• Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?)

Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?

Hej!

Att göra någon medvetet svartsjuk är ju väldigt elakt och jag tänker mig att personen antingen vill komma fram till den människan han verkligen gillar för att visa att han i själva verket vill ha henne. Så hon skall känna sig orolig i första hand för att sedan känna att hon inte skall ta honom för givet.

Eller alternativ två, för att människan vill se om den andra människan bryr sig eller inte.

Denna beteende är ju väldigt elakt. Och man kan ibland läsa olika trådar och ställa frågan om han eller hon försökte göra en svartsjuk medvetet eller själv notera att han/hon faktiskt försökt göra en svartsjuk.

Så att denna sorts beteende existerar vet man ju, men jag undrar hur effektivt är det egentligen om folk använder sig av den.

Hur känner ni kvinnor när ni märker att en man som visade ett intresse inför er helt plötsligt kanske skojar med en annan kvinna.

Observera! Vi tar ett exempel där en man faktiskt är singel, ni är inte tillsammans. Men han har visat ett intresse tidigare och/eller skojat med någon kvinna. För att sedan visa att han sedan skojar med någon annan kvinna.

Vad känner ni, mer än eventuellt sorg?

Blir ni själva extra gladare när han kommer fram till er. För att han visar att han inte glömt bort er, eller hur känner ni?

• Svar på tråden Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?
  • Anonym (Si)

Är nog oftast en väldigt osäker person på ett eller annat sätt som använder sig av den metoden. Osäker på sitt eget värde, osäker på om den andra gillar den etc. Jag tror att om någon verkligen gillar en person som gör så, så blir det mest sårande och avtändande. Får motsatt effekt. Om det istället gäller en person som kanske innan inte var så intresserad så kanske den kan bli mer intresserad av det beteendet. Men det skulle nog vara en viss typ av person, kanske omogen och osäker också. Som får bekräftelse av att vinna en tjej/kille vid konkurrans. Men den kärleken känns inte som så äkta utan bygger mer på andra saker. Slutsatsen är att vid oseriöst spel och lek kan det vara en vinst men finns äkta känslor och att det är seriöst, så är det mer av ett svek som förstör tilliten..

• Anonym (Gjorde mig svartsjuk)
    Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?) skrev 2018-03-21 02:18:43 följande:

Hej!

Att göra någon medvetet svartsjuk är ju väldigt elakt och jag tänker mig att personen antingen vill komma fram till den människan han verkligen gillar för att visa att han i själva verket vill ha henne. Så hon skall känna sig orolig i första hand för att sedan känna att hon inte skall ta honom för givet.

Eller alternativ två, för att människan vill se om den andra människan bryr sig eller inte.

Denna beteende är ju väldigt elakt. Och man kan ibland läsa olika trådar och ställa frågan om han eller hon försökte göra en svartsjuk medvetet eller själv notera att han/hon faktiskt försökt göra en svartsjuk.

Så att denna sorts beteende existerar vet man ju, men jag undrar hur effektivt är det egentligen om folk använder sig av den.

Hur känner ni kvinnor när ni märker att en man som visade ett intresse inför er helt plötsligt kanske skojar med en annan kvinna.

Observera! Vi tar ett exempel där en man faktiskt är singel, ni är inte tillsammans. Men han har visat ett intresse tidigare och/eller skojat med någon kvinna. För att sedan visa att han sedan skojar med någon annan kvinna.

Vad känner ni, mer än eventuellt sorg?

Blir ni själva extra gladare när han kommer fram till er. För att han visar att han inte glömt bort er, eller hur känner ni?

