Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?

SuomalainenNainen skrev 2018-05-19 20:55:18 följande:

Hej! Har en fartfylld 8 månaders kille som jag samsover med efter att han sovit dom första timmarna i spjälsängen. Jag ammar när han börjar vakna till eftersom han lätt blir klarvaken. Han somnar nästan alltid om av amning. På kvällen somnar han inte av amning utan han somnar av sig själv efter ca 15 min. Han äter ingen mat än (ingenting duger) men en halv portion gröt + amning innan han ska sova.

Problemet är att jag inte skulle vilja samsova längre. Jag är rädd för att jag inte ska vakna och att han ska krypa iväg och ramla ner från sängen. Dessutom sover han oroligt och hur som helst i sängen (=inget utrymme till mamma och pappa). Han vaknar efter ett par timmar redan och jag tycker att han borde hålla sig längre på gröten? När jag sedan ammat och försöker flytta över honom i sängen så får han ingen ro utan rör på sig massor och börjar vakna upp till sist, därför sover han med oss.

Tips och råd? Kommer det att fungera att bestämma sig för att till kl 00.00 sover han i spjälsängen (han äter gröt+ammar vid kl. 20) eller ger det mig bara ännu mindre sömn?

Varför samsover du med ditt barn när det är en förhöjd risk för plötslig spädbarnsdöd?
  • Anonym (.)
    lövet2 skrev 2018-05-19 21:25:04 följande:

Fel. Det diskuteras om det möjligen kan vara en liten riskfaktor när babyn är nyfödd - inte när babyn är så stor som 8 månader.

Det diskuteras inte det är vetenskapligt bevisat ha en förhöjd risk och står tydligt på socialstyrelsens blanketter och enligt Ts har ju barnet samsovit med henne hela tiden fram tills nu ..
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 08:37:45 följande:

Säker samsovning ökar INTE risken för psd. Så trött på den myten.

Då tycker jag att du ska gå in på socialstyrelsens hemsida och kolla vilka riskfaktorer som står med för PSD så ser du att samsovning står med som en av riskerna sedan 2013
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 09:19:30 följande:

Samsovning(säker sådan) stimulerar dessutom barnets andning och främjar en fungerande amning, vilket i sin tur minskar risken för pds.

finns ingen säker samsovning för ett barn mindre än 3 månader då är det säkraste att barnet sover i sin egen säng.
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 09:38:31 följande:

Uppenbarligen finns det visst det. Men vill man inte lyssna så. Och dessutom, vilka andra däggdjursungar sover ensamma.... från start...?

Det är upp till var och en om dom vill utsätta sina barn för höjda risker för PSD. Jag hade iallafall gått på socialstyrelsens linje och undvikit det. Det finns dom som påstår att rökning under graviditeten inte är farligt heller
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 09:49:24 följande:

Nu är ju dock skillnaden den att ingen forskning visar att rökning under graviditet är ofarlig... 

Dom högsta riskerna för PSD är forfarande följande : *barn som inte sover på rygg

*rökning under graviditeten och att röka nära barnet när den är liten

*samsovning

*barn som sover för varmt eller för trångt
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 10:20:31 följande:

Men snälla.... säker samsovning och osäker samsovning är två olika saker. Kan du inte ta in det har vi nog inget att diskutera. 

Rådet är fortfarande att inte samsova med spädbarn under 3 månader och att spädbarn under 3 månader sover säkrast i sin egen säng, det finns ingen helt säker samsovning för barn som är så små dvs vill man minska risken för PSD ska man inte samsova överhuvudtaget så länge barnet är så liten.
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 10:20:31 följande:

Men snälla.... säker samsovning och osäker samsovning är två olika saker. Kan du inte ta in det har vi nog inget att diskutera. 

Som sagt är det upp till var och en vilka risker dom vill ta
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:02:43 följande:

Som jag sa, socialstyrelsen tar såklart det säkra före det osäkra. inhabitat.com/inhabitots/co-sleeping-safer-than-cribs-sids-researcher-james-mckenna/

www.askdrsears.com/topics/health-concerns/sleep-problems/scientific-benefits-co-sleeping

Om det nu inte fick vara på svenska....

