• Anonym (ensamstående i 15 år)

Att vara gift och gemensamt ta hand om hus och hem verkar vara himmelriket

Bor i ett familjeområde kan man säga. Det bor bara barnfamiljer här. Gifta med två, tre barn. Två bilar och fina villor. Och så jag då. Ensamstående sen femton år tillbaka med mina tre barn. 

På varje föräldramöte och skolavslutning är det jag som är där. Övriga föräldrar kommer två och två. De har med sig anteckningsblock och antecknar det viktiga. De har frågor och förslag på förbättringar och tips. Jag blir så fascinerad. 

Tänk att ha en man som är så engagerad i sina barns skolgång att han tar med sig ett anteckningsblock! Tänk att ha en man som hämtar och lämnar. Går och handlar och förbereder middagen. Bäddar sängen och frågar hur ens dag var och kommer med förslag och vill diskutera semesterresan. 
    En som byter lampor och en som skjutsar en till flygplatsen och hämtar en när tåget är inställt. 
    En som man kan bolla med när man måste fatta jobbiga beslut. 

Ni som är gifta måste ha ett himmelrike till liv. Ni kan omöjligt bli trötta, utbrända, deprimerade och utslitna. Så känner jag när jag ser er på ica, på föräldramöte, på träningarna, på dagis, i trapphuset, på balkongen osv osv. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att ha ett sånt liv. 

• Svar på tråden Att vara gift och gemensamt ta hand om hus och hem verkar vara himmelriket
  • Rudbeckius

Jag känner precis likadant. Oj, vad mycket man som ensam vuxen pappa måste fixa med huset och ungdomar hemma varannan vecka. Man hinner bara med det nödvändigaste.

Varannan vecka bor jag mycket hemma hos Bonusfamiljen. Jag försöker fixa så mycket jag kan där men jag är ju egentligen en sorts gäst (fast med egen garderob).

Förr var jag gift i över 20 år med en mobilsurfande sur kvinna som jobbade över, inte ville prata eller göra särskilt mycket i hushållet. Vi var akademiker båda och tjänade bra, men den kvinnan utvecklade sin personlighet illa.

Så alla gifta par är inte lyckliga och samspelta.

• Anonym (Hmmm)

Är dina barn snart vuxna och utflugna så kan det väl vara läge att dejta lite efter 15 år som ensam?!

• Anonym (Nn)

Jag kan bara instämma. Efter 13 år som ensamstående. Jag har varit tillsammans med två st i ca ett år var under denna tiden. Men vi bodde aldrig ihop. Sov inte ens ihop alla dagar i veckan. Den ena träffade jag i princip varannan helg. Kan säga att det ändå var HELT otroligt vilken skillnad. Killen handlade mat på vägen hem. Bara det att han tog hand om disken efter maten...

Och ibland LAGADE maten. Och den ena killen hade bil och vi kunde STOR-handla (jag har inget körkort). Det var guld värt. Slippa bära hem tunga kassar från bussen.

Nu har jag bara ett barn men jag är dessutom sjuk i utmattningssyndrom. Har legat på sjukhus i omgångar för flera operationer. Lever med kronisk smärta. Jag FATTAR inte vad friska människor i förhållanden klagar på. Det är för mig en gåta.

• Anonym (Olika parmesan olika chans)
    Anonym (Nn) skrev 2018-05-07 21:06:23 följande:

Jag kan bara instämma. Efter 13 år som ensamstående. Jag har varit tillsammans med två st i ca ett år var under denna tiden. Men vi bodde aldrig ihop. Sov inte ens ihop alla dagar i veckan. Den ena träffade jag i princip varannan helg. Kan säga att det ändå var HELT otroligt vilken skillnad. Killen handlade mat på vägen hem. Bara det att han tog hand om disken efter maten...

Och ibland LAGADE maten. Och den ena killen hade bil och vi kunde STOR-handla (jag har inget körkort). Det var guld värt. Slippa bära hem tunga kassar från bussen.

Nu har jag bara ett barn men jag är dessutom sjuk i utmattningssyndrom. Har legat på sjukhus i omgångar för flera operationer. Lever med kronisk smärta. Jag FATTAR inte vad friska människor i förhållanden klagar på. Det är för mig en gåta.

