• Anonym (Johanna)

Era erfarenheter av socialtjänsten?

Hej!

Jag pluggar för närvarande till socionom och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter kring socialtjänsten. Hur är mottagandet? har ni varit nöjda med det bemötandet/hjälpen som ni fått? något ni skulle vilja ändra på?

Anledningen till att jag frågar är att jag verkligen vill bli en bra socialarbetare och därmed få veta människors positiva samt negativa erfarenheter.

Tack snälla om du svarar :)

• Svar på tråden Era erfarenheter av socialtjänsten?
  • Anonym (T)

Kom just på att när jag studerade folkhögskola kom en socionom på besök för att föreläsa om socialtjänsten och hur de jobbade just där hon arbetade, det gav mig alla fall hopp om att det finns de som verkligen bryr sig och jag blev nästan sugen på att bli socionom av att höra hur hennes jobb går till en vanlig arbetsvecka för henne. Hon påminde lite om Clarice- karaktären från Silence of the lambs väldigt engagerad driven stark kvinna.

Det är som med SJ - tågen.

De får så mycket kritik att många tror att de alltid struntar i människor men det är felaktigt för vi tar för givet allt som fungerar bra när vi bemötts bra, och samma med socialtjänsten, jag menar 10/15 fall blir dåligt hanterade, men tänk då att 5 fall är 5 människor som fått sina liv räddade, det är mycket värt att 5 liv är räddade även om det är mindre än antalet missnöjda klienter.