Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?

Anonym (.) skrev 2018-05-20 11:14:52 följande:

man kan inte jämföra djur med människor. Det är en tveklös risk att samsova med nyfödda spädbarn och det har man kommit fram till ganska nyligen (2013) så många föräldrar känner tyvärr inte till det

Hur tycker du att man ska göra med ett barn som inte vill sova själv? Min son har krävt närhet sen dag 1. På BB var han helt förtvivlad när han fick ligga i den där plastlådan, ligga bredvid i sängen dög inte heller utan han ville sova (håll i hatten nu) på mig. Så, så sov vi första veckorna. Han låg på mage på mig. Alla fel man kan göra. Nu är han 3 månader och samsover fortfarande med oss. Jag lägger honom i mitten av sängen på kvällen och under natten ålar han bort till mig så när jag vaknar ligger han slickad mot min kropp med huvudet i armhålan på mig.

Han vill heller inte sova middag själv, utan jag får lägga mig med honom i soffan eller sängen. Alltså, bara tanken på att tvinga honom ligga själv i sin säng och skrika i panik bara för att spädbarn "ska sova så" ger mig stresspåslag. Vill barnet sova själv - toppen! Vill barnet inte sova själv - då gör man det bästa av situationen.

Sorry för OT.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 12:12:54 följande:

Spädbarn ska ligga nära mamman i EGEN säng och på rygg för att miska riskerna. Barnet kan fortfarande ligga nära mamman men INTE i samma säng....

Han vill inte ligga i egen säng, även om det är nära mig. Då blir han alldeles förtvivlad och gråter och skriker sig hes. Det går verkligen inte. Han vill bara sova bredvid mig i våran säng.

Så, hur gör man då?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (.) skrev 2018-05-20 13:07:44 följande:

Kanske för att du låtit honom sova där från första början? Då är det väl klart att han blir förtvivlad. Du kanske skulle tänkt på det från början

Aha. Så redan från dag ett skulle jag ha nekat min son den närhet han behöver för att göra honom till en självständig pojke som kan sova själv. Tråkigt att jag brister så i min föräldraroll.
Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?