• Ritatut

Är S, V och MP för pedofili/barnäktenskap? Är detta beviset från Socialstyrelsen?

Hej!

Som alla vet röstade S, V och MP nej till förbud för barnäktenskap, ja ni läste rätt. Försvaret var att de själva jobbade på ett liknande förslag, men vad den innehöll och när det skulle kommer är det ingen som vet, det vi kan säga är att M, V och MP helt enkelt inte ville förbjuda barnäktenskap!

Nu har man även hittat en broschyr från Socialstyrelsen och Migrationsverket där de "rekommenderar" att inte bo ihop med barnet man är gift med och att det är olämpligt att gifta sig med ett barn?!

Det är tydligt att S, V och MP är rädda att "provocera" män som gift sig med BARN.

Varför inte bara skriva att i Sverige är det förbjudet att gifta sig med barn?? 

Vad tycker nu om att S, V och MP är för barnäktenskap?

?Det är olämpligt?

Socialstyrelsens broschyr ?Information till dig som är gift med ett barn? väcker kritik på Twitter. ?Eftersom barn under 15 år har en absolut rätt till skydd mot sexuella handlingar är det olämpligt att ni bor tillsammans?, står det i foldern.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kab6OB/broschyr-till-den-som-ar-gift-med-ett-barn-kritiseras-som-om-det-vor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-29 11:09
    Såg att jag skrev fel "vi kan säga är att M, V och MP helt enkelt inte ville förbjuda barnäktenskap!" M=S
  • Svar på tråden Är S, V och MP för pedofili/barnäktenskap? Är detta beviset från Socialstyrelsen?
  • Anonym (Becca)

Nu när det ändå har kommit en tråd om barnäktenskap kanske jag kan vädra mina funderingar lite. Jag förstår nämligen inte ett par saker...

Jag har en bekant från Syrien som är född 1981, han fyller alltså 37 år i år. Han har en fru som är född 1988, hon blir alltså 30 i år. Dom gifte sig i hemlandet när frun var 15 år. Mannen kom till Sverige först och ett par år senare frun och barnen. MEN deras äktenskap är inte giltigt i Sverige pga fruns låga ålder när hon gifte sig.

En tonårstjej(fru) kan alltså få bo ihop med sin man och äktenskapet är giltigt, men ett vuxet par registrerad ibte som gifta för att hon var ett barn när dom gifte sig?

Jag får inte ihop det tänket? Kan nån förklara?

• Ritatut
    Anonym (G) skrev 2018-03-29 15:13:27 följande:
    De röstade nej till ett speciellt utformat lagförslag. Ej samma sak som att rösta för barnäktenskap. Det förstår man om man fått godkänt i svenska språket.
    Det är samma sak som att rösta nej, som tur så röstade majoriteten för en lag mot.
  • Ritatut
    Anonym (Becca) skrev 2018-03-29 15:25:42 följande:

Nu när det ändå har kommit en tråd om barnäktenskap kanske jag kan vädra mina funderingar lite. Jag förstår nämligen inte ett par saker...

Jag har en bekant från Syrien som är född 1981, han fyller alltså 37 år i år. Han har en fru som är född 1988, hon blir alltså 30 i år. Dom gifte sig i hemlandet när frun var 15 år. Mannen kom till Sverige först och ett par år senare frun och barnen. MEN deras äktenskap är inte giltigt i Sverige pga fruns låga ålder när hon gifte sig.

En tonårstjej(fru) kan alltså få bo ihop med sin man och äktenskapet är giltigt, men ett vuxet par registrerad ibte som gifta för att hon var ett barn när dom gifte sig?

Jag får inte ihop det tänket? Kan nån förklara?

Ja, är kvinnan minderårig när de kom ska de inte bo tillsammans. Annars har man tidigare låtit de bo ihop vilket Malmö fått mycket kritik för. Men visst kommer det alltid finnas gränser som det gör med allt.
  • KillBill
    Ritatut skrev 2018-03-29 13:45:14 följande:
    Tryck på nr 4 Beslut för att se hur S, V och MP röstat Nej.

Som du ser så gällde inte omröstningen ett lagförslag utan om riksdagen skulle uppmana regeringen att bereda ett lagförslag.

Eftersom Regeringen redan håller på att bereda ett lagförslag som ska leda till att barnäktenskap ingångna utanför Sverige ska ogiltigförklaras så ansåg regeringen att det var onödigt för riksdagen att uppmana regeringen att göra något som den redan gör och det kan man hålla med om. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (G)
    Ritatut skrev 2018-03-29 16:16:44 följande:

Det är samma sak som att rösta nej, som tur så röstade majoriteten för en lag mot.

