• EhxJ

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Nu börjar jag tvivla.. gör ju fortfarande ont, men oregelbundna och samma nivå senaste 2,5h! Vill ju bara att det ska bli mer och mer och mer! Är ju omfödelska så tänker att det borde märkas skillnad för varje timme om det är på riktigt. Nu försöker jag stå/gå/gunga under tiden (för)värkarna är för att ev hjälpa till. Önskar så med hela kroppen att det ska dra igång nu! Någon som har något tips?

• EhxJ
    Inga bekymmer skrev 2018-05-27 15:21:09 följande:

Någon skrev tidigare i tråden, tror det var Marsen, att vila är det som kan hjälpa det att komma igång, alltså motsatt vad man tror. Jag tänkte som du och promenerade för att förvärkarna skulle ta fart och övergå till riktiga värkar. Värkarna försvann istället efter promenaden... Så noll effekt!

Nu vill jag svära alla svordomar som finns! Har varit en jättejobbig dag med massa förvärkar och är helt slut. MEN nu verkar det ju som om detta var bara sjukt mkt lurendrejeri det här med. Har inte blivit till några förlossningsvärkar, utan är här hemma nu med bara en skitöm mage och trött humör. Kom igen kroppen! Gör det på riktigt och bara sluuuuuuta med detta fjantiga och onödiga som inte verkar leda någonstans. Orkar inte!!
  • EhxJ

Har brutit ihop ikväll och storgråtit nu när sonen somnat. Jag har haft sammandragningar sen halva graviditeten och varit sjukskriven sen slutet av februari för detta (påverkad tapp). Sen vet jag att jag inte gått över så länge (BF + 2) men det är så sjukt psykiskt jobbigt nu när kroppen håller på såhär en hel dag och ändå leder det ingenstans! Nu är jag helt slut och förvärkarna helt försvunnit igen. Men orkar inte. Dagar som BARA gör ont så man inte orkar äta eller nåt åt ingen nytta. Sorry för detta neggo-inlägg men är helt slut psykiskt och fysiskt. Vet inte vad jag ska göra. BM nekar mig hinnsvepning med utan att ge någon förklaring (tror bara hon inte vill/känner sig bekväm med att göra det).

Snälla, ge mig råd! Hur hanterar ni sådana här dagar?

• EhxJ

Tack för era fina stöttande ord! Inatt fick jag sova och tog mig modet att ringa min vanliga MVC igen på morgonen för att be om hinnsvepning.. fick blankt nej och att jag fick stå ut och allt kändes hopplöst igen. Började gråta.

Ringde sedan direkt till förlossningen och de sa att jag var välkommen när jag ville! Så otroligt fina och förstående.

Var öppen 1,5-2cm.. själva tappen var 3cm lång, mjuk yttre men stram inre modermun. Så verkar ju tyvärr inte som om förvärkarna varit speciellt effektiva innan (utan bara som de kallas PINvärkar). Tyckte att det var helt ok med hinnsvepning, gjorde inte alls ont och ville att hon skulle ta i lite extra . Nu hemma igen och inga känningar direkt nu, men kan ju dröja innan man vet effekt eller ej. Det som kändes bra var att jag fick så bra bemötande och att jag var välkommen in när som helst för hjälp med sömn, smärtlindring eller för ny hinnsvepning om jag ville. Så nu känns det bättre idag - för nu har jag aktivt gjort någonting iallafall!

Hur går det för er andra som väntar?

• EhxJ

Ni som har gjort hinnsvepning tidigare, vet ni om man ska ut och promenera efter eller kan göra något för att hjälpa till?

Blödde lite precis efter hinnsvepningen och har redan nu (1hsedan) mensvärk och en del sammandragningar igen. Men det sista lägger jag inte så stor vikt vid då jag uppenbarligen har en oeffektiv och lättretad livmoder sen tidigare.

• EhxJ
    marsen skrev 2018-05-28 15:16:50 följande:

Men gud vad glad jag blir! Rätt personal på rätt ställe <3

Hoppas det sätter igång på riktigt snart! Förstår verkligen frustrationen!

