nihka skrev 2018-04-25 00:08:49 följande:
Jag hann läsa broschyren innan den drogs in och reagerade inte nämnvärt på formuleringarna. "Information till dig som är gift med ett barn" är en saklig titel, men kan nog ses som nästan provocerande för någon som gift sig lagligt i sitt hemland. Jag tycker att barnäktenskap ska vara förbjudet överallt, men nu är det inte så och människor behöver informeras om att lagarna är annorlunda här. Det är ingen idé att ge människor en informationsbroschyr vars titel gör att man inte läser den.
Kritiken om att den är för "mesig" tror jag bottnar i att när man formulerat sig tänker sig hela spektrat med par i olika åldrar och bakgrund som du och jag diskuterat, men att man läser in att dessa formuleringar är särskilt riktade till 50-åriga män som gift sig med 13-åriga flickor mot deras vilja.
Hur tror du det gifta paret där han är 18 och hon 16, med en ettåring också, reagerar om de får en brochyr med titeln "Lagar och regler i Sverige gällande barnäktenskap, pedofili och våldtäkt/sex med barn"? Att de misstänks ha våldfört sig på sitt barn kanske?
Ja såklart de behöver informeras och eftersom det är barn det handlar om är det viktigt att inte "dalta" utan vara stenhårda. T ex att det är "olämpligt" bo med ett barn (t ex en 25 åring med en 13 åring) räcker inte. Det är inte bara olämpligt utan det är straffbart och ett lagbrott. Men såklart får man tycka olika men jag håller med de som vänt sig emot formuleringarna och jag tycker det var bra det blev uppståndelse.
Sen tycker jag att om misstanke finns från någon att ett icke-byxmyndigt barn har äktenskap med en vuxen så ska de inte få en broschyr med lite information utan tycker de ska polisanmälas och anmälas till myndigheter och att det utreds. Eftersom det handlar om barn ska samhället rycka in och skydda och inte ge en broschyr och "hoppas" att den vuxna inser "olämpligheten".
Såklart får man tycka olika där med men jag tror själv att det hjälper att vara så tydlig och rak det går. Att de här reglerna och lagarna gäller här, punkt slut.
Vill en person inte ta in informationen för att informationen är så hård kanske den får spendera tid i fängelset istället så kanske informationen till slut sjunker in.
Jag tänker att det är bättre att vara lite för hård och därigenom rädda något barn. Hellre än att försöka vara schysst mot de som kanske egentligen inte gör något särskilt "olagligt". Exemplet du tar upp skulle säkert reagera med förvåning och undra varför de fått broschyren, vissa skulle säkert bli förolämpade. Andra skulle inte bry sig alls då de förstår vad informationen egentligen handlar om. Men frågan är vad som är viktigast - vissa personers eventuella negativa reaktioner eller att rädda ett barns liv (från eventuellt våldtäkt, sexuellt utnyttjande, äktenskap, tvångsgifte). Jag vet vad jag tycker är viktigast.
Men såklart kan det vara motsatt att en för hård ton gör att folk håller sig undan. Eller tvärtom att de bryter mot lagen för att de helt enkelt inte fattat det är olagligt utan tror bara det är "olämpligt". Det är svårt att veta men tror det viktigaste är, för barnens skull, att samhället är extremt tydliga här och att vi inte på något vis sänder ut en signal som visar en otydlighet i frågan.