Att vara gift och gemensamt ta hand om hus och hem verkar vara himmelriket
Bor i ett familjeområde kan man säga. Det bor bara barnfamiljer här. Gifta med två, tre barn. Två bilar och fina villor. Och så jag då. Ensamstående sen femton år tillbaka med mina tre barn.
På varje föräldramöte och skolavslutning är det jag som är där. Övriga föräldrar kommer två och två. De har med sig anteckningsblock och antecknar det viktiga. De har frågor och förslag på förbättringar och tips. Jag blir så fascinerad.
Tänk att ha en man som är så engagerad i sina barns skolgång att han tar med sig ett anteckningsblock! Tänk att ha en man som hämtar och lämnar. Går och handlar och förbereder middagen. Bäddar sängen och frågar hur ens dag var och kommer med förslag och vill diskutera semesterresan.
En som byter lampor och en som skjutsar en till flygplatsen och hämtar en när tåget är inställt.
En som man kan bolla med när man måste fatta jobbiga beslut.
Ni som är gifta måste ha ett himmelrike till liv. Ni kan omöjligt bli trötta, utbrända, deprimerade och utslitna. Så känner jag när jag ser er på ica, på föräldramöte, på träningarna, på dagis, i trapphuset, på balkongen osv osv. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att ha ett sånt liv.