• Anonymsju

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Hej! Jag har två frågor till er föräldrar här inne :) Jag har frågat detta bland mina vänner och åsikterna är delade, så är nyfiken på vad majoriteten tycker!

Så till frågan - Vad hade ni tyckt om andra faniljemedlemmar (farmor, mormor) stoppade in fingrarna i eran lilla bebis mun o låta han/hon suga på fingret länge? Inte av anledning att trösta, och inte för att bebisen själv letar efter nåt att suga på, utan instinktivt stoppa in fingret för att dom själv tycker det känns mysigt. (Otvättade fingrar med lösnaglar, precis tagit i pengar och smutsig disk.

Är ni känsliga för sådant, och säger ni till isåfall? Eller tycker ni att det är lugnt?

• Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?
  • Anonymsju
    legomum skrev 2018-04-28 09:52:31 följande:

JAvisst farmor bestämmer hos farmor MEN du bestämmer över barnen, oavsett var de är.

Enkelt kan jag tycka

Men är det rimligt att bestämma över vad sitt barn ska äta hos farmor?

Jag ser att hon gärna erbjuder glass och godis till hennes två andra barnbarn som är 3 år respektive 5 år, det kan räcka med att 3 åringen inte vill äta, istället för att få honom att äta maten eller något annat matigt så erbjuder hon glass direkt till middag. Jag och min sambo, (mest jag) äter aldrig godis, så vi kommer inte vilja trycka i vårat barn det när han knappt vet vad det är.

För ett tag sedan sa hennes barnbarns mamma att nu räcker det med glass till hennes barn, då sitter farmor bredvid och säger att det är klart du ska få mer, och skiter i att mamman tyckte det räckte, o öser på mer. Känns som hon vill köpa deras kärlek med godsaker ibland.. haha
  • Snuttis2

HAr undvikigt att lära vår bebis att suga på våra händerna generellt o nu närmar han sig 8 mån o har fått / håller på att få tänder. Det blir ordentliga bett om han tillåts gnaga på oss- lika bra att det är No No från början!

• legomum
    Anonymsju skrev 2018-04-28 10:09:19 följande:
    Men är det rimligt att bestämma över vad sitt barn ska äta hos farmor?

Jag ser att hon gärna erbjuder glass och godis till hennes två andra barnbarn som är 3 år respektive 5 år, det kan räcka med att 3 åringen inte vill äta, istället för att få honom att äta maten eller något annat matigt så erbjuder hon glass direkt till middag. Jag och min sambo, (mest jag) äter aldrig godis, så vi kommer inte vilja trycka i vårat barn det när han knappt vet vad det är.

För ett tag sedan sa hennes barnbarns mamma att nu räcker det med glass till hennes barn, då sitter farmor bredvid och säger att det är klart du ska få mer, och skiter i att mamman tyckte det räckte, o öser på mer. Känns som hon vill köpa deras kärlek med godsaker ibland.. haha
    JA det är rimligt. Skulle det vara så att ni äter vegankost och farmor gör inte det och vill servera köttbullar så kan ni säga stopp. Samma gäller för godis.
    Hade blivit rejält irriterad om mina barns farmor givit  mina barn godis när vi inte gör det själva.
    Det är inte hennes barn och hon har således ingen rätt att göra som hon vill.
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-04-28 09:50:22 följande:
    Skönt att höra att andra tycker det är lika äckligt som mig, hade väntat mig kommentarer som att jag är överdriven, lite bakterier skadar inte och att jag ska slappa av.

Hon är sån man känner att man måste klä honom i hennes kläder hon har köpt när vi hälsar på henne, hon blev avundsjuk när min mamma fick ta en promenad med vagnen själv när han va nyfödd, när jag säger att jag gillar färgglada babykläder så köper hon ändå bara vita/svarta. Jämfört med min mamma som frågar vad jag gillar, inte beter sig som att det är någon tävling om honom osv.

Så jag tror hon tänker att om sonen får suga på hennes fingrar kanske han kommer gilla henne mest och knyta an till nu, typ nästan lite moderaktigt..

