Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Är S, V och MP för pedofili/barnäktenskap? Är detta beviset från Socialstyrelsen?

KillBill skrev 2018-03-29 18:05:06 följande:
    Jag ser inget fel i regeringens uppdrag till socialstyrelsen, problemet är socialstyrelsen hantering.

Kan du förklara vad som är fel i regeringens uppdrag till socialstyrelsen?

- göra en fördjupad analys av socialtjänstens handläggning i ärenden som rör ensamkommande barn och barn som kommer till Sverige med vårdnadshavare och som uppges vara gifta,

- ta fram en förstärkt vägledning till kommunerna om handläggningen av ärenden som rör barn som uppges vara gifta, och sprida kunskapen till kommunernas socialtjänst,

- ta fram och sprida information till barn som uppges vara gifta, makar, föräldrar samt andra närstående med information om gällande lagar och praxis i Sverige såsom förbud mot barn- och tvångsäktenskap, barnets rättigheter, socialtjänstens uppdrag samt rätten till stöd och skydd.

Den sista punkten är ju "ta fram och sprida information till barn som uppges vara gifta, makar, föräldrar..."

Information ska alltså, enligt regeringens uppdrag till Socialstyrelsen, bl.a. gå ut till "makar" som anser sig vara gifta med ett barn. Med den här broschyren har regeringen därmed fått precis vad de bett om.

• K Markatta
    KillBill skrev 2018-03-29 21:04:43 följande:
    Ibland undrar jag vart Sverige är på väg. Folk blir upprörda över att regeringen ger direktiv till socialstyrelsen att informera flyktingar om att giftemål innan 18 års ålder är förbjudet men är likgiltiga inför att Sverigedemokraterna vill förbjuda en svensk 15 årig flicka att själv besluta om en abort efter vecka 12..
    Det är ju du som blir upprörd över att Socialstyrelsen följt regeringens direktiv.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-03-29 21:15:00 följande:
    Jag försvara inte broschyren. Socialstyrelsen har gjort helt fel. Regeringen får inte detaljstyra myndigheter och jag kan inte se några problem med direktiven.
    Du har inte förklarat på vilket sätt du tycker att Socialstyrelsens broschyr inte följer regeringens direktiv.
  • K Markatta
    Ohka skrev 2018-03-31 04:20:49 följande:
    På vilket sätt är giftermål "värre" än att vara sambor? I Sverige kan en vuxen man leva ihop med ett 16-årigt barn utan att någon kan göra ett sk*t åt det. jag vet, för jag bodde med min dåvarande kille som var 24 när jag var 16.

Det här låter som något du själv valde. Det kan naturligtvis inte jämföras med när barn gifts bort av sina föräldrar mot sin vilja.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-03-31 14:31:52 följande:
    Menar du att jag också har varit kritisk mot Socialstyrelsen eller? Ja, jag erkänner att jag till viss del kan ha dragits med i ett drev. När man ser broschyren så är det lätt att gör det och jag tycker fortfarande att illustrationer etc. är olämpliga. Hur ser du på ditt eget agerande på FL med anledning av Socialstyrelsens broschyr?
    Ska jag analysera mina egna inlägg? Glad

Det jag har gjort är att peka på att broschyren är i enlighet med regeringens direktiv. Det är alltså regeringen och framförallt regeringens senfärdighet i att ändra nuvarande lagstiftning som i första hand bör kritiseras. Du försöker istället helt och hållet lägga skulden på Socialstyrelsen. Den heliga regeringen får ju på inga villkors vis kritiseras!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-04-01 11:21:09 följande:
    I detta sammanhang är det intressant att notera att sverigedemokraterna år 2014 röstade för ett lagförslag som skulle godkänna utländska barnäktenskap. SD röstade på detta förslag trots att Vänsterpartiet hade lagt ett förslag som helt hade förbjudit utländska barnäktenskap i Sverige.
    S röstade, tillsammans med SD, nej till V:s förslag om att aldrig godkänna utländska barnäktenskap.

Partierna har alltså röstat enligt följande:

2014: V röstar nej till barnäktenskap

2018: L, KD, M, SD, C röstar nej till barnäktenskap

De enda som konsekvent inte velat säga nej till barnäktenskap är S och MP. Vi får väl hoppas att även de ändrar sig så småningom.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-04-01 13:03:33 följande:
    Riksdagen har i år inte röstat om något lagförslag gällande barnäktenskap. Riksdagen röstade kring ett tillkännagivande till riksdagen kring barnäktenskap Att inte de rödgröna partierna deltog i beslutet beror på att regeringen redan arbetar med ett skärpt lagförslag som ska presenteras till sommaren.  Det alliansen och SD röstade om var alltså en viljeyttring utan påverkan på verkligheten eftersom ett förslag redan är på gång. Först när regeringen presenterar sitt lagförslag till sommaren så vet du om det finns någon skillnad mellan vad oppositionen och regeringen tycker i frågan.
    Just det. Det är först när S och MP presenterar sitt eget förslag, om de nu över huvud taget hinner innan Löfven avsätts i höst, som vi vet om de verkligen vill avskaffa undantagen eller om de vill fortsätta godkänna barnäktenskap ingångna utomlands.
  • K Markatta

Nytt reportage från Afghanistan:

www.expressen.se/premium/nyheter/12-ar-och-gift-med-en-60-aring/

www.expressen.se/tv/magda-gad/12-ar-och-gift-med-en-60-aring/

Från artikeln:

12 år och gift med en 60-åring

- Det ger glädje till män när flickorna är väldigt små. När afghanska män betalar för att gifta sig så väljer de unga flickor, det är normalt i hela Afghanistan.

Det säger 60-åriga Ahmad som är gift med tolvåriga Sohaila.

Han förklarar att han slår henne för att hon inte älskar honom och för att hon vill gå i skolan, vilket är en skam för honom. För Sohaila var valet att gifta sig - eller dödas.

Svar på tråden Är S, V och MP för pedofili/barnäktenskap? Är detta beviset från Socialstyrelsen?