• SuomalainenNainen

Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?

Hej! Har en fartfylld 8 månaders kille som jag samsover med efter att han sovit dom första timmarna i spjälsängen. Jag ammar när han börjar vakna till eftersom han lätt blir klarvaken. Han somnar nästan alltid om av amning. På kvällen somnar han inte av amning utan han somnar av sig själv efter ca 15 min. Han äter ingen mat än (ingenting duger) men en halv portion gröt + amning innan han ska sova.

Problemet är att jag inte skulle vilja samsova längre. Jag är rädd för att jag inte ska vakna och att han ska krypa iväg och ramla ner från sängen. Dessutom sover han oroligt och hur som helst i sängen (=inget utrymme till mamma och pappa). Han vaknar efter ett par timmar redan och jag tycker att han borde hålla sig längre på gröten? När jag sedan ammat och försöker flytta över honom i sängen så får han ingen ro utan rör på sig massor och börjar vakna upp till sist, därför sover han med oss.

Tips och råd? Kommer det att fungera att bestämma sig för att till kl 00.00 sover han i spjälsängen (han äter gröt+ammar vid kl. 20) eller ger det mig bara ännu mindre sömn?

• Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:10:39 följande:
    Är det ofarligt att röka vid graviditet också då? Och ofarligt att lägga spädbarn på mage?
    Nu vet jag inte när jag sa det heller. Eftersom att jag inte gjorde det. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:12:54 följande:
    Spädbarn ska ligga nära mamman i EGEN säng och på rygg för att miska riskerna. Barnet kan fortfarande ligga nära mamman men INTE i samma säng....
    Du har inte förstått att barn är olika?
  • Anonym (sessan)

Vi har alltid låtit barnen styra. Första barnet sov länge mellan oss. Dels hade han mycket krupp som liten så det kändes tryggt att ha barnet nära oss. Andra barnet trivdes bäst i spjälsäng runt halvåret.

Tredje barnet sov bäst i spjälsäng direkt. Nästan så man saknade att ha bebis i vår säng. Så det kan vara så olika.

Försök följa barnet. Sover ni bättre så låt barnet sova mellan er. Har du provat välling? Det kan man ge från 6 månader. Det jag har märkt på vårt tredje barn är att ibland kan han gnälla till och sen somnar han om efter någon minut. Låt det ta tid och hoppas att ni hittar något som funkar för er!

Kram

• Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 12:13:03 följande:

Nu vet jag inte när jag sa det heller. Eftersom att jag inte gjorde det. 

Det är ungefär samma sak att skriva så som din kommentar : Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer.
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:20:44 följande:
    Det är ungefär samma sak att skriva så som din kommentar : Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer.
    Öh, nej. För jag har inte påstått att socialstyrelsen bara är humbug. Däremot att vissa studier kanske inte alltid grävt så djupt. Däremot har jag aldrig påstått att det finns studier som visar att det är ofarligt med rökning. 
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 12:23:59 följande:

Öh, nej. För jag har inte påstått att socialstyrelsen bara är humbug. Däremot att vissa studier kanske inte alltid grävt så djupt. Däremot har jag aldrig påstått att det finns studier som visar att det är ofarligt med rökning. 

Hade aldrig stått med som en av riskerna om de inte var enade om det, då hade det istället stått att det är en oklar risk och inte att det ÄR en risk
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:27:53 följande:
    Hade aldrig stått med som en av riskerna om de inte var enade om det, då hade det istället stått att det är en oklar risk och inte att det ÄR en risk
    Jag vet inte hur många gånger jag kan upprepa samma sak här...
  • Anonym (Mama)
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:12:54 följande:

Spädbarn ska ligga nära mamman i EGEN säng och på rygg för att miska riskerna. Barnet kan fortfarande ligga nära mamman men INTE i samma säng....

Han vill inte ligga i egen säng, även om det är nära mig. Då blir han alldeles förtvivlad och gråter och skriker sig hes. Det går verkligen inte. Han vill bara sova bredvid mig i våran säng.

Så, hur gör man då?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 12:59:24 följande:

Han vill inte ligga i egen säng, även om det är nära mig. Då blir han alldeles förtvivlad och gråter och skriker sig hes. Det går verkligen inte. Han vill bara sova bredvid mig i våran säng.

Så, hur gör man då?

Kanske för att du låtit honom sova där från första början? Då är det väl klart att han blir förtvivlad. Du kanske skulle tänkt på det från början
  • Anonym (Mama)
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 13:07:44 följande:

Kanske för att du låtit honom sova där från första början? Då är det väl klart att han blir förtvivlad. Du kanske skulle tänkt på det från början

Aha. Så redan från dag ett skulle jag ha nekat min son den närhet han behöver för att göra honom till en självständig pojke som kan sova själv. Tråkigt att jag brister så i min föräldraroll.
  • fluu
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 13:44:08 följande:
    Aha. Så redan från dag ett skulle jag ha nekat min son den närhet han behöver för att göra honom till en självständig pojke som kan sova själv. Tråkigt att jag brister så i min föräldraroll.
    Trygghet föder självständighet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 13:44:08 följande:

Nej men lära barnet att sova nära mamma men i egen säng, närhet får barnet ändå
  • Hes92

De första månaderna sov vår son i en Bedside crib i sitt babynest. jag kunde ligga kvar i vår säng men samtidigt väldigt nära honom. För oss var det sedan inga problem att byta till egen säng när han växte ur bedside crib:en som är rätt kort.

Ni kan inte prova att skruva av ena långsidan på spjälsängen och ställa nära er? Som en stor bedside crib, bara som övergång?

Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?