Det är ju en självklarhet att det är min mamma jag kommer känna mig tryggast med att lämna sonen hos.
    Om hon visar sådana omogna tendenser att hon blir svartsjuk när andra träffar barnet så måste ni förhålla er till det och ni ska då aldrig berätta för henne när din din mamma eller någon annan träffar barnet. Ni har ingen redovisningsplikt inför henne.
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-04-28 10:00:41 följande:
    Han visar inte ens sugbehov när hon gör det, utan sitter helt lugnt och tittar på något runt omkring, då liksom tar hon sitt fonhet o gnider vid hans mun o stoppar in så han såklart börjar suga på det.

Vi besökte hennes jobb, där hon har hand om smutsig disk, tar emot pengar och tar i livsmedel. Vad jag vet så tvättade hon inte händerna innan hon höll i honom och stoppade in sitt finger. Tycker det känns extra äckligt att hon har läsnaglar också där de samlas alla möjliga bakterier.
    Du kan ju stoppa in fingrarna i svärmors mun och se hur hon reagerar?
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-28 10:56:25 följande:

Du kan ju stoppa in fingrarna i svärmors mun och se hur hon reagerar?

Jag känner ingen redovisningsplikt riktigt, men hon ställer mycket frågor om allt möjligt, så hon får ju reda på det mesta genom att hon gärna vill lägga sig i, och av ren nyfikenhet ibland också antar jag.

Ja ibland har man lust att köra med samma saker tillbaka, jag vill inte ha någons fingrar i min mun, varför skulle en bebis vilja det? Han vill ju helst suga på allt, men bara för de så går han ju inte det. Hon tror säkert att eftersom han suger så vill han det, som att han vet vad han gör..
  • erikaABC

Ni som föräldrar bestämmer alltid över barnet, vad det ska äta osv.
    Ni bestämmer väl inte vad svärmor ska äta hemma hos er?
    Vissa saker bestämmer svärmor hemma hos sig. Tex att barnet inte får klättra i hennes soffa, springa inomhus, inte röra vissa ömtåliga saker. Det är hennes hem och hennes ägodelar och dom bestämmer hon över.
    Svärmor bestämmer också vilken mat hon lagar och man kan som gäst inte beställa mat. Likaså bestämmer hon vad det blir till fika. Men som gäst har man alltid rätt att säga nej tack. Alla gäster som kommer hem till din svärmor kan säga nej tack, det kan ni också, och den som bestämmer över barnet är ni föräldrar. Ni bestämmer vad barnet ska äta, oavsett var ni är.
    Detta är ju självklarheter.
    Det är viktigt att ni säger nej redan från början för detta kommer inte lösa sig av sig själv. Tvärtom, hon kommer bara att ta sig mer och mer friheter om ni inte visar vem som bestämmer.
    Berätta inte för svärmor när andra är barnvakt. Ni har inga skyldigheter att redogöra för svärmor. Ni ska inte tillfredsställa svärmor. Tyvärr verkar hon inte mognare än att hon tror att hennes behov kommer före babyns. Er uppgift är att se till ert barns behov. Det är mycket klokt att vänta med onyttigheter.

• erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-04-28 11:08:46 följande:
    Jag känner ingen redovisningsplikt riktigt, men hon ställer mycket frågor om allt möjligt, så hon får ju reda på det mesta genom att hon gärna vill lägga sig i, och av ren nyfikenhet ibland också antar jag.

Ja ibland har man lust att köra med samma saker tillbaka, jag vill inte ha någons fingrar i min mun, varför skulle en bebis vilja det? Han vill ju helst suga på allt, men bara för de så går han ju inte det. Hon tror säkert att eftersom han suger så vill han det, som att han vet vad han gör..
    Även hon skulle tvätta sig så har ju hennes fingrar ingenting i hans mun att göra. Det är respektlöst.
    Du och sambon måste prata ihop er om ett förhållningssätt. När hon sätter igång med sina nosiga frågor måste ni ha en taktik. Var inte för ivrig att svara när hon bombarderar er med frågor. var lite avvaktande. När det kommer frågor som hon inte har med att göra. (tex barnvaktsfrågan) Då svarar du sakta och lugnt, gärna med ett leende. Du kan ha lite olika alternativ. "Vi får se / Det ordnar sig / vi får fundera på saken" eller något i den stilen. Blir hon hetsig av att inte hon får de detaljer hon vill svarar du inte mer eller går därifrån och byter blöja på ungen eller något. Hon har inte rätt att veta allt om er för att hon ställer frågor. Var konsekvent, det kommer kanske vara jobbigt i början, men det är en tidsfråga innan hon fattar, så ha tålamod.
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-28 11:14:08 följande:

Ni som föräldrar bestämmer alltid över barnet, vad det ska äta osv.