Ja verkligen rätt personal! Alltså det är skrattretande vilken skillnad rätt bemötande gör för mitt humör! Sitter just nu ute på en sten i skogen efter en minipromenad, har jätteont i magen men känner ändå så sjukt stark och glad för jag fått stöd och vet att de hjälper mig in jag vill. Då blir smärtan sååå mkt lättare att hantera! Hahaha, jag låter verkligen schizofren här i tråden jag! Men rätt bemötande är verkligen sååå viktigt för mig <3
  • EhxJ
    Copycatkid skrev 2018-05-28 17:34:54 följande:

Gud vad skönt att höra att du är gladare och att förlossningen var så himla bra! Det är ju ändå dit du ska när det är dags så man vill ju känna sig bekväm och hörd av dom :) själv var jag på ännu en kontroll idag som såg bra ut så vi fick tid imorgon 09.00 för igångsättning. Känns både bra och dåligt, vet att jag hade velat vara hemma under värkarbetet egentligen men nu blir ju allt på sjukhuset. Hoppas det går smidigt utan komplikationer bara! Håller tummarna för att det drar igång av sig självt för er här inne snart så vi får våra bebisar i maj som planerat :D

Förstår att det känns tråkigt med igångsättning när man hoppas på att vara hemma.. men tänk att du får träffa din bebis imorgon!!! Vad fantastiskt! Det kommer nog gå bra ska du se. <3 Men sen är det ju bra att vara på plats på förlossningen och nära till all typ av hjälp och stöd om det skulle behövas! Stort lycka till och hoppas du får sova gott inatt och ladda krafterna. Håll oss stackare uppdaterade om du orkar! Denna tråden har blivit en del av vardagen för mig i väntans tider nu.
  • EhxJ
    LakritsMatte skrev 2018-05-28 17:40:49 följande:

Min förlossning drog ju igång efter hinnsvepning, men jag gjorde inget särskilt. Åkte hem och vilade och tog det lugnt. Började få förvärkar direkt efter (typ inom fem minuter) som sedan höll i sig hela dagen och natten för att sedan övergå i riktiga värkar när jag vaknade morgonen därpå.

Ja jag gick en promenad ändå för så fint väder, kände mig gladare och ville njuta av skogen och lyssna på musik. Var mest för själen mer än hinnsvepning... nu ligger jag i soffan och väntar på att sambo ska komma med indisk mat <3 hoppas det sätter igång! Har en hel del förvärkar, blöder (ännu mer lite slempropp) och bebisen verkar ha disko i magen, haha. Han har inte varit såhär aktiv på länge! Så nåt har ju hinnsvepningen retat.. men har inte superstora förhoppningar. Vi får se helt enkelt! Och det känns ok med ovissheten med!
  • EhxJ
    LakritsMatte skrev 2018-05-28 17:40:49 följande:

Min förlossning drog ju igång efter hinnsvepning, men jag gjorde inget särskilt. Åkte hem och vilade och tog det lugnt. Började få förvärkar direkt efter (typ inom fem minuter) som sedan höll i sig hela dagen och natten för att sedan övergå i riktiga värkar när jag vaknade morgonen därpå.

Så spännande att det funkade ändå!! Var det första hinnsvepningen? Hur mkt var livmodertappen mogen/öppen innan?
  • EhxJ
    Carquist skrev 2018-05-28 23:44:10 följande:

Vattnet gick för mig vid 23 (Tror jag).. knäppte till och ilade mellan benen och när jag reste mig kom det vätska. Såg i trosorna att det kommit rätt mycket. Vattnigt/slemmigt. Kommit i tre omgångar åt det sipprande hållet. Tld för igångsättning kl 8 imorgon och förlossningen tyckte vi kunde vänta tills dess eller tills värkarna kommer igång. Men hur sjutton ska man kunna somna nu...

Vad spännande! Hur har natten varit? Var igångsättning planerad sedan tidigare? Och grattis till att få träffa din bebis senare idag då!
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?