inne på dag 12 med nässpray. Känner lite trötthet, annars inga biverkningar. 

Bebispratet går varmt, längtan likaså! 

• LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-25 22:56:20 följande:

Hej alla! Jag har inte kunnat hålla mig, trodde jag skulle kunna det men nej, icke. Så nu har jag tagit grav-test två dagar i rad. De är negativa. Jag vet att det är alldeles för tidigt, ruvardag 8 idag. Vi får se, hoppets låga falnar dock lite, det är väl därför man verkligen ska invänta testdagen. Känns ändå ok, det här är första försöket, och vi fick en blastocyst till frysen<3.

Spännande att du börjat testa redan. Jag kommer nog inte heller kunna vänta så länge som till testdagen. Är testoman och vet inte hur mycket jag lagt på gravtest de senaste 1,5 åren. Vill nog inte ens veta! :)

Hur fick du reda på hur många blastocyster som klarat sig? De skulle maila mig idag då de idag skulle frysas om någon av våra tre klarat sig så jag går som på nålar och väntar. Verkar vara svårt att få fram blastocyster.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Challe2018
    LillaAw skrev 2018-05-26 11:17:27 följande:

Spännande att du börjat testa redan. Jag kommer nog inte heller kunna vänta så länge som till testdagen. Är testoman och vet inte hur mycket jag lagt på gravtest de senaste 1,5 åren. Vill nog inte ens veta! :)

Hur fick du reda på hur många blastocyster som klarat sig? De skulle maila mig idag då de idag skulle frysas om någon av våra tre klarat sig så jag går som på nålar och väntar. Verkar vara svårt att få fram blastocyster.

De skickade hem ett brev;) det kom i onsdags. Jag blev lite besviken att det bara var ett eftersom de odlade vidare på 10, men nu är jag mest tacksam då jag förstått att det inte alls är en självklarhet att få något till frysen, bara bonus;)

Nä fy vad man slängt pengar på test!! Och monitor och hela alltet!!
  • LillaAw
    Challe2018 skrev 2018-05-26 11:48:20 följande:

De skickade hem ett brev;) det kom i onsdags. Jag blev lite besviken att det bara var ett eftersom de odlade vidare på 10, men nu är jag mest tacksam då jag förstått att det inte alls är en självklarhet att få något till frysen, bara bonus;)

Nä fy vad man slängt pengar på test!! Och monitor och hela alltet!!

Fick precis besked att inget av våra klara sig till frysen. Och känner direkt hur ska då den som är i mig klara sig om ingen annan gjorde det ;(

berg och dalbana med känslor i alla dessa steg man ska ta sig igenom. Så glad över 16 ägg, sen besviken över 4 befruktade. Glad att få ett fint tillbaka och nu deppig över inga till frysen.

Skulle vilja veta om det är större chans till grsviditet om de får utvecklas i magen än utanför. Vill ha massa svar men det finns nog inga.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Challe2018
    LillaAw skrev 2018-05-26 16:23:05 följande:

Fick precis besked att inget av våra klara sig till frysen. Och känner direkt hur ska då den som är i mig klara sig om ingen annan gjorde det ;(

berg och dalbana med känslor i alla dessa steg man ska ta sig igenom. Så glad över 16 ägg, sen besviken över 4 befruktade. Glad att få ett fint tillbaka och nu deppig över inga till frysen.

Skulle vilja veta om det är större chans till grsviditet om de får utvecklas i magen än utanför. Vill ha massa svar men det finns nog inga.

Precis så kände jag med. 17 ägg ut fick vi, o 13 befruktade, 11 överlevde till insättning.

Men som alla så klokt säger, det behövs bara ett! Och förhoppningsvis är det precis det som de stoppat in.

Vad jag kunnat läsa mig till så är det större chans till graviditet när man stoppar in en blastocyst, men de vill sällan riskera fina embryon genom att odla vidare på alla då livmodern trots allt är den absolut bästa miljön.

Större chans om man får en blastocyst, men det är aldrig någon garanti, därför sätter de in embryon i de flesta fall. Tror jag i alla fall. Håller tummarna för att embryot du bär på är en krigare!!
  • Challe2018

Nu på morgonen fick jag ett svaaaaagt svaaaagt streck på RFSUs test, får upp hoppet liiiite. Ruvardag 20.

• mrsalpha
    LillaAw skrev 2018-05-26 16:23:05 följande:

Hur ställer sig mottagningen får ni göra flera försök med att ta ut ägg och befrukta? Hoppas att den som redan är i dig, fortsätter växa sig stor. styrkekramar
  • mrsalpha

På onsdag skall jag på första UL för att kolla hur hormonsprutorna gjort. Nu vill man bara att tiden skall rusa iväg när det kommer till äggplock, osv.

• Anonym (Smullonet)

Hej jag är 26 år, sambo 30 har har försökt i 1,5 år. Gick på utredning och fick svar att mina ägg ser mkt bra ut men att min sambo har för få spermier. Men vi ska göra ett kontrollprov igen i slutet på juni och ivf förhoppningsvis till hösten. Känns så långt dit och jag oroar mig så mkt att de aldrig kommer gå.

Tänk om ivf inte heller funkar? Vad är oddsen? Och vad kommer det att kosta? Nån som vet?

Svar på tråden Vi som genomgår vår första IVF våren 2018