• Anonym (Johanna)

Era erfarenheter av socialtjänsten?

Hej!

Jag pluggar för närvarande till socionom och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter kring socialtjänsten. Hur är mottagandet? har ni varit nöjda med det bemötandet/hjälpen som ni fått? något ni skulle vilja ändra på?

Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill bli en bra socialarbetare och därmed få veta människors positiva samt negativa erfarenheter.

Tack snälla om du svarar :)

• Svar på tråden Era erfarenheter av socialtjänsten?
  • Anonym (C)

Jag har tyvärr bara negativa erfarenhet i den mån att de inte gör någonting alls. Min dotter blev slagen av sin pappa (vi är skilda) och det enda de gjorde var att prata med honom och tala om för honom att man inte gör så. Resten var upp till mig. De inledde inte en utredning trots att dottern bekräftade händelsen.

Jag är nöjd med socialtjänstens grenar däremot. Familjerätten och familjestödet, de är fantastiska men har inte så mycket makt tyvärr.

• Anonym (Y)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-26 16:22:27 följande:

Hej!

Jag pluggar för närvarande till socionom och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter kring socialtjänsten. Hur är mottagandet? har ni varit nöjda med det bemötandet/hjälpen som ni fått? något ni skulle vilja ändra på?

Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill bli en bra socialarbetare och därmed få veta människors positiva samt negativa erfarenheter.

Vilket lärosäte och vilken termin?

Tror uppfattningen av bemötandet skiljer sig enormt beroende på omständigheterna. Tex om man kontaktar soc frivilligt eller om man motvilligt blir utredd. Och såklart om beslutet som fattas går en emot eller inte. Sedan kan det ju även ha att göra med klienternas inställning till saker i allmänhet - har man en pessimistisk livssyn så inverkar ju det på upplevelsen.