• Anonymsju

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Hej! Jag har två frågor till er föräldrar här inne :) Jag har frågat detta bland mina vänner och åsikterna är delade, så är nyfiken på vad majoriteten tycker!

Så till frågan - Vad hade ni tyckt om andra faniljemedlemmar (farmor, mormor) stoppade in fingrarna i eran lilla bebis mun o låta han/hon suga på fingret länge? Inte av anledning att trösta, och inte för att bebisen själv letar efter nåt att suga på, utan instinktivt stoppa in fingret för att dom själv tycker det känns mysigt. (Otvättade fingrar med lösnaglar, precis tagit i pengar och smutsig disk.

Är ni känsliga för sådant, och säger ni till isåfall? Eller tycker ni att det är lugnt?

• Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?
  • Anonymsju
    BragoP skrev 2018-04-28 19:10:51 följande:

Och gällande farmors regler. För mig gäller mitt barn och mina regler. Om farmor vägrar förstå att jag inte vill stoppa i mitt barn socker så hittar jag annan barnvakt.

Kanske låter hårt men jag timmar inte på något när det gäller mitt barn.

Jag håller med dig, mitt barn - mina regler.

Varför är det inte självklart för svärmor?

Jag undrar varför det alltid verkar vara svärmödrar som är så kontrollerande och gränslösa..
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-28 23:09:18 följande:

Starkt gjort av din sambo att prata med sin mamma. Inte alla män vågar det. Det är din sambo som ska ta konflikten med sin mamma..

Nu måste ni vara konsekventa och visa i handling att det han sa gäller.  Ni måste visa det så många gånger som det behövs. Det är en klassiker bland gränslösa personer att man börjar gråta när man konfronteras och sedan struntar man ändå i att ändra sig. Så det räcker inte bara med att säga en sak till henne, varje gång det sker måste ni visa att det han sa faktiskt gäller.

Blir det jobbigt får man ses mer sällan, annars orkar man inte. Hela er tillvaro ska inte kretsa kring svärmor.

Man kan ju glömma att hon skulle följa era instruktioner som barnvakt om hon inte ens gör det när ni är med.

Ja det är skönt att han vågar det!

Jag har dragit ner på tillfällerna vi träffas på senaste tiden, eftersom jag tycker det är jobbigt att säga till henne så struntar jag helt enkelt i att ses så slipper jag konfrontera henne. Jag är nog lite rädd att det ska bli en diskussion, då hon gjort de förr..

Jag hade hemsk foglossning och ansökte om havandeskapspenning, och sa till henne att även om jag inte blir beviljad så kommer jag få hem tidigare från jobbet, då jobbet är krävande och jag hade så ont varje dag, då fick jag en utskälling om att jag minsann inte bara kan gå hem, riktigt arg blev hon.. väldigt stöttande.. spydde även dom 20 första veckorna och fick höra konstant att graviditet inte är en sjukdom.. usch nu vill jag bara spy på henne när jag tänker på allt..

Men för att återgå till frågan - hur tycker du man ska göra gällande fingrarna i munnen, hittills har hon aldrig gjort de när min sambo sett på, så han har aldrig haft möjlighet att säga till. Ska man tala om i efterhand att det inte är OK, eller vänta o se om hon nån gång gör så och då får min sambo vara med o säga till?
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-04-29 00:07:24 följande:
    Ja det är skönt att han vågar det!

Jag har dragit ner på tillfällerna vi träffas på senaste tiden, eftersom jag tycker det är jobbigt att säga till henne så struntar jag helt enkelt i att ses så slipper jag konfrontera henne. Jag är nog lite rädd att det ska bli en diskussion, då hon gjort de förr..

Jag hade hemsk foglossning och ansökte om havandeskapspenning, och sa till henne att även om jag inte blir beviljad så kommer jag få hem tidigare från jobbet, då jobbet är krävande och jag hade så ont varje dag, då fick jag en utskälling om att jag minsann inte bara kan gå hem, riktigt arg blev hon.. väldigt stöttande.. spydde även dom 20 första veckorna och fick höra konstant att graviditet inte är en sjukdom.. usch nu vill jag bara spy på henne när jag tänker på allt..

Men för att återgå till frågan - hur tycker du man ska göra gällande fingrarna i munnen, hittills har hon aldrig gjort de när min sambo sett på, så han har aldrig haft möjlighet att säga till. Ska man tala om i efterhand att det inte är OK, eller vänta o se om hon nån gång gör så och då får min sambo vara med o säga till?
    Bra att du dragit ned på umgänget när det orsakar så mycket obehag.
    Berätta inte personliga saker för svärmor, det går ju tydligen inte att prata med henne. Du har försökt, men det fungerar inte
    Det vore ju bra om din sambo sa till sin mamma att inte ha fingrarna i munnen. Och sedan är ni konsekventa och tar lugnt tillbaka barnet om hon skulle göra det ändå.
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-29 09:27:52 följande:

Bra att du dragit ned på umgänget när det orsakar så mycket obehag.

Berätta inte personliga saker för svärmor, det går ju tydligen inte att prata med henne. Du har försökt, men det fungerar inte

Det vore ju bra om din sambo sa till sin mamma att inte ha fingrarna i munnen. Och sedan är ni konsekventa och tar lugnt tillbaka barnet om hon skulle göra det ändå.

Nej jag försöker dra ned på det. Det konstiga blir ju att vi haft en bra relation i flera år tills jag blev gravid, så vi har alltid pratat om privata saker till varandra, så det blir liksom en helomvändning nu och hon förväntar sig ju att vi har en sån relation där vi pratar om allt.