Det finns mängder med ensamstående, flerbarnsmammor som är sjuka och har barn med funktionsnedsättningar. Dessa kvinnor undrar nog vad tusan du klagar på. Det finns alltid någon som har det värre.

Jag har två barn med min fina, underbara make. Jag har det riktigt bra och klagar inte. Menibland blir jag stressad, trött och känner mig otillräcklig. Jag har hästar som jag vill rida mer, ett krävande jobb och ett enormt boende som kräver mycket. Vi skapar våra liv själv och det är inte en tävling i lidande. ALLA har rätt att känna sig trötta och slitna ibland. Till och med du trots att du bara har en endaste unge att ta hand om.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (ensamstående i 15 år) skrev 2018-05-07 19:48:05 följande:

Det är för mig en gåta....

Men nu är du faktiskt rätt oförstående. Du vet väl att folk kan ha oerhört stressigt på arbetet, kanske med konflikter. Att folk kan ha svårt sjuka föräldrar, ha smärtproblematik, astma och diabetes, barn med handikapp och stora ekonomiska problem och arbetslöshet. Du kan ju inte på allvar tro att trötthet pga att vara ensamstående är den enda orsaken till stress även om det är en förståelig trötthet? Det verkar väldigt slitigt att vara ensamstående förälder, inte snack om saken men det finns mpnga andra saker j livet som också är stressande och jobbiga. Om du har varit ensamstående i 15 år så antar jag att yngsta barnet är minst 15 år och äldsta myndigt. Någon med småbarn skulle säkert avundas dej för att du får sova om nätterna och ett par som gråter över sin barnlöshet kanske tycker det är ett lyxproblem att ha tre fina ungar att ta hand om. Alla har sitt perspektiv oxh man har sällan koll på andras problem om man inte känner varandra väl. Jag har aldrig varit ensamstående men förstår ändå att det måste vara oerhört krävande. Däremot har jag haft små barn och dödssjuka föräldrar samtidigt och har nära släkt med barn med handikapp så nog kan jag lova att man kan ha det jobbigt i livet fast man är gift med en bra man. Vem som har det värst är ingen tävlan, det varierar säkert från dag till dag.

Men att inte kunna ens fatta att andra kan ha jobbigt trots en partner låter konstigt och omoget.
  • Mandel
    Anonym (ensamstående i 15 år) skrev 2018-05-07 19:42:59 följande:

Nu handlar det inte om att ?behövs? en man dom byter glödlampa. Det fixar jag också som allt annat som måste göras. Det handlar om att folk som är gifta, oavsett om man delar rakt av eller inte, inte kan föreställa sig arbetsbördan hos en ensamstående. Det går inte om msn inte levt som det i tio år. Då kan vi prata om hur det ör.

Att kunna delegera bara En uppgift åt en annan människa är för mig värsta lyxen. Att någon handlat in veckans livsmedel känns som ett berg lyfts undan för mig.

Som att försöka förklara för en som inte fött barn hur det känns.

Den jag lever med fixar kanske mat 1 gång i veckan. Och det har han bara gjort de senaste 2 åren. Innan dess (20år) lagade han mat max 1 gång per månad.Resten av allt hushållsarbete fixar jag.

Han veckohandlar aldrig, tvättar inget av mitt eller barnens, inget städande, inget trädgårdspysslande osv.

Här är det barnen som får hjälpa till mer och mer ju äldre de blir. Det är min avlastning.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Fia)

Min sambo ÄR orsaken till att jag är utmattad. Det är obehagligt att leva med honom. Vill inte ha några kommentarer på detta för inget förändras av det, jag lämnar när jag lämnar. Han suckar åt allt jag säger, tål inte att jag och barnen ha roligt utan honom, tycker inte det är någon fara att jag har hjärtproblem m.m. Utåt sett är han den perfekta pappan och partnern.

• Anonym (Nn)
    Anonym (Olika parmesan olika chans) skrev 2018-05-07 21:24:07 följande:

Det finns mängder med ensamstående, flerbarnsmammor som är sjuka och har barn med funktionsnedsättningar. Dessa kvinnor undrar nog vad tusan du klagar på. Det finns alltid någon som har det värre.

