• SuomalainenNainen

Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?

Hej! Har en fartfylld 8 månaders kille som jag samsover med efter att han sovit dom första timmarna i spjälsängen. Jag ammar när han börjar vakna till eftersom han lätt blir klarvaken. Han somnar nästan alltid om av amning. På kvällen somnar han inte av amning utan han somnar av sig själv efter ca 15 min. Han äter ingen mat än (ingenting duger) men en halv portion gröt + amning innan han ska sova.

Problemet är att jag inte skulle vilja samsova längre. Jag är rädd för att jag inte ska vakna och att han ska krypa iväg och ramla ner från sängen. Dessutom sover han oroligt och hur som helst i sängen (=inget utrymme till mamma och pappa). Han vaknar efter ett par timmar redan och jag tycker att han borde hålla sig längre på gröten? När jag sedan ammat och försöker flytta över honom i sängen så får han ingen ro utan rör på sig massor och börjar vakna upp till sist, därför sover han med oss.

Tips och råd? Kommer det att fungera att bestämma sig för att till kl 00.00 sover han i spjälsängen (han äter gröt+ammar vid kl. 20) eller ger det mig bara ännu mindre sömn?

• Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:14:52 följande:
    man kan inte jämföra djur med människor. Det är en tveklös risk att samsova med nyfödda spädbarn och det har man kommit fram till ganska nyligen (2013) så många föräldrar känner tyvärr inte till det
    Självklart kan man det. Vi är däggdjur(framförallt kring områden som anknytning och dylikt) även om många glömt bort det idag. Läser du överhuvudtaget mina länkar?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:27:50 följande:

Självklart kan man det. Vi är däggdjur(framförallt kring områden som anknytning och dylikt) även om många glömt bort det idag. Läser du överhuvudtaget mina länkar?

Jag lyssnar mer på forskning och läkare än lekmän..
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:31:49 följande:
    Jag lyssnar mer på forskning och läkare än lekmän..
    Uppenbarligen inte.
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:32:54 följande:

Uppenbarligen inte.

Så socialstyrelsen baserar inte sina rön på forskning menar du? Hur skulle det se ut om det var så ? Skulle nog vara den mest största rättsskandalen
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:36:48 följande:
    Så socialstyrelsen baserar inte sina rön på forskning menar du? Hur skulle det se ut om det var så ? Skulle nog vara den mest största rättsskandalen
    Det vet jag inte riktigt när jag sa. Eftersom att jag inte sa det. Däremot kikade du uppenbarligen inte på forskningen som jag länkade till. Många pds-studier har fått kritik för att de klumpar ihop samsovning som samsovning. Andra studier har grävt djupare.
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:39:54 följande:

Det vet jag inte riktigt när jag sa. Eftersom att jag inte sa det. Däremot kikade du uppenbarligen inte på forskningen som jag länkade till. Många pds-studier har fått kritik för att de klumpar ihop samsovning som samsovning. Andra studier har grävt djupare.

Fast den forskningen som nått fram till Socialstyrelsen och dessutom lett till en rekommendation är nog mer seriös än något annat av dina länkar . Sverige är ganska noga med vad för information läkare får ge ut och noga utrett
  • Anonym (Mama)
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:14:52 följande:

man kan inte jämföra djur med människor. Det är en tveklös risk att samsova med nyfödda spädbarn och det har man kommit fram till ganska nyligen (2013) så många föräldrar känner tyvärr inte till det

Hur tycker du att man ska göra med ett barn som inte vill sova själv? Min son har krävt närhet sen dag 1. På BB var han helt förtvivlad när han fick ligga i den där plastlådan, ligga bredvid i sängen dög inte heller utan han ville sova (håll i hatten nu) på mig. Så, så sov vi första veckorna. Han låg på mage på mig. Alla fel man kan göra. Nu är han 3 månader och samsover fortfarande med oss. Jag lägger honom i mitten av sängen på kvällen och under natten ålar han bort till mig så när jag vaknar ligger han slickad mot min kropp med huvudet i armhålan på mig.

Han vill heller inte sova middag själv, utan jag får lägga mig med honom i soffan eller sängen. Alltså, bara tanken på att tvinga honom ligga själv i sin säng och skrika i panik bara för att spädbarn "ska sova så" ger mig stresspåslag. Vill barnet sova själv - toppen! Vill barnet inte sova själv - då gör man det bästa av situationen.

Sorry för OT.
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:42:00 följande:
    Fast den forskningen som nått fram till Socialstyrelsen och dessutom lett till en rekommendation är nog mer seriös än något annat av dina länkar . Sverige är ganska noga med vad för information läkare får ge ut och noga utrett
    Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer. 
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:49:46 följande:

Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer. 

Är det ofarligt att röka vid graviditet också då? Och ofarligt att lägga spädbarn på mage?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 11:44:14 följande:

Hur tycker du att man ska göra med ett barn som inte vill sova själv? Min son har krävt närhet sen dag 1. På BB var han helt förtvivlad när han fick ligga i den där plastlådan, ligga bredvid i sängen dög inte heller utan han ville sova (håll i hatten nu) på mig. Så, så sov vi första veckorna. Han låg på mage på mig. Alla fel man kan göra. Nu är han 3 månader och samsover fortfarande med oss. Jag lägger honom i mitten av sängen på kvällen och under natten ålar han bort till mig så när jag vaknar ligger han slickad mot min kropp med huvudet i armhålan på mig.

Han vill heller inte sova middag själv, utan jag får lägga mig med honom i soffan eller sängen. Alltså, bara tanken på att tvinga honom ligga själv i sin säng och skrika i panik bara för att spädbarn "ska sova så" ger mig stresspåslag. Vill barnet sova själv - toppen! Vill barnet inte sova själv - då gör man det bästa av situationen.

Sorry för OT.

Spädbarn ska ligga nära mamman i EGEN säng och på rygg för att miska riskerna. Barnet kan fortfarande ligga nära mamman men INTE i samma säng....
Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?