Det dumma med att jag inte säger till på plats är att jag vill nästan säga till henne nu att fingrar i min är inte OK, eller att sambon gör det, men det kanske blir konstigt
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-04-28 23:52:51 följande:

Får jag fråga hur gammal ditt barn är när du ber folk tvätta sig innan dom tar i barnet?

Hon är 5 månader och jag är fortfarande nitisk med handhygienen för besökare. Tror det grundar sig i att vi fick åka in akut flera gånger med andningssvårigheter när dottern var yngre än en månad. Vissa har tagit illa upp men det skiter jag i.. Min främsta uppgift här i världen är att se till att min dotter mår bra. Jag tycker även att det är en självklarhet att man tvättar händerna (även utan barn) när man varit på affären eller åkt tunnelbana.

Det är såklart annorlunda för mig och pappan. Vi tvättar händerna när vi varit utanför huset, varit på toa, tömt kattlådan typ. Sånt vi gjorde även innan barn.
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-04-28 23:55:33 följande:

Jag håller med dig, mitt barn - mina regler.

Varför är det inte självklart för svärmor?

Jag undrar varför det alltid verkar vara svärmödrar som är så kontrollerande och gränslösa..

Har tyvärr inget bra svar på det och jag har precis samma erfarenhet av svärmödrar...
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-04-29 11:31:26 följande:
    Nej jag försöker dra ned på det. Det konstiga blir ju att vi haft en bra relation i flera år tills jag blev gravid, så vi har alltid pratat om privata saker till varandra, så det blir liksom en helomvändning nu och hon förväntar sig ju att vi har en sån relation där vi pratar om allt.

Det dumma med att jag inte säger till på plats är att jag vill nästan säga till henne nu att fingrar i min är inte OK, eller att sambon gör det, men det kanske blir konstigt
    Det är ett välkänt fenomen i familjer att man kan ha ett bra förhållande till svärföräldrarna men när barnbarnet kommer så förändras relationen till det sämre.
    Jag tror det beror på att de nyblivna föräldrarna får ett nytt sätt att se på saker och barnet och barnets behov komemr i första hand. Om svärföräldrarna saknar mognad att förstå att det nu är barnet som är föräldrarnas prioritet så bliir det konflikter.
    Svara bara allmänt om hon frågar om privata saker. "Jag mår bra. / Det ordnar sig " osv.
    Det är jättebra om du säger till henne att inte ha fingrarna i mun. Alla i den här tråden tycker ju att det är helgalet. Man har smuts och bakterier på fingrar och därför ska de inte vara i barns munnar. Även om hennes händer var nytvättade ska de inte fingra i hans mun. Och som du säger hur mycket hon än tvättar händerna så finns det smuts under långa naglar / lösnaglar. Det är därför vårdpersonal har kortklippta naglar eller handskar.
  • Anonymsju
    BragoP skrev 2018-04-29 11:40:27 följande:

Hon är 5 månader och jag är fortfarande nitisk med handhygienen för besökare. Tror det grundar sig i att vi fick åka in akut flera gånger med andningssvårigheter när dottern var yngre än en månad. Vissa har tagit illa upp men det skiter jag i.. Min främsta uppgift här i världen är att se till att min dotter mår bra. Jag tycker även att det är en självklarhet att man tvättar händerna (även utan barn) när man varit på affären eller åkt tunnelbana.

Det är såklart annorlunda för mig och pappan. Vi tvättar händerna när vi varit utanför huset, varit på toa, tömt kattlådan typ. Sånt vi gjorde även innan barn.

Jag håller med, jag tvättar händerna flera gånger varje dag. Speciellt när jag har varit ute i affärer eller andra offentliga ställen. Det gjorde jag innan barn, men nu har det blivit ännu viktigare. Jag undrar om farmor tror att det inte är äckligt för "Hon är ju faktiskt farmor".
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-29 13:43:38 följande:

Det är ett välkänt fenomen i familjer att man kan ha ett bra förhållande till svärföräldrarna men när barnbarnet kommer så förändras relationen till det sämre.

Jag tror det beror på att de nyblivna föräldrarna får ett nytt sätt att se på saker och barnet och barnets behov komemr i första hand. Om svärföräldrarna saknar mognad att förstå att det nu är barnet som är föräldrarnas prioritet så bliir det konflikter.

Svara bara allmänt om hon frågar om privata saker. "Jag mår bra. / Det ordnar sig " osv.

Det är jättebra om du säger till henne att inte ha fingrarna i mun. Alla i den här tråden tycker ju att det är helgalet. Man har smuts och bakterier på fingrar och därför ska de inte vara i barns munnar. Även om hennes händer var nytvättade ska de inte fingra i hans mun. Och som du säger hur mycket hon än tvättar händerna så finns det smuts under långa naglar / lösnaglar. Det är därför vårdpersonal har kortklippta naglar eller handskar.

Jag tror att du har rätt. Jag tror även att det krockar med att vi har kunnat prata om allt och varit nära, sedan blir man gravid och får sin efterlängtade bebis, då förväntar hon sig att vara lika delaktigt och viktig för barnet från start. Hon säger att hon är lika glad som mig för min son, visst hon är glad, men hon har två barn, 2 andra barnbarn, detta är mitt flrsra barn efter flera prs kämpande. Blir lite konstigt att hon ska dela alla känslor och nästan ha moderkänslor för mitt barn... usch hatar att våran relation blivit så infekterad, och undrar om hon ens har märkt något.
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?