• EhxJ

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Hej! Hoppar in här jag med! Har BF 25/5 och har börjat få kraftiga förvärkar redan sedan torsdags förra veckan. Trodde på riktigt det var igång i lördags då jag hade smärtsamma täta förvärkar hela dagen + natten till söndag så jag inte fick sova. MEN (som många fler av er har jag läst!) så jäklas kroppen bara och det lugnade ner sig. Har haft en tuff graviditet och vill bara att han ska komma ut nu så snart som möjligt.

Är andra barnet för mig. Första barnet föddes BF + 15dagar (!) så hoppas verkligen det är annorlunda denna gång. Lycka till alla! Jag följer med spänning.

• EhxJ
    FH24 skrev 2018-05-08 13:17:20 följande:

Tack så mycket för alla lyckoönskningar! :)

Blev hemskickade då värkarna kom mer sällan, de avtog inte men kom med längre mellanrum. De menade på att förlossningen ofta kommer i etapper och att det ofta räcker att åka hem så drar det igång mer igen. Redan börjat tillta igen hemma, så tror det blir en tur tillbaka i eftermiddag/kväll. Angående öppningen tittade de inte den igen, då de menade att värkarbetet är det som öppnar och därför krävs ett intensivt värkarbete. Antar att jag helt enkelt får utgå från att åka in när det är 3 min emellan igen.

Vattenavgången kom oväntat, skulle endast gå upp på toaletten och precis innan jag hann fram började det rinna. Därefter tog det bara några min innan värkarna kom.

Lycka till allihop, kan sätta igång när som helst från ingenstans :)!

Åh så spännande! Lycka till!
  • EhxJ
    Lussebulle2017 skrev 2018-05-09 01:29:48 följande:

Hej!

Vill bara uppdatera er!

Efter att proppen släppt stundvis i en hel vecka så gick vattnet igår kl 21.30. Vår prins föddes kl 02.25! Underbar upplevelse!

All lycka till er!

Åh vad härligt! Även hoppfullt att det händer ngt i vår tråd! Ta hand om er och mys nu!
  • EhxJ

Alltså är det ?vanligt? att be om hinnsvepning? Jag hade inte ens tanke på att man kunde be sin barnmorska (mvc gissar jag?) om det utan bara var där för kontroll osv. Eller går ni till Spec.mvc för att be om det? Kan man göra det innan BF med, eller brukar de vilja vänta till efter? Spelar det ngn roll om man är koloniserad med GBS (som jag är)?

Allt som kan få igång detta vore ju värt att prova!

• EhxJ
    LakritsMatte skrev 2018-05-09 11:09:32 följande:

Jag har en väldigt nära och bra relation med min BM, har haft samma genom två graviditeter. Jag tror inte hon skulle göra det före vecka 39 (38+0) egentligen men jag ska dit 37+5 och har haft en väldigt bra graviditet med undantag för foglossningen. Av medlidande kan jag tänka mig att hon skulle gå med på det. Men vore det någon jag inte kände så väl skulle det nog vara svårare att övertala.

När jag var gravid med första barnet erbjöd hon att göra hinnsvepning när det var någon vecka kvar till BF och vid två tillfällen efter BF men då gick det inte för tappen var inte tillräckligt öppen. Den måste ju vara mjuk och nästan utplånad och öppen minst så mycket att BM får in fingret och når hinnorna, annars går det ju inte. Och är det så öppet är det ju på g ändå.

Tack för svar! Men föestår jag det rätt att hon inte gjorde någon hinnsvepning på dig då, utan bara kollade tappen?

Jag kanske ska fråga min BM när jag ska dit nästa gång, är i v 38+6 då! Men hoppas ju såklart att det kommer igång av sig själv innan, men vet att det är väldigt önsketänkande!

Någon annan som gjort hinnsvepning? Gjorde det ont?
  • EhxJ
    Jacqueline skrev 2018-05-09 08:16:47 följande:

Grattis till bebisen Lussebulle!!!

Här är det något fuffens på gång iallafall!!

Förvärkarna har ändrat karaktär och spridit sig neråt ljumskarna och svanken, blodiga flytningar och av nån anledning spänner det i brösten nåt kopiöst!

Åh spännande! Hoppas det kommer igång! Håll oss uppdaterade
  • EhxJ

Tack Hoppfullhet! Jag har läst det som finns, men tänkte ändå det vore kul att höra om någon här har erfarenhet.

Själv har jag idag haft starka sammandragningar sedan ett par timmar, men bara i samband med rörelse (gick ner i källaren och lade i en tvätt). Är så starka att jag måste andas igenom dom, men så har varit så i en vecka snart utan att något händer! Blir galen! Man vill ju göra något för att fördriva tiden...

• EhxJ
    Jacqueline skrev 2018-05-09 12:42:44 följande:

Fick en hinnsvepning förra graviditeten, gör inte ont men känns lite obekvämt tyckte jag...sonen föddes på natten sen, fick hinnsvepning på eftermiddagen

Åh vad kul att höra att det fungerade! Vilken vecka var det i? Funderar du på att göra det igen denna graviditet?
  • EhxJ
    Jacqueline skrev 2018-05-09 12:49:44 följande:

38+3 är sonen född...var faktiskt sambon som gjorde det på mig^^ kommer det inte igång ordentligt av sig själv nu under dagen får han minsann hinnsvepa även denna gången.

Haha! Ja då måste du verkligen uppdatera oss om ni gör hinnsvepning och vad som händer ikväll! Är han utbildad barnmorska?
  • EhxJ
    Jacqueline skrev 2018-05-09 13:08:01 följande:

Nää^^ men min bm ville inte göra en förra graviditeten för hon sa att då skulle hon få skäll av sina kollegor eller nåt...så jag utbildade sambon i hur man gör och visade bilder på Google osv och sen gjorde han det på mig istället.

Noggrann hygien, nedklippta naglar och sen på med engångshandskar.

Man måste dock va mogen och öppen

Snyggt jobbat! Men tråkigt att få nej av barnmorskan? Utan ngn riktig förklaring? Men nu vet ni ju att vi kan göra så är väl bara att köra tänker jag

Har själv försökt känna tappen för att veta om det händer något. Kommer till kanten som är väldigt mjuk och kort, men sen kan jag inte bedöma om den har öppnat sig något eller ej för jag har för korta fingrar så skulle inte själv kunna göra hinnsvepning. Sry om ngn tycker det är för intimt info.
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?