Det är inte samma som att vara för barnäktenskap vilket är det väsentliga.
  • KillBill
    Ritatut skrev 2018-03-29 13:17:54 följande:
    Foldern är ett regeringsuppdrag!
    Regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att
    ? göra en fördjupad analys av socialtjänstens handläggning i ärenden som rör ensamkommande barn och barn som kommer till Sverige med vårdnadshavare och som uppges vara gifta,
    ? ta fram en förstärkt vägledning till kommunerna om handläggningen av ärenden som rör barn som uppges vara gifta, och sprida kunskapen till kommunernas socialtjänst,
    ? ta fram och sprida information till barn som uppges vara gifta, makar, föräldrar samt andra närstående med information om gällande lagar och praxis i Sverige såsom förbud mot barn- och tvångsäktenskap, barnets rättigheter, socialtjänstens uppdrag samt rätten till stöd och skydd.

www.regeringen.se/regeringsuppdrag/2017/02/uppdragom-socialtjanstens-handlaggnming-av-arenden-gallande-barn-som-kommer-till-sverige-och-som-uppges-vara-gifta/

- göra en fördjupad analys av socialtjänstens handläggning i ärenden som rör ensamkommande barn och barn som kommer till Sverige med vårdnadshavare och som uppges vara gifta,

- ta fram en förstärkt vägledning till kommunerna om handläggningen av ärenden som rör barn som uppges vara gifta, och sprida kunskapen till kommunernas socialtjänst,

- ta fram och sprida information till barn som uppges vara gifta, makar, föräldrar samt andra närstående med information om gällande lagar och praxis i Sverige såsom förbud mot barn- och tvångsäktenskap, barnets rättigheter, socialtjänstens uppdrag samt rätten till stöd och skydd.

Jag ser inget fel i regeringens uppdrag till socialstyrelsen, problemet är socialstyrelsen hantering. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (qwerty)
    Ritatut skrev 2018-03-29 16:16:44 följande:
    men snälla nån, lyssna på vad dom säger!

Regeringen har lagt fram ett förslag på att utreda lagen om barnäktenskap - det är deras politik - detta gjordes för länge sen 

Sen lägger oppositionen fram ett annat förslag - detta röstar inte regeringen för eftersom det är inte deras politik utan vill att man ska gå på regerings förslag - alltså deras politik, vilket i detta fall är att fortsätta sin utredning. Detta betyder INTE att de är FÖR barnäktenskap utan att de vill att deras politik i frågan ska gå igenom.

Utredningen måste göras i frågan hur man ska utforma lagen eftersom vi är med i EU och om vi inte skulle "tillåta" att gifta 16-åringar från Spanien att komma hit så motsätter vi oss en av EU:s grundpelare vilket är den fria rörlighet inom EU. Samma rättighet som nu britterna väljer att gå ut ur EU för att slippa så frågan är inte helt enkel. 

har det blivit lite klarare nu?
  • Ritatut
    Anonym (G) skrev 2018-03-29 16:31:23 följande:
    Det är inte samma som att vara för barnäktenskap vilket är det väsentliga.
    Jo för de ville utreda om de skulle tillåta utländska killar att vara gifta med barn, vilket hittills inte varit förbjudet.
  • Ritatut
    Anonym (qwerty) skrev 2018-03-29 16:36:55 följande:
    men snälla nån, lyssna på vad dom säger!

Regeringen har lagt fram ett förslag på att utreda lagen om barnäktenskap - det är deras politik - detta gjordes för länge sen 

Sen lägger oppositionen fram ett annat förslag - detta röstar inte regeringen för eftersom det är inte deras politik utan vill att man ska gå på regerings förslag - alltså deras politik, vilket i detta fall är att fortsätta sin utredning. Detta betyder INTE att de är FÖR barnäktenskap utan att de vill att deras politik i frågan ska gå igenom.

Utredningen måste göras i frågan hur man ska utforma lagen eftersom vi är med i EU och om vi inte skulle "tillåta" att gifta 16-åringar från Spanien att komma hit så motsätter vi oss en av EU:s grundpelare vilket är den fria rörlighet inom EU. Samma rättighet som nu britterna väljer att gå ut ur EU för att slippa så frågan är inte helt enkel. 

har det blivit lite klarare nu?
    Ja de ska utreda om det ska tillåtas att utländska män ska få ha barnfruar vilket oppositionen sa klart nej till och röstade för ett förbud vilket V, S och MP inte gillade.
  • Anonym (Becca)
    Ritatut skrev 2018-03-29 16:19:08 följande:

Ja, är kvinnan minderårig när de kom ska de inte bo tillsammans. Annars har man tidigare låtit de bo ihop vilket Malmö fått mycket kritik för. Men visst kommer det alltid finnas gränser som det gör med allt.

Det ska dom absolut inte göra. Svensk lag ska gälla för alla som bosätter sig i Sverige.

Det jag inte förstår är hur vuxna (30 & 37 år) människor inte tillåts vara gifta (äktenskapet ogiltigförklaras) när dom flyttar hit, medans det inte har varit lika mycket koll, efterforskningar, ifrågasättande mm eller vad det beror på när det gäller barnen/tonåringarna. Bör inte deras äktenskap ogiltigförklaras också och då finns ju ingen anknytning hit i form av äkta make/maka beroende på vem som kom först?
Svar på tråden Är S, V och MP för pedofili/barnäktenskap? Är detta beviset från Socialstyrelsen?