Och som sagt, vilka andra däggdjur isolerar sina ungar under sömnen?

man kan inte jämföra djur med människor. Det är en tveklös risk att samsova med nyfödda spädbarn och det har man kommit fram till ganska nyligen (2013) så många föräldrar känner tyvärr inte till det
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:27:50 följande:

Självklart kan man det. Vi är däggdjur(framförallt kring områden som anknytning och dylikt) även om många glömt bort det idag. Läser du överhuvudtaget mina länkar?

Jag lyssnar mer på forskning och läkare än lekmän..
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:32:54 följande:

Uppenbarligen inte.

Så socialstyrelsen baserar inte sina rön på forskning menar du? Hur skulle det se ut om det var så ? Skulle nog vara den mest största rättsskandalen
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:39:54 följande:

Det vet jag inte riktigt när jag sa. Eftersom att jag inte sa det. Däremot kikade du uppenbarligen inte på forskningen som jag länkade till. Många pds-studier har fått kritik för att de klumpar ihop samsovning som samsovning. Andra studier har grävt djupare.

Fast den forskningen som nått fram till Socialstyrelsen och dessutom lett till en rekommendation är nog mer seriös än något annat av dina länkar . Sverige är ganska noga med vad för information läkare får ge ut och noga utrett
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 11:49:46 följande:

Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer. 

Är det ofarligt att röka vid graviditet också då? Och ofarligt att lägga spädbarn på mage?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 11:44:14 följande:

Hur tycker du att man ska göra med ett barn som inte vill sova själv? Min son har krävt närhet sen dag 1. På BB var han helt förtvivlad när han fick ligga i den där plastlådan, ligga bredvid i sängen dög inte heller utan han ville sova (håll i hatten nu) på mig. Så, så sov vi första veckorna. Han låg på mage på mig. Alla fel man kan göra. Nu är han 3 månader och samsover fortfarande med oss. Jag lägger honom i mitten av sängen på kvällen och under natten ålar han bort till mig så när jag vaknar ligger han slickad mot min kropp med huvudet i armhålan på mig.

Han vill heller inte sova middag själv, utan jag får lägga mig med honom i soffan eller sängen. Alltså, bara tanken på att tvinga honom ligga själv i sin säng och skrika i panik bara för att spädbarn "ska sova så" ger mig stresspåslag. Vill barnet sova själv - toppen! Vill barnet inte sova själv - då gör man det bästa av situationen.

Sorry för OT.

Spädbarn ska ligga nära mamman i EGEN säng och på rygg för att miska riskerna. Barnet kan fortfarande ligga nära mamman men INTE i samma säng....
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 12:13:03 följande:

Nu vet jag inte när jag sa det heller. Eftersom att jag inte gjorde det. 

Det är ungefär samma sak att skriva så som din kommentar : Ungefär som att det var bra och vattentätt när livsmedelsverket rekommenderade åtta brödskivor per dag...? Läs studierna jag länkar till och se själv. En av dem kritiserar just Sveriges rekommendationer.
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2018-05-20 12:23:59 följande:

Öh, nej. För jag har inte påstått att socialstyrelsen bara är humbug. Däremot att vissa studier kanske inte alltid grävt så djupt. Däremot har jag aldrig påstått att det finns studier som visar att det är ofarligt med rökning. 

Hade aldrig stått med som en av riskerna om de inte var enade om det, då hade det istället stått att det är en oklar risk och inte att det ÄR en risk
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 12:59:24 följande:

Han vill inte ligga i egen säng, även om det är nära mig. Då blir han alldeles förtvivlad och gråter och skriker sig hes. Det går verkligen inte. Han vill bara sova bredvid mig i våran säng.

Så, hur gör man då?

Kanske för att du låtit honom sova där från första början? Då är det väl klart att han blir förtvivlad. Du kanske skulle tänkt på det från början
  • Anonym (.)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-20 13:44:08 följande:

Aha. Så redan från dag ett skulle jag ha nekat min son den närhet han behöver för att göra honom till en självständig pojke som kan sova själv. Tråkigt att jag brister så i min föräldraroll.

Nej men lära barnet att sova nära mamma men i egen säng, närhet får barnet ändå
Svar på tråden Hur få bebis, 8 mån, att somna om i spjälsängen?