Ur ett manligt perspektiv. Jag var vansinnigt intresserad av en kvinna på jobbet. Vi pratade flörtade jobbade ihop. Hon var också väldigt intresserad. Man riktigt kände vibbarna i luften när vi stod nära varandra. Det var otroligt upphetsande. Det var otroligt nära en kyss och en dejt. Sedan helt plötsligt sa hon rodnande att hon hade jobbat ihop med en man vi båda kände. Då blev jag svartsjuk pga av att hon rodnade och sättet hon sa det på. Jag tänkte direkt att de hade varit älskare. Hon måste ju ha fattat att det var det jag tänkte. Jag var i chock varför sa hon det här hon måste ju ha sett hur förälskad jag var. Efter det här blev det sig aldrig likt från min sida. Jag var sårad. Hon försökte att släta över det. Hon pratade aldrig igen om någon annan. Men skadan var redan skedd. Till slut sa jag att jag att någon annan kvinna hade flörtat med mig och gett mig sitt visitkort. Efter det ville hon inte umgås längre. Fortfarande undrar jag varför hon ville såra mig eller förstod hon inte det eller hade någon gett henne rådet att göra så. Hon förstörde vår vackra förälskelse genom att försöka göra mig svartsjuk. Jag tycker i efterhand att det var jävligt elakt gjort av henne. Så henne var det bra jag slapp. Men då tyckte jag inte det. Jag var bara förvirrad över varför. Det är jag fortfarande.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gjorde mig svartsjuk) skrev 2018-03-23 02:28:00 följande:
    Ur ett manligt perspektiv. Jag var vansinnigt intresserad av en kvinna på jobbet. Vi pratade flörtade jobbade ihop. Hon var också väldigt intresserad. Man riktigt kände vibbarna i luften när vi stod nära varandra. Det var otroligt upphetsande. Det var otroligt nära en kyss och en dejt. Sedan helt plötsligt sa hon rodnande att hon hade jobbat ihop med en man vi båda kände. Då blev jag svartsjuk pga av att hon rodnade och sättet hon sa det på. Jag tänkte direkt att de hade varit älskare. Hon måste ju ha fattat att det var det jag tänkte. Jag var i chock varför sa hon det här hon måste ju ha sett hur förälskad jag var. Efter det här blev det sig aldrig likt från min sida. Jag var sårad. Hon försökte att släta över det. Hon pratade aldrig igen om någon annan. Men skadan var redan skedd. Till slut sa jag att jag att någon annan kvinna hade flörtat med mig och gett mig sitt visitkort. Efter det ville hon inte umgås längre. Fortfarande undrar jag varför hon ville såra mig eller förstod hon inte det eller hade någon gett henne rådet att göra så. Hon förstörde vår vackra förälskelse genom att försöka göra mig svartsjuk. Jag tycker i efterhand att det var jävligt elakt gjort av henne. Så henne var det bra jag slapp. Men då tyckte jag inte det. Jag var bara förvirrad över varför. Det är jag fortfarande.
    Jag skulle tolka det som att hon hade uppfattat ditt intresse men inte kände detsamma för dig. Istället för att behöva avvisa ett eventuellt närmande tog det enklare steget och berättade om sitt intresse för en annan man.
    Har själv kört den grejen många gånger och det är av "omtanke" så det slipper bli en pinsam situation för mannen/oss båda.
  • Anonym (Förväntan)

Jag förväntar mig att en man som är intresserad av mig tydligt visar att jag är den viktigaste i världen för honom. Töntar som ska löjla sig med svartsjukedranan göre sig icke besvär.

Män kan vara tvärtemot, de skärper till sig och tar en inte för given om de får för sig att det finns andra intressenter.

• Anonym (Effektivt för att visa att man i själva verket vill ha personen?)

Helt fantastiska svar och precis sådan svar jag letade efter.

Det som får mig i undring är varför vissa på per automatik, liksom på ett impulsivt sätt agerar på det sättet om att göra någon de är intresserade av svartsjuk.

Som många redan har skrivit, så tror jag att det grundar sig på osäkerhet, en vilja att personen skall inte ta mannen/kvinnan för givet och/eller få bekräftelse om personen skulle bry sig överhuvudtaget. Bara en teori.

Välkommen att fortsätta skriva eran tankar, idéer och vad ni tycker.

Tack!

• Anonym (mmmm)

jag tror det kanske är mer i yngre år folk gör svartsjukegrejen, innan de lärt sig att det inte funkar så bra (typ gymnasiet). Tyvärr finns det väl en och annan som inte tar sig ur det beteendet, men som många skrivit så handlar det osäkerhet. Jag tänker att dessa personer reagerar lite som barn som blir upprörda när syskonet fick extra glass (eller nåt), dvs man faller in i ett omoget beteende. 

• Anonym (Aldrig)

Nä fyfan.. Har varit med om sånt beteende och det sårar mig bara. Dessutom får det mig att dra mig undan från personen i ren försvarsmekanism. Är jag inte nummer ett för den jag dejtar eller är tillsammans med så får det vara! Jag är INTE sån som slåss för någon annans uppmärksamhet. Fuck it!

Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-23 04:32:41 följande:

Jag skulle tolka det som att hon hade uppfattat ditt intresse men inte kände detsamma för dig. Istället för att behöva avvisa ett eventuellt närmande tog det enklare steget och berättade om sitt intresse för en annan man.

Har själv kört den grejen många gånger och det är av "omtanke" så det slipper bli en pinsam situation för mannen/oss båda.

Visst har jag tänkt på den teorin också. Du kanske har rätt där. Jag har som alla andra varit med om det också. Men hon liksom ångrade sig efteråt då hon såg att jag inte visade lika starkt/öppet som förut. Hon försökte sedan att skyla över vad hon sagt och få tillbaka det som var förut. Om jag så bara nämnde någon annan man så styrde hon snabbt bort det. Men då var det för sent för mig.
    Anonym (Aldrig) skrev 2018-03-23 06:57:16 följande:

Nä fyfan.. Har varit med om sånt beteende och det sårar mig bara. Dessutom får det mig att dra mig undan från personen i ren försvarsmekanism. Är jag inte nummer ett för den jag dejtar eller är tillsammans med så får det vara! Jag är INTE sån som slåss för någon annans uppmärksamhet. Fuck it!

Precis fuck it!
  • Vildvittran85

Funkar inte alls på mig i alla fall. Det är bara sårande och avtändande.