Ni bestämmer väl inte vad svärmor ska äta hemma hos er?

Vissa saker bestämmer svärmor hemma hos sig. Tex att barnet inte får klättra i hennes soffa, springa inomhus, inte röra vissa ömtåliga saker. Det är hennes hem och hennes ägodelar och dom bestämmer hon över.

Svärmor bestämmer också vilken mat hon lagar och man kan som gäst inte beställa mat. Likaså bestämmer hon vad det blir till fika. Men som gäst har man alltid rätt att säga nej tack. Alla gäster som kommer hem till din svärmor kan säga nej tack, det kan ni också, och den som bestämmer över barnet är ni föräldrar. Ni bestämmer vad barnet ska äta, oavsett var ni är.

Detta är ju självklarheter.

Det är viktigt att ni säger nej redan från början för detta kommer inte lösa sig av sig själv. Tvärtom, hon kommer bara att ta sig mer och mer friheter om ni inte visar vem som bestämmer.

Berätta inte för svärmor när andra är barnvakt. Ni har inga skyldigheter att redogöra för svärmor. Ni ska inte tillfredsställa svärmor. Tyvärr verkar hon inte mognare än att hon tror att hennes behov kommer före babyns. Er uppgift är att se till ert barns behov. Det är mycket klokt att vänta med onyttigheter.

Det låter ju såklart helt självklart det du skriver, men när hon säger saker på hennes bestämda sätt som att det hon säger är det mest självklara så blir jag osäker för stunden. Jag vet vad jag vill och känner som mamma, det är bara hon som får mig att bli osäker och då känns det svårt att säga ifrån i stunden, sedan efteråt känner jag direkt obehag om hon gått över gränsen, vilket hon gjorde mycket under min graviditet också, även i början när jag kämpade med amningen efter en väldigt traumatisk förlossning som slutade i akut kejsarsnitt.

Anledningen till att jag ville lufta mina åsikter här är för att ibland kan jag få för mig att jag är "extra känslig" gällande hur andra lägger sig i mitt barn då jag innan fått många missfall och opererat mig för utomkveds. Jag har kämpat för att bli mamma i många år, och att jag kanske därför är extra känslig, men så verkar ju inte fallet vara.

Jag skrev en tråd när sonen var nyfödd om hur dåligt jag mådde över att hon var så gränslös och sa att hon skulle vara här hela tiden, tjatade om att vara barnvakt tidigt, glodde på mina bröst supernära när jag ammade och kämpade med allt vad de innebär. Då fick jag en massa medhåll om att det är hon som är gränslös, inte jag som är känslig.
  • legomum
    Anonymsju skrev 2018-04-28 11:28:57 följande:

Det låter ju såklart helt självklart det du skriver, men när hon säger saker på hennes bestämda sätt som att det hon säger är det mest självklara så blir jag osäker för stunden. Jag vet vad jag vill och känner som mamma, det är bara hon som får mig att bli osäker och då känns det svårt att säga ifrån i stunden, sedan efteråt känner jag direkt obehag om hon gått över gränsen, vilket hon gjorde mycket under min graviditet också, även i början när jag kämpade med amningen efter en väldigt traumatisk förlossning som slutade i akut kejsarsnitt.

Anledningen till att jag ville lufta mina åsikter här är för att ibland kan jag få för mig att jag är "extra känslig" gällande hur andra lägger sig i mitt barn då jag innan fått många missfall och opererat mig för utomkveds. Jag har kämpat för att bli mamma i många år, och att jag kanske därför är extra känslig, men så verkar ju inte fallet vara.

Jag skrev en tråd när sonen var nyfödd om hur dåligt jag mådde över att hon var så gränslös och sa att hon skulle vara här hela tiden, tjatade om att vara barnvakt tidigt, glodde på mina bröst supernära när jag ammade och kämpade med allt vad de innebär. Då fick jag en massa medhåll om att det är hon som är gränslös, inte jag som är känslig.

Be henne backa. Berätta att du känner dig överkörd. Sedan säger du helt enkelt att nej betyder nej. Du vill inte och det är det som gäller.
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?