Jag har två barn med min fina, underbara make. Jag har det riktigt bra och klagar inte. Menibland blir jag stressad, trött och känner mig otillräcklig. Jag har hästar som jag vill rida mer, ett krävande jobb och ett enormt boende som kräver mycket. Vi skapar våra liv själv och det är inte en tävling i lidande. ALLA har rätt att känna sig trötta och slitna ibland. Till och med du trots att du bara har en endaste unge att ta hand om.

Men självklart. Jag fattar ju även att det ÄR jobbigt i en relation. Självklart är det det. Men när man varit med om så sjukt mycket så blir man faktiskt lite avundsjuk på de som har det så bra och är friska och är två. Och både jag o barnet har adhd. Otroligt utmanande att ensam ha allt ansvar. För allt. Hela tiden. Jag klagar inte heller på småsaker. Men ibland klagar även jag på att bussen är sen el att det regnar ute. Och nej, det är självklart ingen tävling i lidande. Men jag kan ändå häpna när folk klagar på att det är stressigt att köra o storhandla när man är två (hade varit min dröm att ha bil) eller att det är dyrt att resa (vi har rest två ggr).
  • Anonym (Under ytan)
    Anonym (Fia) skrev 2018-05-07 21:54:16 följande:

Min sambo ÄR orsaken till att jag är utmattad. Det är obehagligt att leva med honom. Vill inte ha några kommentarer på detta för inget förändras av det, jag lämnar när jag lämnar. Han suckar åt allt jag säger, tål inte att jag och barnen ha roligt utan honom, tycker inte det är någon fara att jag har hjärtproblem m.m. Utåt sett är han den perfekta pappan och partnern.

Det finns så mycket som inte syns utifrån i en nära relation. Jag levde förmodligen med en man som många ansåg perfekt. Vidrigt under utan. Perfekt utifrån.
  • FuckGoggleAskMe

TS, jag förstår precis. Ibland hör man om kompisars karlar som kört barn till en aktivitet, lagat en middag, burit en väska, fixat ett problem med barnets internetspel, kokat te eller typ vad som helst, och man känner plötsligt att wow, så lätt dom har det. Att rulla ut soptunnan, handla bröd, tvätta sportkläder och hjälpa med en läxa - allt detta kan man alltså strunta i pga att någon annan tar sig an detta. Wow, typ science fiction! Naturligtvis kan man bli stressad och utbränd av vad som helst, men jag är måttligt medkännande när kompisar klagar över att behöva ta hand om barnen ensamma en helg. Senaste gången någon kokade te åt mig var ungefär 13 år sedan. Jag njuter av att kunna planera semestrar etc på egen hand, men samtidigt vore det kul att diskutera dett@ med någon vuxen. Försökte i början att involvera sonens pappa i skolan, men har efter några år gett upp, efter noll intresse från honom.

• LFF
    Anonym (ensamstående i 15 år) skrev 2018-05-07 19:48:05 följande:

Det är för mig en gåta....

Ja eftersom du inte har en susning om vad som försiggår i övrigt. Som tex barn med problematik, dödsfall, fel miljö på jobbet under lång tid (som man inte inser förrän det är för sent), etc. Du ser bara ytan.
  • Anonym (Förstår!)

Jag lever också otroligt ensam i en relation. En man som kan spela perfekt värd när det är folk med som ser, men annars gör han inte många knop. 
    Han är inte elak, men totalt frånvarande och prioriterar alltid sig själv och sitt eget och allt det gemensamma får bli när han har tid och lust och det har han aldrig.

Vissa dagar är jag stolt över allt jag klarar av på egen hand och vissa dagar vill jag bara lägga mig ned och gråta för jag är så avundsjuk på så många andra som har "hjälp" av man och övrig familj. 
    Jag har ingen assistans ifrån mina föräldrar heller nämligen. De bryr sig bara om sina andra barn och barnbarn och så har det varit hela mitt liv. Tyvärr.