Jag är inte typen som spelar med andra, är jag intresserad visar jag det, och jag förväntar mig samma nivå av moget beteende tillbaka! Skulle t.ex. min sambo ha, när vi först träffades och båda ännu var "fri" (innan vi var i ett förhållande, men vi uppenbart hade "klickat" och smådejtade) börjat flirta med andra så hade jag tyvärr utgått ifrån att han inte var seriöst intresserad av mig. Och släppt honom.

Är inte heller typen som känner "åh, nu ska jag vinna honom tillbaka" utan jag ger mig direkt. Backat totalt. Visar mannen eller kvinnan inte att jag är viktig för dem så släcks liksom intresset hos mig, det är helt enkelt så jag funkar, väcks ingen tävlingsinstinkt hos mig om det är det som är syftet...

Jag är 30 år. Svartsjukedraman är inte coolt ens i tonåren, men okej för att nån på 15 bast inte fattar att bete sig bättre liksom. Men en vuxen människa. Nej. Kan du inte kommunicera som folk och visa att jag är "nummer ett" och förälskad i mig så får det vara. Och jag lever såklart som jag lär, skulle aldrig vilja att någon jag tycker om ska känna sig osäker på mitt intresse, eller otillräcklig.

• Anonym (Si)

Tror det kan användas av människor som är sårade också. Alltså att de själva blivit eller känt sig dissade och sedan ska visa "hur lite de bryr sig" och att "de minsann gått vidare". Visa för den andra att den inte är viktig helt enkelt, men såklart är den ju just det för annars har man inte behovet av att hävda sig så.

Har själv varit den som gjort så men då var det för att jag inte insåg mitt självvärde och behövde "hävda" mig. "Titta på mig, jag kan också få någon". För att jag själv helt enkelt kände mig så dissad och ledsen. Det var inget försök till svartsjuka direkt utan jag visste redan det var kört, så var istället ett sätt för att behålla npgon slags värdighet och visa att jag inte behöver den. Typ "du dissa mig men se här jag har gått vidare och bryr mig inte ett dugg om dig". Man brukar ju säga att bästa revanschen är att vara lycklig själv och leva ett bra liv, så att det blir ett sätt att visa att man inte är ledsen längre och gått vidare. Att den andra inte betydde så mycket helt enkelt.

Antar just i det här fallet har att göra med väldigt sårade känslor bara..

• Anonym (Beeee)

Jag har har medvetet gjort så mot en kille.

För att han skulle backa helt från mig & det fungerade.

Jag va tvungen göra så för att han skulle ta steget undvika mig då jag inte va stark nog motstå honom.

Omoget & fegt av mig kanske.

• Anonym (Si)
    Anonym (Gjorde mig svartsjuk) skrev 2018-03-23 02:28:00 följande:

Det låter verkligen som ett klassiskt sätt att göra någon svartsjuk. Hon visste väl vad du kände och ville se din reaktion. Förmodligen fanns inga tankar ens på den andra snubben. Omoget beteende. Tanken var nog inte att såra utan skulle nog vara mer flirtigt. Hon rodna förmodligen för att hon tyckte det var ett avslöjande om sina känslor för dig. Men finns ju andra sätt att visa det på. Människor är knäppa.
    Anonym (Si) skrev 2018-03-23 09:48:37 följande:

Det låter verkligen som ett klassiskt sätt att göra någon svartsjuk. Hon visste väl vad du kände och ville se din reaktion. Förmodligen fanns inga tankar ens på den andra snubben. Omoget beteende. Tanken var nog inte att såra utan skulle nog vara mer flirtigt. Hon rodna förmodligen för att hon tyckte det var ett avslöjande om sina känslor för dig. Men finns ju andra sätt att visa det på. Människor är knäppa.

När du säger det så så verkar det ju lite udda och knäppt. Flirta genom att göra mig svartsjuk och ridna på samma gång när hon nämner någon annan att det skulle vara att avslöja hur mycket hon gillar mig. Kolla om jag gillar henne genom att nämna någon annan. Människor är knäppa! Hon blev kanske förvirrad av alla känslor. Man kanske borde prata med henne en gång till om hon nu skulle vilja det. För att kolla vad det var egentligen som hände. Hon borde ha hållit om mig och kysst mig istället tycker jag. Men hon kanske inte vågade och blev förvirrad och snackade bort sig. Jag ger det en chans till. Det var för bra för att kastas bort. Människor är verkligen knäppa!
  • Anonym (Den rätte)

Problemet är ju om den andra håller på så hela tiden och aldrig visar bekräftelse åt sin partner, en del personer kan vara flörtiga utan att mena något med det annat än att vara bussig. Typ vad snyggt hår du har idag kan ju vara helt oskyldigt menat och inte en flört. Andra kanske tar det som ett sätt att skapa svartsjuka medvetet inför sin partner.

Men visst finns det män som säkerligen testar kärleken, det kan ju vara den perfekta break-up taktiken också om man vilö göra slut. Det kan också få positiv effekt då killen kanske inser hur mycket han betyder för personen. En som inte reagerar alls vet jag inte hur man skulle ta, då är man ju likgiltig inför förhållandet.

Svar på tråden Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?