Anonym (Johanna) skrev 2018-03-26 16:22:27 följande:
Hej!
Jag pluggar för närvarande till socionom och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter kring socialtjänsten. Hur är mottagandet? har ni varit nöjda med det bemötandet/hjälpen som ni fått? något ni skulle vilja ändra på?
Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill bli en bra socialarbetare och därmed få veta människors positiva samt negativa erfarenheter.
Tack snälla om du svarar :)
Härligt initiativ!
Soc har verkligen saboterat för mig och räddat mig, det har helt berott på människan som bestämt i varje enskild situation.
Min mammas man förgrep sig på mig som barn.
Soc fick in anmälan och lösningen var att jag skulle ha ett hänglås så mannen inte kunde komma in till mitt rum och våldgästa. Vi bodde kvar med honom det brydde socionomenkärringen sig inte om.
Sen bytte vi handläggare till en yngre kvinna och när hon fick vårt fall då plötsligt skulle jag och syster på fosterhem dagen efter, vi skulle hämtas av polis 5.00 på morgonen och bara ta med 4-5 saker det viktigaste de skulle hämta oss i pyjamas. Men då steg min pappa in när han fick veta beslutet och sa att vi får bo hos honom och vi flyttade dit.
Har fått hjälp med lägenhet av Soc och det var jättebra hjälp.
Så enligt mig beror det helt på vem som tar beslut vem som har hand om ett fall. Om du är en människa som vill göra skillnad då engagerar du dig och kommer ta fallen seriöst men är du som tanten jag hade, som tyckte hänglåset skulle lösa problemet, då är du bara där för lönen.
Vad som kunnat varit bättre:
- Fråga aldrig ett barn var det vill bo
- eller om det tycker mamma pappa gör rätt / fel
För besluten som kommer läggs på barnets samvete i och med att ni begär sånt svar.
Vuxna val ska inte blanda in barnen de ska skydda från att behöva göra val.
- Är ett barn och bor med förövaren kontakta anhöriga först och se efter boendelösning med de, innan ni drar slutsatsen att hämta upp en i pyjamas med massa främlingar och poliser helt i onödan det blir bara våldsamt och traumatiskt.
- Men bor ett barn med förövaren så se till att barnet förflyttas
Slutligen vill jag säga :
Är du en bra person då behöver du inte oroa dig för att göra ett dåligt jobb , de som vill utvecklas mest och lägger energi på att göra ett bra jobb, de är redan de allra bästa så klappa dig på axeln för du är redan bra!