Jag funderar så ofta på att lämna, men grejen är den att om jag lämnar så kommer endast min ekonomi att bli sämre. Allt annat gör jag ju redan själv och det kommer jag ju att få göra även i framtiden med om jag flyttar, så varför flytta?
    Jag förstår att du stannar kvar även om det får dig att må dåligt. 
    Alternativen är ju inte alltid bättre alla gånger för vem blir gladare av att sitta ensam utan barnen varannan vecka och förlora gemensamma vänner osv.
  • AnnaZL

Anledningen till att jag är särbo. Forskning visar att ensamstående kvinnor har bättre hälsa, ekonomi och är lyckligare än gifta, med män är det tvärtom. Har aldrig träffat en man som bidragit med lika mycket resurser som han gjort av med. 

• gangstah91
    AnnaZL skrev 2018-05-08 16:52:50 följande:

Anledningen till att jag är särbo. Forskning visar att ensamstående kvinnor har bättre hälsa, ekonomi och är lyckligare än gifta, med män är det tvärtom. Har aldrig träffat en man som bidragit med lika mycket resurser som han gjort av med. 

Intressant, vad är detta för forskning? När gjordes den och av vilka?
  • Anonym (tvåsam)
    Anonym (ensamstående i 15 år) skrev 2018-05-07 00:18:47 följande:

Bor i ett familjeområde kan man säga. Det bor bara barnfamiljer här. Gifta med två, tre barn. Två bilar och fina villor. Och så jag då. Ensamstående sen femton år tillbaka med mina tre barn. 

På varje föräldramöte och skolavslutning är det jag som är där. Övriga föräldrar kommer två och två. De har med sig anteckningsblock och antecknar det viktiga. De har frågor och förslag på förbättringar och tips. Jag blir så fascinerad. 

Tänk att ha en man som är så engagerad i sina barns skolgång att han tar med sig ett anteckningsblock! Tänk att ha en man som hämtar och lämnar. Går och handlar och förbereder middagen. Bäddar sängen och frågar hur ens dag var och kommer med förslag och vill diskutera semesterresan. 
    En som byter lampor och en som skjutsar en till flygplatsen och hämtar en när tåget är inställt. 
    En som man kan bolla med när man måste fatta jobbiga beslut. 

Ni som är gifta måste ha ett himmelrike till liv. Ni kan omöjligt bli trötta, utbrända, deprimerade och utslitna. Så känner jag när jag ser er på ica, på föräldramöte, på träningarna, på dagis, i trapphuset, på balkongen osv osv. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att ha ett sånt liv. 

Jag vet inte om du är ironisk, eller om du verkligen tror på att det är ett himmelrike bara för att man är två som delar på familj och allt som hör till? Hört talas om att det finns ojämställda förhållanden t ex?

Men jag tänker att man måste ju ordna för sig så att tillvaron funkar. Som ensamstående kanske man gör sig av med villan och skaffar en behändigare lägenhet, och att det räcker med en bil (fler åt gången kan man ju ändå inte köra)?

Är själv uppvuxen med ensamstående förälder som jobbade halvtid för att orka med och vi hade inte ens en bil, utan tog buss eller cykel överallt - det funkade också. 

Som vuxen delar jag familj med en partner och vi turas om att gå på föräldramöten (för någon förälder måste ju vara hemma med barnen, men jag antar att de som går två till föräldramötet har skaffat en barnvakt precis som du måste göra?). Har det hyfsat jämställt, men vi jobbar SVINHÅRT båda två med våra lönearbeten. Så, det är klart att det underlättar att dela på allt, men det är ju ingen garanti för att undvika utbrändhet. Kanske att det t o m kan vara tvärtom? Att medvetenheten om att JAG ensam bär ansvaret för att tillvaron ska fungera, också kan skapa medvetenheten om hur viktigt det är att ställa om och skruva ned kraven på sig själv, och kanske sätta ner foten i jobbsammanhang och dra gränser för vad man klarar av. De gränserna finns ju inte för dem som tror att allt är möjligt bara för att man är två som hjälps åt.
Svar på tråden Att vara gift och gemensamt ta hand om hus och hem verkar vara himmelriket